relaks po nartach
Fot. adobe.stock.com
ze świata urody

Jak najlepiej zrelaksować się po całym dniu na stoku?

Basen to to dopiero początek!

Marta Cieplak 14 stycznia 2023 17:31
relaks po nartach
Fot. adobe.stock.com

Za Tobą cały dzień na stoku? Po zdjęciu nart czujesz, że kompletnie nie masz sił na żadną aktywność fizyczną? Postaw na relaks, który nie tylko sprawi, że poczujesz się błogo, ale też zmniejszy ewentualną bolesność mięśni, czyli zakwasy. Co najlepiej robić po nartach? Oto nasza sprawdzona top lista!

ZOBACZ TAKŻE: Ferie 2023 - jak przygotować się na swój pierwszy sezon narciarski?

Jak odpoczywać po nartach?

Zamiast leżeć na hotelowym łóżku albo przesiedzieć cały wieczór w knajpie, postaw na totalny relaks w stylu spa. Najprzyjemniejszy będzie basen, jacuzzi i sauna. Dlaczego? Basen doskonale rozluźnia całe ciało i sprawia, że natychmiast czujemy się zrelaksowani. Do tego nie obciąża organizmu, o ile oczywiście nie planujesz przepłynąć kilkudziesięciu długości! Po pływaniu genialnym rozwiązaniem jest także jacuzzi – najlepiej zewnętrzne, z widokiem na ośnieżone góry. Ale najważniejsze w takiej kąpieli w jacuzzi są: temperatura wody i masaż obolałych oraz zmęczonych mięśni mocnym strumieniem wody.

kobieta pływa
Fot. ©puckillustrations/Fotolia
jacuzzi w górach
Fot. adobe.stock.com

Z kolei sauna to propozycja dla tych wszystkich, którzy uwielbiają wysokie temperatury i marzną na stoku. Poza tym, że w saunie rozgrzejemy mięśnie, to wypocimy z siebie także toksyny. Jakie? Alkohol, kofeinę, nikotynę, ale także sól, cukier i sód, których nie brakuje w jedzeniu typu fast-food. A właśnie takie jest najczęściej dostępne na budkach na stoku. Będzie to więc bez wątpienia przyjemne z pożytecznym!

Kobieta w saunie
Fot. ©Christian Schwier/Fotolia
sauna
Fot. adobe.stock.com

Jeśli masz taką możliwość rozpieść też swoją skórę. Niskie temperatury, wiatr i śnieg sprawiają, że łatwo ulega podrażnieniu i przesuszeniu. Dlatego postaw na maseczki nawilżające – genialnie sprawdzą się te w płachcie, ale można też pokusić się o maski na noc, które będą działać przez wiele godzin. Dzięki nim twarz będzie nawilżona, gładka i przyjemna dotyku mimo, że codziennie wystawiona na działanie niesprzyjających warunków atmosferycznych.

maseczki rozświetlające
Fot. adobe.stock.com

ZOBACZ TAKŻE: Zimowa pielęgnacja dłoni - co zrobić, by uchronić je przed mrozem?

Jak pozbyć się zakwasów po nartach?

Zakwasy to nic innego jak zespół opóźnionego bólu mięśniowego. Pojawia się zazwyczaj drugiego lub trzeciego dnia po dużej aktywności – dlatego na nartach często mówi się o kryzysie dnia trzeciego. Wtedy mięśnie bolą najbardziej i wysiłek jest po prostu bardzo bolesny.

Na szczęście jest kilka sposobów, które pomogą zmniejszyć ból mięśni. Oto one:

1. Sauna

Zmniejsza bolesność mięśni i poprawia krążenie. Możesz zastąpić saunowanie gorącą kąpielą w wannie!

2. Leki

Gdy mięśnie bardzo bolą, można sięgnąć po leki przeciwzapalne i przeciwbólowe. Najlepsze będą te w maści, nakładane bezpośrednio na bolące miejsce.

3. Naturalne metody

Naukowcy z Uniwersytetu w Burlington w Anglii odkryli, że ból mięśni zmniejsza się po wypiciu soku wiśniowego lub zjedzeniu samych owoców. Dlatego taki sok powinno się wypijać tuz przed i tuz po dużym wysiłku. Mówi się także, że podobne działanie ma sok z cytryny!

4. Ruch

Wielu ekspertów twierdzi, że zakwasy po prostu trzeba rozćwiczyć. Najłagodniejsza aktywność to zwykły spacer albo basen. Ale to także sygnał, że mimo bólu nie warto rezygnować z kolejnego dnia na stoku.

5. Masaż

Dobrze wykonany, choć może być bolesny, powinien jednak przynieść ulgę obolałym mięśniom. Ale uwaga: taki rozluźniający masaż dobrze jest robić codziennie! Jednorazowy może niestety dać odwrotny skutek...

6. Stretching

Po każdym dniu na stoku porządnie rozciągnij mięśnie – to zapobiegnie kolejnym zakwasom.

Dobra wiadomość jest taka, że zakwasy samoistnie powinny przestać być odczuwalne po 72 godzinach!

Ferie na nartach
Fot. Adobe.Stock.com

Narty wbite w śnieg na stoku narciarskim.
Fot. ©Gorilla/Fotolia.com

Wideo

Za nami 25 lat tworzenia magazynu VIVA!. Tak wraz z gwiazdami zapamiętaliśmy ten wyjątkowy czas

Polecamy

Magazyn VIVA!

Bieżący numer

LENKA I JAN KLIMENTOWIE o trudnej drodze do rodzicielstwa i o tym, jak narodziny Cristiana zmieniły ich związek. ANDRZEJ SEWERYN: czy czuje się autorytetem, czym jest dla niego sztuka i najważniejsze życiowe role. HELENA ENGLERT: dlaczego wolała studiować w Stanach, a potem wróciła do Polski i czy znane nazwisko to atut? LISA MARIE PRESLEY miała bajkowe dzieciństwo, które zakończyło się wraz ze śmiercią ojca, i smutne życie, bo znane nazwisko nie przyniosło jej szczęścia.