dieta 2019
Fot. Adobe Stock
VIVA! Mama

Jak dbać o zdrową dietę dziecka?

Oto proste wskazówki!

Malwina Małecka 30 października 2019 13:55
dieta 2019
Fot. Adobe Stock

Karmienie malutkiego niemowlęcia jest proste: wystarczy przystawiać je do piersi na żądanie albo przyrządzać mu mleko. Później powoli  rozszerzać dietę. A co potem? Liczenie kalorii, zawartości białka, tłuszczu, węglowodanów itd. to zadanie dla dietetyka, a nie dla zwykłej mamy. Jak karmić dziecko po pierwszych urodzinach, by zjadało tyle, ile trzeba, i dostawało wszystko, czego potrzebuje?
Oto ściągawka.

Co maluch powinien jeść codziennie?

Każdego dnia na talerzu malca powinny znaleźć się:
Produkty zbożowe (5 razy).  Podawaj smykowi kaszki (pszenne, ryżowe, kukurydziane itd.), a później także „zwykłe” drobne
i grube kasze: jęczmienną, gryczaną, pęczak. Zapoznaj go z różnymi rodzajami pieczywa.
Warzywa i owoce (5 razy). Zacznij od zupki z marchewki i ziemniaka, potem wprowadzaj pojedynczo kolejne warzywa: dynię, brokuły, kalafior, groszek itd. Podobnie postępuj z owocami: najpierw jabłko, potem kolejne. Podawaj je w różnych formach. Na początku gotowane, w postaci papek, przecierów i soków, potem w kawałkach.
Mleko i jego przetwory (2–3 razy). Do roku głównie mleko modyfikowane i jogurty, potem także zwykłe mleko (jeśli dziecko nie ma alergii), biały ser, serki homogenizowane (najlepiej naturalne), a także niewielkie ilości żółtego sera (jest świetnym źródłem wapnia, ma bardzo dużo tłuszczu i soli).
Mięso, ryby lub jajka (1–2 razy). Ryby są świetnym źródłem kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3. Dla dzieci najlepszy jest drób (kurczak, indyk), ale ze względu na większą zawartość żelaza trzeba podawać także czerwone mięso (np. cielęcinę, jagnięcinę, chudą wieprzowinę).
Tłuszcz (2 razy, w małych ilościach). Jest potrzebny m.in. do rozwoju układu nerwowego, w tym mózgu. Malec powinien dostawać masło oraz oliwę z oliwek i oleje roślinne (najlepsze to: sojowy, rzepakowy niskoerukowy).

Raz na tydzień lub rzadziej podawaj dwulatkowi:
Nic się nie stanie, jeśli od czasu do czasu twoje dziecko zje coś słodkiego: – Dania na słodko. Nadmiar cukru prowadzi do otyłości i odbiera apetyt na zdrowe produkty.
– Słodycze. Nie trzeba z nich rezygnować, warto jednak wprowadzić jasne zasady: słodycze je się raz
w tygodniu lub przy specjalnych okazjach. Zamiast słodyczy warto podawać maluchowi suszone owoce, orzechy, sałatki owocowe i domowe kisiele.
– Wędzone ryby. Choć zawierają cenne kwasy z rodziny omega-3, nie są zbyt bezpieczne dla małych dzieci. Od czasu do czasu możesz je podać dziecku w postaci pasty do kanapek.

Przykładowy jadłospis dla dwulatka

Godzina 8 – śniadanie: Kasza manna na mleku z dodatkiem zmiksowanych owoców, ewentualnie domowego dżemu z czarnej porzeczki, herbata owocowa.
Godzina 11 – drugie śniadanie: Szynkowe ruloniki nadziewane białym twarogiem z dodatkiem szczypiorku i startej na grubej tarce rzodkiewki, podane na sałacie, do tego pół grahamki i sok owocowy.
Godzina 13 – pierwsze danie:  Zupa z brokułów i ziemniaków posypana natką.
Godzina 14 – drugie danie: Gotowany ryż z klopsami drobiowymi w sosie koperkowym, starta marchewka z jabłkiem, kompot.
Godzina 16 – podwieczorek: Domowy kisiel truskawkowy zrobiony ze świeżych lub mrożonych truskawek lub malin, biszkopty, woda.
Godzina 18 – kolacja: Omlet biszkoptowy z zielonym groszkiem i szynką, razowa bułeczka, owoc sezonowy, kawa zbożowa na modyfikowanym mleku.

Dieta na odporność

Jeśli twój maluch dużo choruje, zadbaj o to, by w jego menu znalazły się składniki, które nie tylko wzmocnią odporność, ale też zbudują ją po chorobie. To między innymi selen, cynk, żelazo, witaminy C, E i z grupy B, a także probiotyki. Udowodniono, że również nienasycone kwasy tłuszczowe skutecznie zwiększają odporność. Ważne jest, by większość posiłków była ciepła – gdy organizm zużywa mniej energii na ogrzanie jedzenia, może ją spożytkować na ochronę przed infekcjami.

Wideo

Zobaczcie 12 najgorętszych trendów na wiosnę 2020!

Polecamy

Top

Magazyn VIVA!

Bieżący numer

MARYLA RODOWICZ mówi, że nie potrafiłaby być z kimś „bez zakochania”, i wspomina wszystkie swoje miłości. Laureat 8. edycji „Top Model”, DAWID WOSKANIAN, o życiu z zespołem Tourette’a, karierze i o tym, jak sobie radzi ze społecznym ostracyzmem. Jedyny taki wywiad: PAWEŁ DELĄG versus PAWEŁ DELĄG. JENNIFER ANISTON i BRAD PITT – czy miłość po 16 latach od rozstania jest w ogóle możliwa?