W wielobarwnej selekcji filmów o modzie przeplatają się wątki fikcyjne i biograficzne, sygnowane nazwiskami słynnych projektantów. Ich artystyczny zamysł i innowacyjne wizje mają swoje odwzorowanie w historiach nieopartych na faktach. Ranking jest nasycony mocnymi charakterami liderów domów mody i czasopism wyznaczających trendy. To także opowieści o naturze piękna i pogoni za ideałem.

Reklama

Spis treści:

Miejsce 13: Neon Demon (2016) – film psychologiczny o kulcie piękna

Jesse (Elle Fanning) jest szesnastoletnią modelką. Po śmierci rodziców wyjeżdża do Los Angeles, aby zrobić karierę. Fotograf Dean (Karl Glusman) wykonuje jej pierwszą sesję, a wizażystka Ruby (Jena Malone) przedstawia dziewczynę w gronie starszych modelek.

Hipnotyzująca uroda Jesse owocuje kontraktem z agencją. Wkrótce pojawia się możliwość wzięcia udziału w castingu dla projektanta mody Roberta Sarno. Wizjoner od razu zwraca uwagę na Jesse, zupełnie bagatelizując inne dziewczyny, w tym Sarę (Abbey Lee), która ma większe doświadczenie na wybiegu.

Presja w agencji i zazdrość koleżanek sprawia, że Jesse czuje się coraz bardziej zagubiona. Zaczyna doświadczać niepokojących halucynacji.

Zobacz także

W 2017 r. thriller w reżyserii Nicolasa Windinga Refna otrzymał pięć Robertów (nagroda Duńskiej Akademii Filmowej) za świetną charakteryzację, muzykę, efekty specjalne, dźwięk i zdjęcia.

Ocena na IMDb: 6,1.

Miejsce 12: Yves Saint Laurent (2014) – zmysł i dusza artysty

„Yves Saint Laurent” to francuski film biograficzny o jednym z najsłynniejszych projektantów w historii mody. Przyszły kreator stylu (w tej roli Pierre Niney) rozpoczyna światową karierę w wieku zaledwie 21 lat. Po śmierci Christiana Diora w 1957 r. zostaje głównym projektantem domu, a tworząc rewolucyjne projekty, ratuje paryską markę przed ruiną.

Podczas pokazu pierwszej kolekcji poznaje swoją wielką miłość i przyszłego partnera biznesowego, Pierre'a Bergé (Guillaume Gallienne).

Film opowiada o pasji i determinacji młodego wizjonera, twórcy, artysty, a także o wielkich emocjach, jakie przynosi sława. Pierre Niney za rolę genialnego projektanta w filmie Jalila Lesperta otrzymał Cezara w 2015 r.

Ocena na IMDb: 6,2.

Miejsce 11: Dom Gucci (2021) – afera w rodzinie włoskich kreatorów mody

Film opowiada o głośnym epizodzie w historii włoskiego domu mody. Akcja rozpoczyna się w 1978 r., kiedy Patricia Reggiani (Lady Gaga) poznaje Mauricia Gucci (Adam Driver), przyszłego spadkobiercę 50% udziałów w firmie ojca. Używając swojego uroku osobistego, rozkochuje w sobie ówczesnego studenta prawa.

Rodzina nie jest zadowolona z tego związku, uważając, że dla dziewczyny liczą się tylko pieniądze. Dowodem wielkiej miłości Patricii i Mauricia jest rezygnacja, jeszcze przed ślubem, z przyszłych udziału w Domu Gucci.

Dzięki pomocy wuja Aldo (Al Pacino) udaje się jednak odzyskać poparcie ojca Mauricia. Niestety Rodolfo Gucci (Jeremy Irons) umiera tuż przed złożeniem podpisu pod ponownym wpisaniem syna na listę spadkobierców. Patricia podrabia podpis.

Dramat biograficzny i kryminalny w reżyserii Ridleya Scotta został nakręcony na podstawie książki Sary Gay Forden pt. „Dom Gucci. Potęga mody, szaleństwo pieniędzy, gorycz upadku”.

Ocena na IMDb: 6,6.

Miejsce 10: Olivier Rousteing: Cudowne dziecko świata mody (2019) – prawdziwa twarz dyrektora luksusowej marki

Dokument przedstawia życie Oliviera Rousteinga, dyrektora kreatywnego Domu Balmain w Paryżu. Jego autorka, Anissa Bonnefont, poznała osobiście projektanta luksusowego domu modu, kiedy kupował dom od jej matki. Poczuła z nim bliskość doświadczeń z okresu dzieciństwa i postanowiła zachęcić Oliviera do odszukania biologicznych rodziców.

Film w przejmujący sposób ukazuje życie zawodowe, prywatne, a przede wszystkim emocje człowieka, który jest medialną twarzą prestiżowej marki. Obraz Anissy Bonnefont był nominowany do Cezarów w 2020 r.

Ocena na IMDb: 6,7.

Miejsce 9: Coco Chanel (2009) – historia młodej projektantki

Film „Coco Chanel” w reżyserii Anne Fontaine jest ekranizacją książki napisanej przez Edmonde Charles–Roux, pisarkę, która osobiście znała francuską projektantkę (w tej roli Audrey Tautou). Fabuła skupia się na jej młodości.

Gabrielle i jej siostra Adrienne po śmierci matki wychowują się w sierocińcu. Gdy dorastają, podejmują pracę w kabarecie – za dnia szyją kostiumy dla wykonawców, a wieczorem śpiewają i tańczą w barze. Od jednej z wykonywanych piosenek powstaje pseudonim artystyczny przyszłej projektantki – „Coco”.

Dziewczyna postanawia opuścić miasto. Szuka szczęścia zatrzymując się w domu barona Étienne Balsana (Benoît Poelvoorde). Tam ma możliwość wyrażenia swoich artystycznych wizji, które przełamują sztywną przedwojenną etykietę w modzie kobiecej. Dziewczyna zamiast ciasnych gorsetów nosi tańsze i luźniejsze kroje, dbając przy tym o maksimum dobrego smaku.

W kręgu bliskich przyjaciół barona, Coco Chanel poznaje mężczyznę swojego życia, Arthura Capela (Alessandro Nivola).

W 2010 roku film otrzymał Cezara w kategorii najlepsze kostiumy.

W 2008 r. ukazała się telewizyjna biografia Coco Chanel w reżyserii Christiana Duguaya. W roli projektantki wystąpiła Shirley MacLaine.

Ocena na IMDb: 6,7.

Miejsce 8: Diabeł ubiera się u Prady (2006) – kulisy pracy w luksusowym magazynie mody

Andrea (Anne Hathaway) jest młodą dziennikarką, która marzy o pracy w magazynie The New Yorker. Tymczasem udaje jej się dostać na staż do magazynu mody, którego redaktorką naczelną jest słynna Miranda Priestly (Meryl Streep).

Dziewczynie wydaje się, że nie pasuje do świata wielkich kolekcji i wybiegów jednak z czasem coraz bardziej upodabnia się do ludzi pracujących w redakcji ekskluzywnego pisma. Dzięki pomocy przyjaciela Nigela (Stanley Tucci) Andrea zmienia fryzurę i styl. Wkrótce zajmuje miejsce pierwszej asystentki Mirandy, Emily Charlton (Emily Blunt).

Meryl Streep za rolę surowej naczelnej w filmie Davida Frankela zdobyła nagrodę na festiwalu Złote Globy. Scenariusz został napisany na podstawie powieści Lauren Weisberger.

Ocena na IMDb: 6,9.

Miejsce 7: Projektantka (2015) – wysoki styl na prowincji

Tilly Dunnage (Kate Winslet) to szczególnie zdolna projektantka, która pracowała dla najlepszych domów mody w Paryżu, Londynie i Mediolanie. Teraz postanawia wrócić do rodzinnego miasteczka w Australii, aby rozwiązać zagadkę swojej przeszłości.

Wprowadza się z powrotem do matki (Judy Davis), a z jej ekscentrycznych wypowiedzi próbuje złożyć historię sprzed 25 lat, kiedy jako młoda dziewczyna została oskarżona o morderstwo szkolnego kolegi.

Film w reżyserii Jocelyn Moorhouse zdobył cztery nagrody AACTA w 2015 r. – za najlepsze kostiumy oraz trzy doskonałe kreacje aktorskie w wykonaniu Kate Winslet, Judy Davis i Hugo Weavinga.

Ocena na IMDb: 7,0.

Miejsce 6: Wrześniowy numer (2009) – dokument o naczelnej Vogue

RJ Cutler wnikliwie podgląda, jak powstaje wrześniowy numer magazynu Vogue w 2007 roku. Bohaterką filmu jest Anna Wintour, redaktorka naczelna ekskluzywnego pisma, kreującego trendy w światowej modzie.

Film ukazuje napięcie pomiędzy Anną a dyrektorką kreatywną Grace Coddington. Ona jako jedyna jest w stanie postawić się dominującej szefowej magazynu. Nie boi się wyrażać swojego zdania i przedstawiać swoich pomysłów, które ostatecznie pojawiają się w druku.

W dokumencie zobaczymy wiele znanych postaci ze świata mody, m.in. Johna Galliano, Jeana Paula Gaultiera, Nicolasa Ghesquière’a, Izabelę Toledo czy Verę Wang.

Ocena na IMDb: 7,0.

Miejsce 5: Paryż pani Harris (2022) – podróż po realizację marzeń

To urocza komedia wzorowana na produkcji z 1992 r. Główną bohaterką jest Ada Harris (Lesley Manville) – londyńska sprzątaczka marzy o diamentowej sukni Diora. Kiedy niespodziewanie otrzymuje wysoką rentę jako wdowa wojenna, nie waha się, aby przeznaczyć pieniądze na lot do Paryża.

W stolicy mody odbywa się pokaz z okazji 10. rocznicy Diora. Adzie udaje się nawiązać kontakt z osobami pracującymi w firmie – zaprzyjaźnia się z księgowym André (Lucas Bravo) i modelką Natashą (Alba Baptista). Nie jest w stanie jednak zdobyć sympatii Claudine Colbert (Isabelle Huppert), dyrektorki Diora, która widzi w niej intruza i odmawia przyjęcia jej zamówienia.

Film w reżyserii Anthony'ego Fabiana otrzymał nagrodę BIFA w 2022 r. za najlepsze kostiumy.

Ocena na IMDb: 7,1.

Miejsce 4: Dior i ja (2014) – kulisy tworzenia kolekcji w 2012 r.

We francuskim dokumencie Frédérica Tchenga poznajemy kulisy przygotowania pierwszego pokazu Haute Couture nowego dyrektora artystycznego Diora, Rafa Simonsa. Materiał powstaje w 2012 r. Simons, który nie mówi po francusku, ma zaledwie osiem tygodni na stworzenie kolekcji. W miarę upływu czasu sytuacja staje się coraz bardziej nerwowa.

Inspiracją do filmu była autobiografia Christiana Diora pt. „Dior by Dior”, w której założyciel domu wiele miejsca poświęca temu, co dzieje się za kurtyną pokazów mody. Kierując się tą myślą, Frédéric Tcheng oddaje ducha tradycji i nowoczesności, które stoją za współczesną marką.

Ocena na IMDb: 7,2.

Miejsce 3: Cruella (2021) – niebezpieczne połączenie pasji i zemsty

Creulla to wszystkim znana, demoniczna postać z kultowej bajki Disneya, która z kolei jest ekranizacją powieści Dodie Smith. Jednak zanim zostaje bezlitosną amatorką nakrapianych futer, ma na imię Estella (Emma Stone). Dziewczyna marzy o karierze projektantki w domu mody baronowej von Hellman (Emma Thompson).

Szczęśliwym trafem jej marzenia mają okazję się spełnić. Estella zostaje najbliższą asystentką baronowej. Jednak kiedy na jaw wychodzi rodzinna tajemnica, aspiracje projektantki schodzą na dalszy plan, a zastępuje je żądza zemsty.

Film Craiga Gillespie otrzymał Oscara i nagrodę BAFTA w 2022 r. za mistrzowskie kostiumy, a rok wcześniej Kryształową Statuetkę People's Choice w kategorii ulubiony dramat. Ten tytuł znajduje się także w zestawieniu najlepszych filmów o psach, przyjaźni i przetrwaniu.

Ocena na IMDb: 7,3.

Miejsce 2: Nić widmo (2017) – gotycki dramat w świecie mody

Akcja filmu rozgrywa się w Londynie w latach 50. XX wieku. Głównym bohaterem jest projektant mody Reynolds Woodcock (Daniel Day–Lewis). Razem z siostrą Cyril prowadzi luksusowy dom mody, szyjąc suknie dla kobiet z wyższych sfer. Na podszewkach swoich kreacji zaszywa ukryte wiadomości.

W restauracji na wsi Reynolds poznaje kelnerkę Almę (Vicky Krieps) i proponuje jej kolację. Dziewczyna przyjmuje zaproszenie, co daje początek relacji opartej na miłości, fascynacji i uwielbieniu piękna. Alma zostaje jego muzą projektanta, jednak z czasem zaczyna jej coraz bardziej doskwierać dominujący charakter projektanta.

Dramat w reżyserii Paula Thomasa Andersona otrzymał Oscara w kategorii najlepsze kostiumy w 2018 r.

Ocena na IMDb: 7,4.

Miejsce 1: McQueen (2017) – doskonały dokument o brytyjskim projektancie mody

Aleksander McQuenn już jako młody chłopak wie, co jest jego przeznaczeniem. W wieku 10 lat szyje sukienki dla swoich sióstr. W wieku 16 lat rezygnuje ze zwykłej szkoły, aby zrobić kurs krawiecki w Newham College, a mając niespełna 20 lat, podejmuje współpracę dla znanych projektantów – Koji Tatsuno i Romea Gigli.

W pierwszych latach swojej kariery tworzy prowokacyjne projekty, dzięki którym jego nazwisko nie schodzi z okładek magazynów modowych. Każdy pokaz to spektakl, który zachwyca, przeraża, intryguje.

McQueen w latach 1996– 2001 jest głównym projektantem dla Givenchy, a następnie wiąże się z marką Gucci. U szczytu popularności popada jednak w problemy narkotykowe, a w najbardziej tragicznych momentach walczy z depresją.

Reżyseria: Ian Bonhôte i Peter Ettedgui, ocena na IMDb: 7,7.

Reklama

Reklama
Reklama
Reklama