co jeść zgodnie z dietą anti-aging
Fot. EkaterinaJurkova/adobe.stock.com
O tym się mówi

Dieta anti-aging istnieje. Co się na nią składa?

Oto, co należy jeść, by zachować młodość i witalność na lata

Marta Cieplak 26 kwietnia 2022 12:30
co jeść zgodnie z dietą anti-aging
Fot. EkaterinaJurkova/adobe.stock.com

Skóra to nasz największy organ, a jednocześnie najważniejsza bariera osłaniająca organizm przed czynnikami zewnętrznymi. To także wizytówka naszego zdrowia – po niej od razu widać, czy jesteśmy odpowiednio nawodnione, wyspane, a nawet zrelaksowane. Robi dla nas dużo dobrego, a my jeszcze więcej od niej wymagamy. Warto więc pamiętać, że jako organ zewnętrzny składniki odżywcze z pokarmów skóra pobiera ostatnia. Jedzmy zatem tak, by i dla niej z naszego menu zostawało jak najwięcej dobra. Co skóra lubi najbardziej? I co jeść, by jak najdłużej cieszyć się promienną, gładką cerą i wolniej się starzeć? Ten sekret zdradza nam dietetyk i psychodietetyk, Ewa Bakota.

ZOBACZ TAKŻE: Na jakiej diecie Klaudia Helejcio tak spektakularnie schudła po ciąży?

Dieta anti-aging podstawa 

Przede wszystkim skóra lubi pić. Bez wody nie ma mowy o sprężystej, jędrnej i promiennej cerze! Bez niej nie zadziała prawidłowo choćby kwas hialuronowy zawarty w kosmetykach, który potrzebuje jej, by mógł utrzymywać właściwy poziom wilgoci w skórze. Pijmy zatem około półtora litra wody dziennie i do wodnego bilansu wliczajmy wszystkie płyny – także kawę i herbatę, a nawet zupy oraz soki. Picie tych ostatnich napojów nie jest jednak najlepszym sposobem gaszenia pragnienia – zawierają szkodliwy dla skóry cukier i niewiele błonnika, zatem nie są tak zdrowe jak owoce w naturalnej postaci.  

A owoce i warzywa to coś, co skóra lubi najbardziej! Potrzebuje ich na równi z białkami i tłuszczami. Ponieważ wśród nich naprawdę jest w czym wybierać, możesz łatwo dzięki nim zapewnić cerze niemal wszystko, czego potrzebuje. Warunek? Jedz je w różnych kolorach, bo każdy z nich zapowiada inny profil witaminowo-mineralny, zatem i inną upiększającą korzyść dla skóry. Nic też nie zawiera tak wielu antyoksydantów jak rośliny!      

jak działa witamina a
Fot. adobe.stock.com

Najlepsze witaminy dla skóry

Skóra, jak cały organizm, potrzebuje ich wszystkich, ale są trzy, za które będzie ci wdzięczna szczególnie – witaminy A, C i E powinny gościć na twoim talerzu każdego dnia. Dlaczego właśnie one i gdzie je znaleźć?

Witamina A:

Jest najważniejsza z punktu widzenia mechanizmów naprawczych skóry. Reguluje pracę gruczołów łojowych i procesy rogowacenia naskórka, dzięki czemu cera samodzielnie odnawia się i regeneruje. Jeśli do takiego autopeelingu dodać pobudzanie syntezy kolagenu, już wiesz, dlaczego warto codziennie zajadać się obfitującymi w witaminę A pomarańczowymi i zielonymi warzywami i owocami. Marchewki, jabłka, mango, morele, brzoskwinie, natka pietruszki, szpinak, jarmuż czy brokuły… chronią też do pewnego stopnia przed słońcem.

Witamina C:

Współprodukuje kolagen i elastynę, czyli dwa białka podporowe skóry, dzięki którym jest ona napięta i jędrna, a także chroni ją przed fotouszkodzeniami, największym wrogiem młodości. Niestety, jest niestabilna, dlatego jak najwięcej bogatych w nią warzyw i owoców warto jeść na surowo. Czarne porzeczki, granaty, kiwi, natka pietruszki, czerwona papryka czy cytrusy na szczęście świeże smakują najlepiej!

Witamina E:

Ulubione trio skóry zamyka witamina E, zwana witaminą młodości, i nawet częściej niż witaminy A i C występująca w kosmetykach. Koi i łagodzi podrażnienia, ale przede wszystkim jest silnym antyoksydantem, zapobiega więc utlenianiu prowadzącemu do przedwczesnego starzenia się skóry. Witamina E czeka w samych pysznościach: migdałach, nasionach słonecznika, orzechach oraz w produktach pełnoziarnistych, na przykład w pieczywie. Choćby z tego powodu nie warto wykreślać go z jadłospisu.

ZOBACZ TAKŻE: Kinesiotaping estetyczny to hit Instagrama! Odmładza o 10 lat!

jak rozświetlić skórę na wiosnę 2021
Fot. Liubov Levytska/Adobe.stock.com

Olej dobry dla skóry

Z menu absolutnie nie eliminuj też tłuszczów roślinnych. Dieta niskotłuszczowa to zbrodnia przeciw młodości! Skóra potrzebuje kwasów tłuszczowych, które budują ściany jej komórek, zatrzymują w nich wilgoć i działają przeciwzapalnie. Codziennie sięgaj więc po: awokado, siemię lniane, olej rzepakowy i lniany, a także wszystkie inne oleje, stosowane wymiennie: z pestek słonecznika, dyni, czarnuszki, oliwę z oliwek… Każdy z nich zawiera nieco inną kompozycję kwasów tłuszczowych i wspiera cerę w nieco inny sposób. A wszystkie regulują też wydzielanie sebum!

ZOBACZ TAKŻE: Metoda moisture sandwich to najlepszy sposób na suchą skórę! Na czym polega?

Na koniec kwestia podstawowa, ale dzięki naszej tradycji kulinarnej zabezpieczona – odpowiednia podaż białka. Rusztowaniem skóry są wspomniane już elastyna oraz kolagen, ale ponieważ z wiekiem ich produkcja spada, co powoduje pojawienie się zmarszczek i utratę napięcia cery, zwróć uwagę, by spożywane przez ciebie białko było dobrej jakości. Dostarczą go: mięso i nabiał spoza chowu przemysłowego, jaja od szczęśliwych kur, dzikie ryby morskie (tu plus za dodatkową dostawę kwasów omega-3!), warzywa strączkowe – przeplataj je w diecie, ponieważ każdy ich rodzaj zawiera inny zestaw potrzebnych skórze aminokwasów. 

kobieta skóra przebarwienia
Fot. adobe.stock.com

Wideo

Za nami 25 lat tworzenia magazynu VIVA!. Tak wraz z gwiazdami zapamiętaliśmy ten wyjątkowy czas

Akcje

Polecamy

Magazyn VIVA!

Bieżący numer

WERONIKA ROSATI o życiu w Los Angeles i córce: „Moment, w którym zaczęło się moje drugie życie, to narodziny córki”. AGNIESZKA I PIOTR GŁOWACCY: Para popularnych aktorów, rodzice bliźniaków, opowiadają o „podwójnym” szczęściu i o dojrzewaniu do miłości. JOHN PORTER: Najsłynniejszy Walijczyk mieszkający od 46 lat w Polsce mówi: „Jestem lekkim socjopatą”. Dlaczego? Ponadto HISTORIE NIEZWYKŁYCH WIĘZI MATEK I CÓREK oraz opowieść o MEMPHIS, mieście bluesa, grilla i Presleya.