Dove
Fot. Mat. prasowe
VIVA! Tylko u nas

Nastolatki czują się gorsze od osób, które obserwują w mediach społecznościowych

Marka Dove i projekt MŁODE GŁOWY Fundacji UNAWEZA łączą siły, by zadbać o zdrowie psychiczne młodych ludzi w Polsce. Ambasadorką akcji została Martyna Wojciechowska

WSPÓŁPRACA REKLAMOWA 21 marca 2024 14:11
Dove
Fot. Mat. prasowe

Dojrzewanie to niełatwy czas dla młodych ludzi. Nie dość, że w ich życiu zachodzi bardzo wiele zmian, to jeszcze poddawani są ciągłej presji (dziś już nie tylko ze strony otoczenia, szkoły, ale również mediów społecznościowych). Brak wiary w siebie może prowadzić do problemów w nauce, w kontaktach z rówieśnikami, a długofalowo  – także źle wpływać na ich wybory życiowe i  zdrowie psychiczne. Pozytywna samoocena dopinguje nastolatków, negatywna nie pozwala im w pełni korzystać ze swojego potencjału.

Przeglądają posty, by nie czuć się samotne

Tymczasem wyniki najnowszego badania marki Dove*, przeprowadzonego przez Kantar Polska w ramach projektu Dove Self-Esteem w październiku 2023 roku, są alarmujące. Czego się z nich dowiadujemy? Jak się okazuje, ponad połowa nastolatek myśli czasem o sobie, że jest bezwartościowa. Aż 80% ankietowanych czuje, że brakuje im pewności siebie. 1/3 z nich wstydzi się tego jak wygląda, a 2/3 chciałoby coś w sobie zmienić. Porównywanie się do osób, które nastolatki obserwują w sieci, ścieranie się z nierzeczywistymi standardami piękna, dodatkowo wzmaga ich złe samopoczucie (taką odpowiedź podało 25% ankietowanych). 

To jednak nie koniec niepokojących informacji. Ponad 1/3 nastolatek twierdzi, że jest uzależniona od mediów społecznościowych. Niemal 70% ankietowanych ogląda tam treści, które zaburzają ich samoocenę, a co czwarta – treści zachęcające do samookaleczeń. Co gorsza, część przyznaje, że próbowała naśladować te zachowania (3% ankietowanych – treści dotyczące samobójstwa, 6% – samookaleczania się). W grupie wiekowej 14-17 lat to kolejno 5% i 8%. 

Aż 70% nastolatek w Polsce uważa, że korzystanie z mediów społecznościowych jest ważną częścią ich codzienności. Jednocześnie ponad 30% z nich jest zdania, że mechanizmy kontroli treści w Internecie można ominąć. Ponad 60% nie ma wątpliwości, że to rodzice i opiekunowie mają za zadanie chronić je przed dostępem do szkodliwych treści. 

Nastolatki przyznają, że nie są gotowe, by usunąć konta w mediach społecznościowych . Aż 62% z nich twierdzi, że odczułoby smutek, gdyby nie mogło zalogować się do social mediów. Prawie 40% spędza czas na przeglądaniu postów, bo wtedy nie czuje się samotna. W grupie wiekowej 14-17 to aż 45% dziewcząt.

Dove
Fot. Mat. prasowe

Jak możemy pomóc nastolatkom?

Temat kondycji psychicznej dzieci i młodzieży w Polsce jest obecnie jednym z najważniejszych. Marka Dove i projekt MŁODE GŁOWY Fundacji UNAWEZA udowadniają, że wspólnymi siłami można zrobić więcej. W ramach kampanii informacyjno-edukacyjnej nie tylko głośno mówią o zdrowiu psychicznym młodych, ale także wskazują na konkretne rozwiązania. Ich wspólne działają mają pomóc wspierać nastolatki w prawidłowym rozwoju i wskazywać, gdzie mogą szukać pomocy. Ambasadorką akcji jest Martyna Wojciechowska. 

Dove
Fot. Mat. prasowe

W ramach współpracy Dove i MŁODE GŁOWY Fundacji UNAWEZA powstała lekcja dla szkół dotycząca odporności psychicznej. Przygotowały ją psycholożki i ekspertki merytoryczne: Małgorzata Ohme (Dove Self-Esteem) i Joanna Flis (MŁODE GŁOWY).

Podczas warsztatów młodzi ludzie dowiedzą się, jak wzmacniać odporność psychiczną, a także jak pomagać swoim bliskim ją budować. Szkoły zainteresowane akcją mogą bezpłatnie pobrać lekcję na stronach doveselfesteem.pl/#mlodeglowy oraz mlodeglowy.pl.

Bo razem możemy więcej

Marka Dove od 2018 roku wspiera zdrowie młodych ludzi, ucząc ich, jak budować pozytywną relację ze swoim ciałem. Z powodzeniem realizuje program Dove Self-Esteem – Budowanie Pozytywnej Samooceny skierowany do uczniów szkół podstawowych. Działania edukacyjne objęły już ponad 82 milionów osób w 150 krajach, w tym 250 000 polskich nastolatków. Plany są ambitne. Do 2030 roku marka chce pomóc 250 milionom dzieci i nastolatków. 

– Wierzymy, że prawdziwe piękno nie podlega kanonom, a tkwi w różnorodności. Chcemy mówić o tym głośno, szczególnie młodym ludziom (…) Naszym celem jest wspieranie dzieci i młodzieży w budowaniu pozytywnej samooceny oraz wzmacnianie przekonania o własnej wartości – rozumianej jako pewność siebie i swoich umiejętności – mówi Joanna Orzechowska, Marketing Manager Dove.

Dove
Fot. Mat. prasowe

Martyna Wojciechowska i Joanna Orzechowska

Projekt "MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” (powstał z inicjatywy Fundacji UNAWEZA założonej przez Martynę Wojciechowską) to ogólnopolski projekt edukacyjny, dotyczący zdrowia psychicznego wśród młodych ludzi. Zaangażowanych w niego jest wielu doświadczonych specjalistów z dziedziny psychologii, edukacji i pedagogiki. Kierowany jest nie tylko do młodych ludzi, ale również do rodziców i nauczycieli. W swoich działaniach stawia na profilaktykę i edukację.

Jedną z inicjatyw Fundacji UNAWEZA w ramach projektu MŁODE GŁOWY było opracowanie bezpłatnego, ogólnodostępnego programu profilaktycznego „Godzina dla MŁODYCH GŁÓW”. Już teraz objętym jest nim 300 000 dzieci i młodzieży z ponad 1 500 szkół w całej Polsce. Teraz powstał wspólny projekt z marką Dove. 

– Cieszę się, że dzięki wspólnym działaniom z marką Dove możemy docierać do jeszcze większej liczby młodych, którzy potrzebują wsparcia. Głęboko wierzę w to, że tylko razem możemy zmieniać świat na lepsze (…) Wszyscy wiemy, że stan zdrowia psychicznego młodych jest alarmujący. Czas na konkretne rozwiązania i działania – podkreśla Martyna Wojciechowska.

Wspólny projekt marki Dove i MŁODYCH GŁÓW Fundacji UNAWEZA powstał po to, aby wesprzeć młodych i zacząć mówić o zdrowiu psychicznym. Głośno i otwarcie. Tylko razem możemy więcej!

Dove
Fot. Mat. prasowe

Konferencja Dove i MŁODE GŁOWY

Dove
Fot. Mat. prasowe

Martyna Wojciechowska

Dove
Fot. Mat. prasowe

Małgorzata Ohme

Dove
Fot. Mat. prasowe

Joanna Flis

*Badanie wykonała firma Kantar na zlecenie marki Dove – Media społecznościowe i ich wpływ na polskie nastolatki. Październik 2023 r. W badaniu wzięło udział 507 nastolatek w wieku 10-17 lat, w tym 250 dziewczynek w wieku 10-13 lat i 257 w wieku 14-17 lat.

Materiał promocyjny marki Dove. 

TAGI #zdrowie #Dove

Redakcja poleca

REKLAMA

Wideo

Maciej Musiał zadzwonił do Dagmary Kaźmierskiej z przeprosinami. Wcześniej zamieścił w sieci niestosowny komentarz

Akcje

Polecamy

Magazyn VIVA!

Bieżący numer

MAŁGORZATA ROZENEK-MAJDAN: czy tęskni za mediami, kiedy znowu… włoży szpilki i dlaczego wpada w „dziki szał”, gdy przegrywa. MICHAŁ WRZOSEK: kiedyś sam się odchudził, dziś motywuje i uczy innych, jak odchudzać się z głową. EWA SAMA swoje królestwo stworzyła w… kuchni domu w Miami. ONI ŻYJĄ FIT!: Lewandowska, QCZAJ, Steczkowska, Chodakowska, Klimentowie, Jędrzejczyk, Danilczuk i Jelonek, Paszke, Skura…