Trendy żywieniowe 2020
Fot. STOCK ADOBE
KUCHNIA 2021

Kuchnia na wiosnę 2021 - poznaj zasady najzdrowszej diety!

Na czym polega fleksitarianizm?

Marta Baran 3 maja 2021 11:27
Trendy żywieniowe 2020
Fot. STOCK ADOBE

Z powodu pandemii koronawirusa większość czasu spędzamy w domu. Aktywność fizyczna jest ograniczona i dużo częściej sięgamy po śmieciowe jedzenie. W taki sposób łatwo o dodatkowe kilogramy i kiepskie samopoczucie. Dlatego warto spróbować modnej w ostatnim czasie diety fleksi, która nie dość, że pozwala schudnąć, to według dietetyków wpływa pozytywnie na zdrowie. Jakie są zasady żywienia? Koniecznie czytajcie dalej!

Czytaj też: Jak wzmocnić odporność podczas przesilenia wiosennego 2021?

Kuchnia na wiosnę 2021

Nazwa fleksitarianizm pochodzi z języka angielskiego i jest połączeniem słów flexible i vegetarian, co oznacza elastyczny wegetarianizm. Dieta bazuje głównie na spożywaniu warzyw i owoców, jednak od czasu do czasu dozwolone są też ryby i mięso. Ten sposób żywieniowy został opracowany w połowie lat 90., a w 2008 roku zrobiło się o niej głośno dzięki książce opisującej zasady diety fleksi. Cieszy się ona ogromną popularnością, ponieważ zachęca do zmiany nawyków, ale nie jest rygorystyczna.

Grupa produktów, na których powinna opierać się dieta:

  • warzywa i owoce
  • produkty z pełnego ziarna
  • nabiał
  • przyprawy i naturalne słodziki

Obowiązuje tu jedna zasada: ,,Więcej warzyw, mniej mięsa". Prawdopodobnie dlatego dieta cieszy się aż tak dużym zainteresowaniem - nie wprowadza ogromnych zmian w jadłospisie, a ponadto nie obowiązują tu limity kalorii lub proporcje posiłków. Fleksitarianizm zakłada wyłącznie zmniejszenie spożywania mięsa (dopuszczalne są 1-2 posiłki tygodniowo), które nie powinno być głównym produktem spożywanym na co dzień. Aby dostarczyć tyle samo składników odżywczych polecane jest sięganie po takie produkty jak: tofu, fasola, soczewica, groch, jajka oraz nasiona i orzechy.

Fleksitarianizm a zdrowie

Fleksitarianizm w porównaniu z weganizmem nie wyklucza spożywania produktów odzwierzęcych, co może być plusem. Dzięki odpowiedniej ilości białka, kwasów omega-3 oraz witaminy B12 w mięsie nie powinniśmy go wykluczać całkowicie z diety, jednak spożywanie go w ograniczonych ilościach ma ogromny wpływ na zdrowie. Bogaty w warzywa, owoce oraz ziarna sposób odżywiania pomaga ochronić się przed chorobami cywilizacyjnymi, ponadto poprawia się stan zdrowia, zmniejsza tkanka tłuszczowa, ciśnienie krwi, wskaźnik glukozy i cholesterolu.  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Easy & Delicious Recipes (@dashofmandi)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Karolina (@nietylkociastka.photo)

Wideo

Urszula Dudziak pojawi się w kolejnej edycji The Voice of Poland? Zapytaliśmy!

Akcje

Polecamy

Magazyn VIVA!

Bieżący numer

KLAUDIA EL DURSI: „Nie myślałam o show-biznesie. Ani o pozowaniu do »Playboya«”, mówi uczestniczka „Top Model” i prowadząca program „Hotel Paradise”. Rektor warszawskiej Akademii Teatralnej WOJCIECH MALAJKAT o przemocy i mobbingu w szkołach artystycznych i o tym, dlaczego nie został… nauczycielem w mazurskim miasteczku. KSIAŻĘ WILLIAM I KSIĄŻĘ HARRY: Koniec braterskiej miłości? Historia MIŁKI RAULIN brzmi jak bajka o odważnej dziewczynie, która dzięki marzeniom zdobyła Koronę Ziemi. W cyklu Extra – na fieście w Andaluzji.