dieta

Czy zielona kawa naprawdę odchudza?

Obalamy mity!

Barbara Łubko 15 lutego 2019 09:36
Zielona kawa
Fot. Adobe Stock

Twoja ostatnia dieta nie przyniosła oczekiwanych rezultatów? Koleżanka poleciła Ci picie zielonej kawy, ale masz wątpliwości czy to naprawdę może Ci pomóc? Producenci wychwalają ją za zastrzyk energii, redukcję łaknienia i przyspieszanie spalania tłuszczu. A jak jest naprawdę? Jakie właściwości ma zielona kawa?

Zacznijmy od początku - czym jest zielona kawa?

Zielona kawa to ziarna kawowca (wiecznie zielonego krzewu porastającego tereny tropikalne), które nie zostały poddane procesowi palenia. Czarna, palona kawa to napój, który znajdziemy na półce niemal w każdym domu – pobudza, dodaje energii. Pijemy ją rano lub jako dodatek do słodkich deserów.

Okazuje się jednak, że podczas palenia ziarna kawowca tracą wiele cennych właściwości. Z tego właśnie powodu coraz większą popularność zyskuje kawa zielona – czyli surowa.

Jak powstaje zielona kawa?

Owoce kawowca to mięsiste jagody, które dojrzewają nierówno (z tego względu trzeba zbierać je ręcznie), a podczas dojrzewania zmieniają barwę na czerwoną.

Zanim owoce staną się gotowe do zebrania, musi minąć ok. 9 miesięcy. By wydobyć nasiona z mięsistego owocu, należy wysuszyć je na słońcu, a następnie poddać je maszynowemu łuskaniu lub wybrać metodę mokrą, polegającą na mechanicznym oddzieleniu nasion od miąższu przez ich zgniatanie.

Kolejnym etapem jest poddanie nasion fermentacji, która trwa 60 godzin. Po tym czasie kawa jest sortowana, suszona i polerowana. Nie poddaje się jej procesowi wypalania, który stosuje się w przypadku czarnej kawy. Dzięki pominięciu tego kroku, kawa zachowuje swój naturalny zielony kolor.

Właściwości i składniki odżywcze zielonej kawy

Zastanawiasz się, czy warto pić zieloną kawę? Jej właściwości zdrowotne Cię zaskoczą! Okazuje się bowiem, że zielona kawa:

  • ze względu na dużą zawartość polifenoli neutralizuje działanie wolnych rodników, opóźniając tym samym proces starzenia się organizmu;
  • obniża poziom glukozy i cholesterolu we krwi, zapobiegając miażdżycy;
  • działa przeciwbakteryjnie i przeciwzapalnie, wzmacniając układ odpornościowy;
  • działa żółciopędnie, wspomagając w ten sposób pracę układu pokarmowego;
  • przeciwdziała rozwojowi próchnicy;
  • wspomaga proces odchudzania - zawarty w niej kwas chlorogenowy redukuje napady głodu.

Dlaczego zielona kawa jest taka zdrowa? Wszystko przez to, że zawiera: kwasy chlorogenowy, kawowy i salicylowy, a także witaminy z grupy B, witaminę C, potas, magnez, wapń, fosfor, kwas foliowy, garbniki, olejki eteryczne.

Zielona kawa a odchudzanie – prawda czy chwyt marketingowy?

Zielona kawa została okrzyknięta magicznym sposobem na odchudzanie. Czy tak jest w rzeczywistości? Zdania są podzielone.

Dowiedziono, że regularne picie naparu z zielonej kawy zmniejsza łaknienie (pozwala wyeliminować nawyk podjadania między posiłkami) i przyspiesza metabolizm. Dodatkowo zielona kawa przeciwdziała powstawaniu cellulitu.

Jej ogromną zaletą jest zdolność do ograniczania wchłaniania glukozy do krwi (nawet do 7%) – dzięki temu organizm jest zmuszony wykorzystywać zasoby energetyczne skumulowane w organizmie w postaci tkanki tłuszczowej.

Zielona kawa nie jest jednak magicznym sposobem na zwalczanie nadwagi. Może wspomóc organizm w walce z nadmiernymi kilogramami, ale oprócz jej regularnego picia potrzebne będzie też wdrożenie zdrowej diety i ruchu na świeżym powietrzu.

Jak pić zieloną kawę?

Zielona kawa ze względu na rosnącą popularność zaczęła pojawiać się na rynku nie tylko w postaci ziarnistej, ale też w formie rozpuszczonej czy zmielonej. Jak pić zieloną kawę, by w pełni rozkoszować się jej smakiem i aromatem? Podpowiadamy!

Sposób parzenia kawy zielonej jest bardzo zbliżony do parzenia kawy czarnej. Do kubka należy nasypać 2 płaskie łyżeczki zmielonej kawy (warto mielić ją tuż przed parzeniem, wówczas aromat będzie bardziej intensywny) i zalać ok. 200 ml gorącej wody. Istotne jest to, by nie używać do parzenia wrzątku, ale delikatnie ostudzonej wody o temperaturze 80-900C.

Zieloną kawę można serwować jako dodatek do deserów. Wówczas warto dodać do niej szczyptę korzennych przypraw – może to być cynamon, kardamon, wanilia. Ważne, by nie przekraczać dziennej zalecanej dawki spożycia, która wynosi 2 filiżanki napoju dziennie. Inaczej zielona kawa może wywołać przykre skutki uboczne dla organizmu.

Skutki uboczne picia zielonej kawy

Picie zielonej kawy może mieć doskonały wpływ na nasz organizm. Niestety nie każdy będzie mógł po nią sięgać. Z picia napoju powinny zrezygnować przede wszystkim kobiety w ciąży i karmiące piersią, osoby cierpiące na cukrzycę, choroby serca i nadciśnienie, a także młodzież, która nie ukończyła 16 roku życia. Nadmierne spożywanie zielonej kawy może zwiększyć ryzyko powikłań u chorych na cukrzycę i u osób zmagających się z chorobami serca.

Choć wielu osobom zielona kawa jawi się jako wspaniały środek na odchudzanie, to trzeba podchodzić do tych doniesień z pewną dozą ostrożności. Faktycznie regularne spożywanie takiego napoju pomoże Ci pozbyć się tkanki tłuszczowej (oczywiście, jeśli dodasz do tego aktywność fizyczną i zdrową dietę), ale w przypadku osób chorych na cukrzycę czy choroby serca, napój może okazać się wręcz szkodliwy. Mimo wszystko zachęcamy do sięgnięcia po filiżankę zielonej kawy, która dostarczy Ci wspaniałych doświadczeń smakowych – doceń jej niezwykły aromat, a przy okazji ciesz się smukłą sylwetką.

Zielona kawa
Fot. Adobe Stock

Zielona kawa
Fot. Adobe Stock

Wideo

Podjęliśmy wyzwanie #1TBChallenge!

Polecamy

Top

Magazyn VIVA!

Bieżący numer

Izabela Janachowska o cudzie macierzyństwa i synku Christopherze, Dominika Tajner w pierwszym wywiadzie po rozstaniu z Michałem Wiśniewskim oraz Krystyna Demska-Olbrychska i Daniel Olbrychski o przepisie na udane małżeństwo.