Co zrobić gdy lot jest odwołany
Fot. Fotolia
Podróże

Co zrobić, gdy lot jest opóźniony lub odwołany?

Twój lot jest opóźniony albo, co gorsza, został odwołany? Zobacz, jakie masz prawa!

materiały prasowe 13 czerwca 2015 08:47
Co zrobić gdy lot jest odwołany
Fot. Fotolia

Czasami niestety zdarzają się sytuacje, których nie jesteśmy w stanie przewidzieć. Opóźniony lub odwołany lot to przecież nie jest codzienna sytuacja. Ale co zrobić gdy taka niespodzianka spotka nas podczas wyjazdu na wakacje lub podróży służbowej? Jakie prawa przysługują osobą podróżującym samolotem podczas niesprzyjających warunków pogodowych?

W takich sytuacjach zdenerwowanie nie opuszcza pasażerów. Tymczasem podróżujący nie pozostają bez opieki. W wielu przypadkach nie korzystają, jednak z przysługujących im praw, gdyż po prostu ich nie znają.

Kłopoty z (od)lotem

W zakres działania linii lotniczych wchodzi zapewnienie osobom korzystającym z ich usług odpowiednich warunków – nie tylko podczas rejsu – ale także wtedy, gdy z różnych przyczyn lot nie może się odbyć.  Do obowiązków przedstawiciela przewoźnika na lotnisku należy niezwłoczne poinformowanie pasażerów o zaistniałej sytuacji oraz zapewnienie odpowiednich warunków podczas oczekiwania na lot.

W zależności od długości opóźnienia poszkodowani muszą dostać napoje i posiłki. Przysługuje im również prawo do wykonywania połączeń telefonicznych na koszt przewoźnika. W sytuacji, kiedy godzina odlotu znacznie się przesuwa przewoźnik zobowiązany jest do zapewnienia noclegu lub pokrycia jego kosztów

Odwołany lot - co dalej?

W sytuacji jeszcze mniej komfortowej – odwołania rejsu, linie lotnicze zobowiązane są do zwrotu kosztów biletu lub jego darmowego "przebukowania" na najlepszy z dostępnych terminów. Za ewentualne pokrycie kosztów noclegu oraz dojazdu na lotnisko również odpowiedzialny jest przewoźnik. Konsument ma również prawo do bezpłatnego powrotu do portu, w którym rozpoczął podróż.

Kiedy należy się odszkodowanie?

W wyniku odwołania rejsu przewoźnik zobowiązany jest do wypłaty odszkodowania wysokości od 250 do 600 euro. Obowiązek wypłaty odszkodowania jest zgodny z zasadą równego traktowania pasażerów oraz zasadą pewności prawa. Od reguły są jednak odstępstwa. Wypłata nie obowiązuje, w momencie, kiedy to lot jest odwołany z powodu "nadzwyczajnych okoliczności" – przykładowo usterki technicznej, wydarzeń losowych, czy złych warunków pogodowych.

O zwrot kosztu biletu można ubiegać się w terminie 7 dni. Odszkodowanie należy się w sytuacji kiedy przez opóźnienie pasażer pojawi się co najmniej 3 godziny po zapowiadanej godzinie lądowania, czyli podobnie jak w przypadku odwołania lotu "w ostatniej chwili". Brak odpowiedzi w terminie 30 dni nie oznacza, że działanie konsumenta zakończyło się fiaskiem. Po tym okresie, nadal możemy złożyć skargę w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Jeśli to nie pomoże – możemy zgłosić sprawę do sądu. 

Redakcja poleca

REKLAMA

Wideo

Kocha muzykę, ale już podważano jej sukcesy. Córka Aldony Orman o cieniach posiadania znanego nazwiska

Akcje

Polecamy

Magazyn VIVA!

Bieżący numer

KATARZYNA DOWBOR o utracie pracy, nowych wyzwaniach i o tym, czy mężczyźni... są jej potrzebni do życia. JOANNA DARK i MAREK DUTKIEWICZ: dwie dusze artystyczne. W błyskotliwej i dowcipnej rozmowie komentują 33 lata wspólnego życia. SYLWIA CHUTNIK: pisarka, aktywistka, antropolożka kultury, matka. Głośno mówi o sprawach niewygodnych i swojej prywatności. ROBERT KOCHANEK o cenie, jaką zapłacił za życiową pasję – profesjonalny taniec. O TYM SIĘ MÓWI: Shannen Doherty, Christina Applegate, Selma Blair, Selena Gomez, Michael J. Fox łamią kolejne tabu – mówią publicznie o swoich chorobach.