Teledysk, Thriller, Michael Jackson, 1983
Fot. ALAMY LIMITED
ZE ŚWIATA FILMU

Teledysk jako forma sztuki wizualnej: krótka filmowa opowieść muzyczna

Historia gatunku, pierwsze i najlepsze teledyski wszech czasów

Anna Galuhn 29 kwietnia 2024 08:40
Teledysk, Thriller, Michael Jackson, 1983
Fot. ALAMY LIMITED

Teledysk to miejsce na artystyczną ekspresję twórcy. Obraz, który powstaje zgodnie z wolą muzyka, pozwala na przekazanie dodatkowych emocji i treści, które budują kontekst utworu. Pierwsze wideoklipy sięgają do technik animacji, kolejne tworzą coraz bardziej rozbudowane opowieści.

Spis treści:

Jak powstawały pierwsze wideoklipy?

Krótkie, maksymalnie trzyminutowe nagrania piosenek zaczęły pojawiać się już w latach 60. XX wieku, także w Polsce. Utwory puszczano w formie przerywników pomiędzy programami telewizyjnymi. 

Jednak teledysk, który jest także opowieścią, a nie tylko urywkami ze studia nagraniowego lub koncertu, został wypromowany w latach 80. – głównie przez amerykańską stację muzyczną MTV.

Charakterystyka teledysku jako gatunku sztuki audiowizualnej

  • Montaż scen i sposób prezentacji jest dopasowany do rytmu i nastroju utworu muzycznego.
  • Film koresponduje z treścią piosenki.
  • Pomiędzy wizualną opowieścią pojawiają się kadry przedstawiające wykonawcę lub zespół muzyczny.

Teledysk jaki znamy dzisiaj – „Bohemian Rhapsody” grupy Queen

Chociaż stacja MTV rozpoczęła swoją działalność dopiero w 1981 roku, już w 1975 roku powstał pierwszy teledysk, który swoją formą zainspirował wielu późniejszych twórców. Prekursorami okazali się muzycy z brytyjskiego zespołu Queen, którzy ze względu na trasę koncertową nie mogli uczestniczyć na żywo w programie „Top of the Pops” stacji BBC. Postanowili przesłać nagranie, które zrealizowali w przerwach pomiędzy próbami do koncertu.

Kręcenie teledysku zajęło artystom cztery godziny, a materiał okazał się przełomem w promocji utworów muzycznych. Po emisji klipu piosenka „Bohemian Rhapsody” przez 9 tygodni utrzymywała się na pierwszym miejscu brytyjskich list muzycznych.

Rewolucja w prezentacji utworów muzycznych – „Thriller” Michaela Jacksona

Film do piosenki „Thriller” w wykonaniu Michaela Jacksona okazał się kolejnym przełomem w kręceniu i koncepcji teledysków. Klip w reżyserii Johna Landisa powstał w 1983 roku według scenariusza opracowanego wspólnie z „królem popu”. Trwa 14 minut i opowiada historię, w której Michael Jackson razem ze swoją dziewczyną wybierają się do kina na film pt. „Thriller”. Po wyjściu z seansu atakują ich żywe trupy.

Materiał trafił do księgi rekordów Guinessa – został wpisany w 2006 roku jako „teledysk który odniósł największy sukces”. Został wydany na kasecie VHS i sprzedał się w nakładzie 9 milionów egzemplarzy

Michael Jackson po wyemitowaniu teledysku został wykluczony ze wspólnoty Świadków Jehowy za szerzenie wiary w okultyzm pomimo tego, że zastosował odpowiednią notkę, w której zaznaczył swój brak poparcia dla tego typu praktyk. Śmiech, który słychać podczas piosenki, wykorzystano w horrorze Wesa Cravena pt. „Koszmar z ulicy Wiązów” (1984).

Najlepsze teledyski wszech czasów

Klipy zespołu Queen i Michaela Jacksona zapoczątkowały erę teledysków, które odgrywają kluczową rolę w promocji singli i płyt muzycznych. Poniżej przypominamy kilka najlepszych materiałów wszech czasów, które najczęściej pojawiają się w rankingach internetowych i na serwisach tematycznych.

Peter Gabriel – Sledgehammer

Surrealistyczny teledysk w reżyserii Stephena Johnsona powstał w 1986 roku. W jego produkcji wykorzystano technikę animacji poklatkowej, która pozwoliła na połączenie filmu rysunkowego z realistycznym. Do historii przeszła scena z tańczącymi kurczakami z supermarketu

A-ha – Take On Me

Film do piosenki wyreżyserował Steve Barron w 1985 roku (artysta znany także z produkcji teledysku do „Bilie Jean” Michaela Jacksona). W pierwszych scenach dziewczyna piosenkarza ogląda komiks, w którym jeden z bohaterów puszcza do niej oko. Ciąg dalszy rozgrywa się w świecie rysunkowych animacji, przeplatanych realistycznym filmem.

Nirvana – Smells Like Teen Spirit

Jest to pierwszy teledysk nakręcony przez Samuela Bayera (który później współpracował m.in. z Metallicą). Nagranie z 1991 roku oddaje punkowy charakter utworu. Klip pokazuje koncert zespołu w szkole średniej, który otwiera występ cheerleaderek ubranych w sukienki z symbolami anarchistycznymi. W miarę rozkręcania się uczniowie wstają z krzeseł i demolują salę gimnastyczną.

Teledysk został nagrodzony w dwóch kategoriach na festiwalu MTV Video Music Awards w 1992 roku – jako najlepszy nowy artysta i jako najlepszy teledysk alternatywny. Został także wpisany do księgi rekordów Guinnessa jako najczęściej emitowany w telewizji MTV Europe.

Madonna - Vogue

W utworze Madonna nawiązuje do queerowej kultury balowej Nowego Jorku, której charakterystycznym wyrazem był „voguing”, czyli pokazy mody organizowane przez osoby LGBT+.

Teledysk powstał w 1990 roku w reżyserii Davida Finchera. W klipie wzięli udział tancerze z domu Xtravaganza, znani jako pionierzy voguingu.

Statyczne ujęcia postaci nawiązują do obrazów Tamary Łempickiej.

TOP 3 według serwisu Rolling Stone

Według listy TOP 100, opublikowanej na serwisie Rolling Stone 30.07.2021, na trzecim miejscu plasuje się teledysk Madonny z piosenką „Vougue”. Drugie miejsce zajmuje Johnny Cash z klipem do nastrojowego „Hurt”, a na miejscu pierwszym jest Beyoncé z utworem „Formation”.

Klip i piosenka Beyoncé z 2016 roku nawiązują do historii Czarnych Amerykanów, która stoi u podstaw tożsamości artystki. Teledysk powstał w reżyserii Meliny Matsoukas. 

Redakcja poleca

REKLAMA

Wideo

To nie była miłość od pierwszego wejrzenia, ale szybko zamieszkali razem. Teraz czeka ich wielka zmiana!

Akcje

Polecamy

Magazyn VIVA!

Bieżący numer

MARYLA RODOWICZ o poczuciu zawodowego niedocenienia, związkach – tych „gorszych, lepszych, bardziej udanych” i swoim azylu. KAROLINA GILON I MATEUSZ ŚWIERCZYŃSKI: ona pojechała do pracy na planie telewizyjnego show, on miał przeżyć przygodę życia jako uczestnik programu… MAREK TORZEWSKI mówi: „W miłości, która niejedno ma imię, są dwa kolory. Albo biel, albo czerń. A ja mam tę biel, a to wielkie szczęście…”.