Trendy żywieniowe 2020
Fot. STOCK ADOBE
KUCHNIA

Kuchnia na wiosnę 2020 - poznaj zasady najzdrowszej diety!

Na czym polega fleksitarianizm?

Marta Baran 1 maja 2020 13:30
Trendy żywieniowe 2020
Fot. STOCK ADOBE

Z powodu pandemii koronawirusa większość czasu spędzamy w domu. Aktywność fizyczna jest ograniczona i dużo częściej sięgamy po śmieciowe jedzenie. W taki sposób łatwo o dodatkowe kilogramy i kiepskie samopoczucie. Dlatego warto spróbować modnej w ostatnim czasie diety fleksi, która nie dość, że pozwala schudnąć, to według dietetyków wpływa pozytywnie na zdrowie. Jakie są zasady żywienia? Koniecznie czytajcie dalej!

Kuchnia na wiosnę 2020

Nazwa fleksitarianizm pochodzi z języka angielskiego i jest połączeniem słów flexible i vegetarian, co oznacza elastyczny wegetarianizm. Dieta bazuje głównie na spożywaniu warzyw i owoców, jednak od czasu do czasu dozwolone są też ryby i mięso. Ten sposób żywieniowy został opracowany w połowie lat 90., a w 2008 roku zrobiło się o niej głośno dzięki książce opisującej zasady diety fleksi. Cieszy się ona ogromną popularnością, ponieważ zachęca do zmiany nawyków, ale nie jest rygorystyczna.

Grupa produktów, na których powinna opierać się dieta:

  • warzywa i owoce
  • produkty z pełnego ziarna
  • nabiał
  • przyprawy i naturalne słodziki

Obowiązuje tu jedna zasada: ,,Więcej warzyw, mniej mięsa". Prawdopodobnie dlatego dieta cieszy się aż tak dużym zainteresowaniem - nie wprowadza ogromnych zmian w jadłospisie, a ponadto nie obowiązują tu limity kalorii lub proporcje posiłków. Fleksitarianizm zakłada wyłącznie zmniejszenie spożywania mięsa (dopuszczalne są 1-2 posiłki tygodniowo), które nie powinno być głównym produktem spożywanym na co dzień. Aby dostarczyć tyle samo składników odżywczych polecane jest sięganie po takie produkty jak: tofu, fasola, soczewica, groch, jajka oraz nasiona i orzechy.

Fleksitarianizm a zdrowie

Fleksitarianizm w porównaniu z weganizmem nie wyklucza spożywania produktów odzwierzęcych, co może być plusem. Dzięki odpowiedniej ilości białka, kwasów omega-3 oraz witaminy B12 w mięsie nie powinniśmy go wykluczać całkowicie z diety, jednak spożywanie go w ograniczonych ilościach ma ogromny wpływ na zdrowie. Bogaty w warzywa, owoce oraz ziarna sposób odżywiania pomaga ochronić się przed chorobami cywilizacyjnymi, ponadto poprawia się stan zdrowia, zmniejsza tkanka tłuszczowa, ciśnienie krwi, wskaźnik glukozy i cholesterolu.  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Easy & Delicious Recipes (@dashofmandi)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Karolina (@nietylkociastka.photo)

Wideo

Wiosna 2020 - design, kulinarne inspiracje, podróże bez wychodzenia z domu!

Akcje

Polecamy

Magazyn VIVA!

Bieżący numer

„Pandemia nie zmieniła mojego życia, to ja sama je zmieniłam…”, mówi AGNIESZKA MACIĄG. Kraśko, Olejnik, Rodowicz, Rusinek, Szczygieł, Wojciechowska… o emocjach i rodzinnych relacjach w izolacji domowej. JACEK SANTORSKI radzi, jak nie zwariować w czasie pandemii. Zmierzch zachodniej cywilizacji? Beata Pawlikowska w egzystencjalnych rozważaniach w dobie koronawirusa.