zdrowie

Ksylitol czy stewia? Co jest zdrowsze?

Sprawdź, czym zastąpić cukier!

Redakcja VIVA! 23 listopada 2018 13:27

Dbasz o linię? A może szukasz zdrowego zamiennika dla białego cukru? Poznaj właściwości roślinnych słodzików – stewii i ksylitolu - i zdecyduj, który z nich będzie najlepszy dla Ciebie.

Dlaczego warto sięgać po zamienniki cukru?

Coraz więcej osób w Twoim otoczeniu rezygnuje ze spożywania cukru lub mocno go ogranicza? Zastanawiasz się, czy i Ty powinnaś ulec nowej modzie? Oto kilka powodów, które przekonają Cię, że warto szukać zdrowych zamienników cukru:

Cukier powoduje tycie: zjedzenie słodkiej przekąski tylko na pozór zabija uczucie głodu i dodaje energii. Cukier zostaje szybko strawiony przez organizm, człowiek znowu czuje się głodny i… znowu sięga po słodkie.

Cukier uzależnia: regularne spożywanie cukru prowadzi do uzależnienia. Zbyt długa przerwa w spożywaniu cukru daje objawy odstawienia – stajemy się nerwowi, niespokojni, przetrząsamy szafki w poszukiwaniu słodyczy.

Cukier negatywnie wpływa na działanie mózgu: jego nadmierne spożywanie może prowadzić do zaburzeń snu, nadmiernego stresu. Może wywoływać także silny spadek energii.

Cukier prowadzi do rozwoju próchnicy: powoduje szybkie namnażanie się bakterii, które osłabiają i niszczą zęby.

Cukier sprzyja rozwojowi grzybicy: pierwszym krokiem do wyleczenia grzybicy jest właśnie zaprzestanie spożywania cukru. Daje do myślenia, prawda?

Cukier sprzyja rozwojowi chorób: prowadzi do cukrzycy, miażdżycy, nadmiernego wzrostu ciśnienia, sprzyja rozwojowi wrzodów.

Czym jest ksylitol?

Ksylitol to naturalny słodzik pozyskiwany z kory brzozowej lub z kukurydzy. Wyglądem przypomina zwykły, biały cukier. Smakiem również zbliżony jest do dobrze znanego nam cukru stołowego. Po zjedzeniu, ksylitol pozostawia na języku charakterystyczne uczucie chłodu.

Właściwości ksylitolu

Ksylitol jest nawet o 40% mniej kaloryczny od białego cukru – w jednej łyżeczce znajduje się zaledwie 12 kalorii. Słodzik ten posiada niski indeks glikemiczny (13) – z powodzeniem mogą więc sięgać po niego chorzy na cukrzycę.

Ksylitol można wykorzystywać nie tylko do słodzenia napojów, ale także do przyrządzania wypieków – jest odporny na działanie temperatury, więc sprawdzi się podczas pieczenia różnorodnych ciast. Wyjątkiem jest tutaj ciasto drożdżowe, które po zastosowaniu tego słodzika nie wyrośnie. Ksylitol wykazuje działanie bakteriobójcze i nie prowadzi do rozwoju próchnicy, więc osoby cierpiące na choroby przyzębia z powodzeniem mogą go stosować.

Ksylitol wskazany jest także przy:

  • leczeniu nadkwasoty żołądka,
  • infekcjach górnych dróg oddechowych,
  • leczeniu zakażeń jamy ustnej,
  • leczeniu stanów zapalnych ucha,
  • leczenia chorób przyzębia.

Czym jest stewia?

Stewia to słodzik nawet kilkaset razy słodszy od cukru, który od niedawna robi zawrotną karierę na całym świecie. W Unii Europejskiej dopiero w 2011 roku została dopuszczona do obiegu i od tamtej pory jej popularność rośnie. Nic dziwnego – stewia jest w 100% naturalna i całkowicie rozkłada się w organizmie. Pozyskuje się ją z rośliny o wyjątkowo słodkich liściach. Krzew stewii naturalnie rośnie na terenie Paragwaju i Brazylii i w tych krajach od dawna stosowany jest jako słodzik.

Stewia ma smak niezwykle intensywny, który bardzo długo utrzymuje się w ustach – nie wszystkim może to niestety odpowiadać. Nie warto jednak skreślać stewii, bo lista jej zalet jest naprawdę imponująca.

Właściwości stewi

Stewia jest pozbawiona kalorii, zmniejsza też apetyt na potrawy słodkie i tłuste – bez obaw mogą sięgać więc po nią osoby dbające o linię, a także sportowcy. Stewia polecana jest cukrzykom – posiada niski indeks glikemiczny, a dodatkowo zwiększa wrażliwość organizmu na insulinę. Potrafi też regulować ciśnienie tętnicze krwi.

Stewii można używać do słodzenia napojów, a także do przygotowywania wypieków. Nie jest niestety dobrą pożywką dla drożdży, zatem podobnie jak ksylitol nie nadaje się zupełnie do przyrządzania ciasta drożdżowego.

Stewia czy ksylitol – czym się różnią i co lepiej wybrać?

Zarówno stewia, jak i ksylitol to słodziki pochodzenia roślinnego. Oba są zdrowsze od białego cukru, posiadają niski indeks glikemiczny i polecane są cukrzykom, osobom dbającym o linię, sportowcom.

Stewia całkowicie pozbawiona jest kalorii, ksylitol ma ich naprawdę niewiele. Ksylitol w smaku przypomina biały cukier, stewia ma intensywny i dość gorzki posmak (odrobinę przypomina lukrecję).

Ksylitol ma silne właściwości antybakteryjne – wspomaga leczenie chorób przyzębia, hamuje rozwój próchnicy, wspomaga leczenie zakażeń górnych dróg oddechowych. Zaletą stewii jest to, że bez trudu możesz hodować ją w domu i świeże liście wykorzystywać do słodzenia kawy czy herbaty. Oba słodziki nadają się do stosowania w kuchni – np. podczas przyrządzania domowych wypieków. Niestety żaden z nich nie sprawdzi się podczas wyrabiania ciasta drożdżowego.

Co zatem lepiej wybrać? Najlepiej wypróbuj oba te słodziki i wybierz najlepszy dla siebie. Jedno jest pewne – zarówno ksylitol, jak i stewia są zdecydowanie zdrowsze od białego cukru.

Dbasz o linię? A może właśnie zaczęłaś interesować się zdrowym żywieniem? Jeśli szukasz zdrowych zastępników cukru, to koniecznie przyjrzyj się z bliska właściwościom stewii i ksylitolu – te naturalne słodziki nie tylko z powodzeniem zastąpią Ci cukier, ale też wspomogą Twój organizm w walce z wieloma chorobami. Ksylitol wykazuje działanie antybakteryjne i może wspomagać leczenie np. chorób przyzębia. Stewia zaś całkowicie pozbawiona jest kalorii, więc okaże się idealnym słodzikiem dla cukrzyków.  

Wideo

Te kultowe filmowe kwestie Jerzego Stuhra przeszły do historii! Też je uwielbiasz?

Polecamy

Top

Magazyn VIVA!

Bieżący numer

Krystyna Janda opowiada o tym, jak nie poddać się losowi i robić to, co się kocha