Trendy żywieniowe 2020
Fot. STOCK ADOBE
KUCHNIA 2021

Kuchnia na wiosnę 2021 - poznaj zasady najzdrowszej diety!

Na czym polega fleksitarianizm?

Marta Baran 3 maja 2021 11:27
Trendy żywieniowe 2020
Fot. STOCK ADOBE

Z powodu pandemii koronawirusa większość czasu spędzamy w domu. Aktywność fizyczna jest ograniczona i dużo częściej sięgamy po śmieciowe jedzenie. W taki sposób łatwo o dodatkowe kilogramy i kiepskie samopoczucie. Dlatego warto spróbować modnej w ostatnim czasie diety fleksi, która nie dość, że pozwala schudnąć, to według dietetyków wpływa pozytywnie na zdrowie. Jakie są zasady żywienia? Koniecznie czytajcie dalej!

Czytaj też: Jak wzmocnić odporność podczas przesilenia wiosennego 2021?

Kuchnia na wiosnę 2021

Nazwa fleksitarianizm pochodzi z języka angielskiego i jest połączeniem słów flexible i vegetarian, co oznacza elastyczny wegetarianizm. Dieta bazuje głównie na spożywaniu warzyw i owoców, jednak od czasu do czasu dozwolone są też ryby i mięso. Ten sposób żywieniowy został opracowany w połowie lat 90., a w 2008 roku zrobiło się o niej głośno dzięki książce opisującej zasady diety fleksi. Cieszy się ona ogromną popularnością, ponieważ zachęca do zmiany nawyków, ale nie jest rygorystyczna.

Grupa produktów, na których powinna opierać się dieta:

  • warzywa i owoce
  • produkty z pełnego ziarna
  • nabiał
  • przyprawy i naturalne słodziki

Obowiązuje tu jedna zasada: ,,Więcej warzyw, mniej mięsa". Prawdopodobnie dlatego dieta cieszy się aż tak dużym zainteresowaniem - nie wprowadza ogromnych zmian w jadłospisie, a ponadto nie obowiązują tu limity kalorii lub proporcje posiłków. Fleksitarianizm zakłada wyłącznie zmniejszenie spożywania mięsa (dopuszczalne są 1-2 posiłki tygodniowo), które nie powinno być głównym produktem spożywanym na co dzień. Aby dostarczyć tyle samo składników odżywczych polecane jest sięganie po takie produkty jak: tofu, fasola, soczewica, groch, jajka oraz nasiona i orzechy.

Fleksitarianizm a zdrowie

Fleksitarianizm w porównaniu z weganizmem nie wyklucza spożywania produktów odzwierzęcych, co może być plusem. Dzięki odpowiedniej ilości białka, kwasów omega-3 oraz witaminy B12 w mięsie nie powinniśmy go wykluczać całkowicie z diety, jednak spożywanie go w ograniczonych ilościach ma ogromny wpływ na zdrowie. Bogaty w warzywa, owoce oraz ziarna sposób odżywiania pomaga ochronić się przed chorobami cywilizacyjnymi, ponadto poprawia się stan zdrowia, zmniejsza tkanka tłuszczowa, ciśnienie krwi, wskaźnik glukozy i cholesterolu.  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Easy & Delicious Recipes (@dashofmandi)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Karolina (@nietylkociastka.photo)

Wideo

Urszula Dudziak ma 78 lat i mnóstwo pięknych planów: „Rozkwitłam na nowo po menopauzie”

Akcje

Polecamy

Magazyn VIVA!

Bieżący numer

Co powie tata? JAROSŁAW I OLIWIA BIENIUK we wzruszającej rozmowie o wchodzeniu córki w dorosłość, układaniu życia na nowo, sile wspomnień i ojcowskiej miłości. ALEKSANDRA KURZAK: „lubię być diwą”. O błyskotliwej karierze, zaręczynach po 10 dniach znajomości i intymności. DOROTA I CZESŁAW MOZILOWIE razem pracują, podróżują, oglądają seriale, tańczą... Co jest receptą ich udanego związku? WOJCIECH MECWALDOWSKI to artysta, aktor i... introwertyk. Co oznacza dla niego „życie pełną gębą”? Ikar polskiego dziennikarstwa... Jaki był prywatnie? Wzloty i upadki KAMILA DURCZOKA.