Titanic
Fot. getty
O TYM SIĘ MÓWI

Titanic nie poszedłby na dno po uderzeniu w górę lodową, ale... Zaskakująca teoria na temat legendarnego transatlantyku

Marcin Marczak 5 stycznia 2017 08:15
Titanic
Fot. getty

Legenda Titanica powraca. Luksusowy transatlantyk, który zatonął w nocy z 14 na 15 kwietnia 1912 roku. nadal inspiruje badaczy, którzy wciąż usiłują dociec dlaczego uznawana za niezatapialną jednostka podczas dziewiczego rejsu spoczął na dnie Atlantyku.

 

Tak było także w przypadku filmu dokumentalnego przygotowanego przez brytyjską telewizję Channel 4. Jego twórcy wysnuli bowiem śmiałą teorię, według której do tragedii w której zginęło ponad 1500 osób walnie przyczynił się pożar w kotłowni liniowca.

 

Dlaczego Titanic zatonął? 

 

Skąd taki wniosek? Twórcy filmu drobiazgowo przeanalizowali wszystkie dostępne zdjęcia statku (twierdzą, że przed nimi równie dokładnie nie zrobił tego nikt) i zauważyli ciemne plamy na kadłubie. Ich zdaniem mogły być one wynikiem pożaru w kotłowni statku, który powstał jeszcze w stoczni w Belfaście i trwał nawet 3 tygodnie. Z kolei wysoka temperatura osłabiła stalową konstrukcję nawet o 75 proc. - To dlatego Titanic dlatego z taką łatwością rozdarł się po kolizji z górą lodową – twierdzą.

 

Według tej teorii, gdyby nie doszło do pożaru, Titanic prawdopodobnie nigdy by nie zatonął. Czy to prawda? W zasadzie twierdzenie nie jest możliwe do sprawdzenia. Faktem jednak jest to, że na temat Titanica powstały dziesiątki teorii.

 

Jedna z nich zakłada, że statek zbudowano ze zbyt słabej jakościowo stali, która zawierała zbyt dużą domieszkę rudy. W efekcie konstrukcja nie była dostatecznie wytrzymała. - Gdyby stal była odpowiedniej jakości statek po uderzeniu w górę lodową być może by i zatonął, ale z pewnością nie tak szybko – twierdzą badacze – materiałoznawcy.

 

Z kolei inny badacz wraku Richie Kohler, jeden z najsłynniejszych nurków w USA twierdzi, że Titanic padł ofiarą oszczędności. - W archiwach stoczni zachowała się informacja o tym, co dokładnie. Otóż blacha na poszyciu miała mieć grubość nie 3,1 cm – jak przewidywał projekt – ale 2,5 cm. Z kolei nity łączące płaty blachy zamiast 2,5 cm średnicy miały mieć tylko 2 cm. Thomas Andrews przez chwilę się opierał. Jego obliczenia pokazywały bowiem, że Titanic potrzebuje znacznie mocniejszych blach i łączeń, niż wymagały przepisy. Musiał jednak ulec woli inwestora i zaoszczędzić 20 tysięcy ton stali – mówił w rozmowie z „Newsweekiem”.

 

Polecamy też: Poczuj się jak na pokładzie Titanica! Wyjątkowa okazja, by obejrzeć wnętrza zatopionego statku

 

 

Wideo

Piękni, szczęśliwi, zakochani. Tak Karol i Małgorzata Strasburgerowie pozowali w sesji dla VIVY!  

Akcje

Polecamy

Magazyn VIVA!

Bieżący numer

Aktorka żyje eko, chce zmieniać i chronić świat! „Nabrudziliśmy, musimy posprzątać, to nasz obowiązek. Albo zginiemy”, mówi MAJA OSTASZEWSKA. Antropolożka, wykładowczyni. Jak być matką, uczyła się od… szympansów - JANE GOODALL. TOMASZ MICHNIEWICZ: „W masowym wydaniu turystyka jest niszczycielską siłą, za co biorę częściową odpowiedzialność”, mówi. A także: słoni jest coraz mniej, coraz częściej rodzą się bez słoniowych ciosów. Czy można im skutecznie pomóc? W świecie zwierząt: Ferenstein-Kraśko, Sarapata, Zgrabczyńska, Olbrychscy, Tuszyńska, Urbańska, Jemioł, Dowbor… Zwierzęta są dla nich jak rodzina.