Reklama

Według badań przeprowadzonych przez Ipsos w 2023 roku, aż 77%* (!) kobiet w Polsce doświadczyło molestowania w miejscach publicznych. 66%* z nas było świadkiem takich zachowań, ale jedynie 26%* respondentów deklaruje, że na nie zareagowało. Jedno jest więc pewne – kształtowanie świadomości publicznej w temacie molestowania oraz edukacja ze sposobów reagowania jest kluczowa.

Reklama

Niechciany dotyk czy wulgarne słowo to także przemoc

To może być wulgarny gest lub słowo, komentarz na temat wyglądu czy niechciany dotyk. Bo molestowanie to nie tylko napaść fizyczna. Pamiętajmy, że każde działanie, które narusza godność, nietykalność cielesną i naszą wolność to przemoc.

Większość z nas nie zdaje sobie sprawy, jak poważne i często długotrwałe mogą być skutki molestowania w miejscach publicznych. Podobne doświadczenia bardzo mocno wpływają na poczucie własnej wartości. Kobiety cierpią na depresję, odczuwają lęk i wycofują się z kontaktów społecznych. Z obawy o własne bezpieczeństwo często zmieniają swoje przyzwyczajenia, środek komunikacji jakim podróżują do pracy (jeżeli molestowanie miało w nim miejsce), a nawet miejsce zamieszkania.

Jak możemy pomóc? Aż 85%* respondentów jest zdania, że za mało jest programów szkoleniowych uczących jak reagować w sytuacji doświadczania molestowania w miejscach publicznych. Często za obojętnością i brakiem reakcj kryje się strach i brak wiedzy. Tylko połowa osób biorących udział w badaniu deklaruje, że zareaguje, gdy zauważy u kogoś niewłaściwe zachowanie. To niestety wciąż za mało. 79%* molestowanych kobiet przyznaje, że reakcje ze strony świadków pozytywnie wpłynęła na zmianę sytuacji. To najlepszy dowód na to jak ważny jest nasz odzew.

Mat. prasowe

Dołącz do kampanii podczas Open’er Festiwal

Molestowania seksualnego można doświadczyć zarówno w transporcie publicznych, na przystankach, w barach i restauracjach, na spacerze jak i na wydarzeniach masowych. Właśnie dlatego kampania „Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych” obecna jest tam, gdzie wiedza i edukacja są najbardziej potrzebne.

Już w dniach 3-6 lipca podczas Open’er Festiwal w Gdyni powstanie specjalna strefa kampanii, w której festiwalowiczki i festiwalowicze będą mogli przejść krótkie szkolenie z Metodologii 5D opracowanej przez międzynarodową organizację Right To Be.

Mat. prasowe

Krótkie, prezentowane na konkretnych przykładach szkolenie (które można wykonać na własnym telefonie), pozwoli poznać techniki reagowania na niebezpieczne sytuacje w momencie ich doświadczania, lecz także będąc ich świadkiem. W trakcie warsztatu online będzie można również doładować telefon i wykonać festiwalowy look, który pozwoli wam jeszcze lepiej wyrazić siebie.

To jednak nie koniec atrakcji. Po szkoleniu festiwalowicze będą mogli skorzystać z wyjątkowej strefy foto. Wykonane w niej zdjęcia stworzą wspólną wirtualną wystawę osób świadomie wspierających działania na rzecz bezpieczeństwa kobiet w miejscach publicznych.

Dodatkowo w strefie będzie można podzielić się swoimi wartościami, wpisanym na lustrzanym totemie ustawionym przed strefą, spersonalizować telefon komórkowy oraz wykonać na ciele tatuaż z ważnym przesłaniem.

Specjalną strefę kampanii „Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych” znajdziecie w alejce głównej naprzeciwko stref FLOW STAGE. Do zobaczenia!

* Międzynarodowe badanie na temat molestowania seksualnego w miejscach publicznych przeprowadzone przez firmę Ipsos dla L’Oréal Paris. N: 1000, grudzień 2023 r.
Reklama

Materiał promocyjny L'Oréal Paris

Reklama
Reklama
Reklama