Anime – gatunek japońskich filmów animowanych
Historia, podział, twórcy i najważniejsze produkcje

Anime to gatunek japońskich filmów animowanych, które wyróżnia charakterystyczna kreska. W kulturze popularnej anime zaistniało dzięki serialom „Dragon Ball”, „Pokemon” czy „Czarodziejka z księżyca”. Do kin trafiło w postaci pięknych i poruszających filmów dla dorosłych japońskiego Studia Ghibli.
Spis treści:
- Znaczenie terminu „anime”
- Wyróżniki gatunku
- Historia japońskich filmów animowanych
- Najważniejsze filmy anime
- Podział anime
Znaczenie terminu „anime”
Termin „anime” pochodzi od angielskiego słowa „animation” i w Japonii jest stosowany w odniesieniu do wszystkich filmów animowanych, nie tylko rodzimej produkcji. Poza Krajem Kwitnącej Wiśni jest to określenie stosowane do japońskich filmów i seriali animowanych.
Wyróżniki gatunku
- Styl rysowania, wywodzący się z japońskiego stylu rysowania komiksów, określanych terminem „manga”.
- Pełne ekspresji postaci o dużych oczach i włosach cieniowanych w charakterystyczny sposób.
- Anime bazuje na rysunku analogowym, jednak obecnie coraz częściej wykorzystywane są techniki komputerowe.
- Rzadko stosowane są techniki animacji trójwymiarowej, w niektórych przypadkach korzysta się z techniki motion capture, która umożliwia przeniesienie płynności ruchów postaci do filmów animowanych.
- W ramach anime powstają filmy różnych gatunków: filmy przygodowe, komedie, dramaty, filmy akcji, fantasy, romanse, horrory i science fiction.
- Anime jest adresowane do wszystkich grup społecznych: dzieci, dorosłych, chłopców, dziewczynek, gejów, lesbijek, osób niebinarnych.
Historia japońskich filmów animowanych
Twórcami pierwszych filmów animowanych byli Ōten Shimokawa, Jun'ichi Kōuchi i Seitarō Kitayama. Swoje prace zaprezentowali w 1917 roku, a pięciominutowy film pt. „Opowieść o odźwiernym Mukuzō Imokawie” przeszedł do historii jako pierwszy reprezentant gatunku.
W latach 30. XX wieku aż do końca II wojny światowej gatunek anime był wykorzystywany przez rządzących w celach propagandowych, aby wzmacniać kult cesarza. W tych czasach popularne były filmy o Momotarō w reżyserii Mitsuyo Seo.
Chcesz zobaczyć tę treść?
Aby wyświetlić tę treść, potrzebujemy Twojej zgody, aby YouTube i jego niezbędne cele mogły załadować treści na tej stronie.
Rozwój anime w latach 60. XX wieku
Zaraz po II wojnie światowej dużym zainteresowaniem, również w Japonii, cieszyły się amerykańskie filmy animowane wytwórni Walta Disneya czy Warner Bros. Tymczasem w Japonii rozwija się manga – komiksy dla dzieci i dorosłych z charakterystyczną kreską.
Filmy anime jakie znamy dzisiaj ukształtowały się w latach 60. XX wieku. Najważniejsze tytuły z tamtego okresu to:
- Astro Boy (1963-1976) – serial animowany o robocie stworzonym przez naukowca na wzór swojego zmarłego syna na podstawie mangi autorstwa Osamu Tezuki,
- Sally czarodziejka (1966-1991) – serial anime na podstawie mangi z gatunku mahō-shōjo o przygodach czarodziejki wśród zwykłych ludzi. Komiks narysował Mitsuteru Yokoyama.
- Kimba, biały lew (1966-1967) – pierwszy w Japonii kolorowy serial animowany na podstawie mangi dla chłopców autorstwa Osamu Tezuki.
Chcesz zobaczyć tę treść?
Aby wyświetlić tę treść, potrzebujemy Twojej zgody, aby YouTube i jego niezbędne cele mogły załadować treści na tej stronie.
Pierwsze filmy anime w Polsce
Anime zostało spopularyzowana w Europie i Stanach Zjednoczonych w latach 80. XX wieku. W Polsce pojawiło się za sprawą serialu „Wojna planet/Załoga G” – bajka była emitowana w Japonii w latach 1972-1974, w Polsce premierowy odcinek można było obejrzeć w TP1 w letnim cyklu czwartkowych Teleferii w 1980 roku.
Chcesz zobaczyć tę treść?
Aby wyświetlić tę treść, potrzebujemy Twojej zgody, aby YouTube i jego niezbędne cele mogły załadować treści na tej stronie.
Najważniejsze filmy anime
Jak pisze Brian Ruh w rozdziale na temat anime w książce pt. „Directory of World Cinema: Japan” (Intellect, 2010):
Anime to jedyne w swoim rodzaju medium, za którego pośrednictwem reżyser może rzeczywiście rozwijać swój styl. (...)W przypadku anime ekranowe światy tworzy się absolutnie od zera, w związku z czym nawet najdrobniejszy szczegół trafiający do finalnej wersji filmu jest w jakimś sensie zamierzony. Umożliwia to twórcom autorskiego anime, jak Hayao Miyazaki, Mamoru Oshii czy Satoshi Kon, kreowanie dzieł składających się na spójną i oryginalną filmografię.
Poniżej przykłady najpopularniejszych dzieł.
Akira (1988) – anime o gangach motocyklowych na podstawie mangi seinen
Akcja filmu rozgrywa się w przyszłości w postapokaliptycznym świecie. W wyniku ogromnego wybuchu Tokio zostało zrównane z ziemią. Ulice pogrążonego w chaosie miasta opanowały gangi motocyklowe, a fanatycy religijny zwiastują nadejście mesjasza o imieniu Akira.
Ranny podczas potyczek z wrogim gangiem Tetsuo zostaje porwany przez wojsko. Trafia do laboratorium i zostaje poddany eksperymentom, dzięki którym zyskuje ponadprzeciętną siłę.
Film w reżyserii Katsuhiro Ōtomo zajmuje drugie miejsce w naszym rankingu najlepszych filmów o motocyklistach.
Chcesz zobaczyć tę treść?
Aby wyświetlić tę treść, potrzebujemy Twojej zgody, aby YouTube i jego niezbędne cele mogły załadować treści na tej stronie.
Grobowiec świetlików (1988) – wzruszający film o relacjach w obliczu zagrożenia życia
Akcja filmu rozgrywa się w czasie wojny. Trwa nalot na japońskie miasto portowe Kobe, Chłopiec o imieniu Seita i jego młodsza siostra Setsuko uciekają do schronu, w który mają spotkać się ze swoją matką. Chwilę przed ich dotarciem, schron zostaje zbombardowany.
Matka jest ciężko ranna, a ojciec walczy na morzu, więc rodzeństwo postanawia zamieszkać u ciotki. Nie znajduje tam jednak ciepła domowego ogniska. Seita i Setsuko uciekają od ciotki i postanawiają zamieszkać w bunkrze.
Film powstał w japońskim studiu Ghibli w reżyserii Isao Takahaty na podstawie opowiadań Akiyukiego Nosaki, w których autor odwołuje się do własnych wspomnień z II wojny światowej. Obraz został nagrodzony Błękitną Wstęgą (nagroda Stowarzyszenia Krytyków Filmowych z Tokio) w 1989 roku.
Chcesz zobaczyć tę treść?
Aby wyświetlić tę treść, potrzebujemy Twojej zgody, aby YouTube i jego niezbędne cele mogły załadować treści na tej stronie.
Księżniczka Mononoke (1997) – film o walce człowieka ze światem przyrody
Kiedy dzik o imieniu Nago atakuje wioskę, dzielny Ashitaka postanawia stanąć z nim do walki. Pokonuje zwierzęcego demona, ale w zamian musi spełnić jego warunek – ma udać się do miasta, z którego przybył Nago, aby dowiedzieć się, dlaczego został on zamieniony w dzika.
Ashitaka wyrusza w daleką podróż. W końcu przybywa do miasta, którego mieszkańcy wydobywają żelazo i wycinają lasy pod produkcję broni. W lesie spotyka San, wilczycę znającą ludzki język.
Film anime powstał w reżyserii założyciela studia Ghibli, Hayao Miyazakiego, otrzymał główną nagrodę Ryuu Masayuki na gali Japońskiej Akademii Filmowej i Błękitną Wstęgę z rąk Stowarzyszenia Krytyków Filmowych z Tokio w 1998 roku.
O tym tytule pisaliśmy także w zastawieniu najpiękniejszych filmów o ekologii.
Chcesz zobaczyć tę treść?
Aby wyświetlić tę treść, potrzebujemy Twojej zgody, aby YouTube i jego niezbędne cele mogły załadować treści na tej stronie.
Metropolis (2001) – tragiczna opowieść o robotce uciekającej przed człowiekiem
Akcja filmu rozgrywa się w trzypoziomowym mieście przyszłości. Książę Red postanawia stworzyć robota, który będzie rządził metropolią. Tymczasem syn naukowca jest wielkim przeciwnikiem robotów. Kiedy powstaje robotka Tima, postanawia ją zniszczyć.
Fabuła do anime powstała w oparciu o film science fiction „Metropolis” (1926) w reżyserii Fritza Langa – więcej o tym tytule w rankingu najciekawszych filmów o przyszłości. Reżyseria: Rintarō.
Chcesz zobaczyć tę treść?
Aby wyświetlić tę treść, potrzebujemy Twojej zgody, aby YouTube i jego niezbędne cele mogły załadować treści na tej stronie.
Spirited Away: W krainie Bogów (2001) – poruszające anime odwołujące się do mitologii japońskiej
Główną bohaterką jest dziewczynka o imieniu Chihiro, która przez przypadek trafia do krainy duchów. Tam poznaje Haku, który najpierw przybiera postać chłopca, ale z czasem okazuje się, że potrafi zmieniać się także w inne stworzenia, na przykład w smoka.
Haku zaprowadza ją do swojej matki, bogini Yubaby, u której dziewczyna zostaje na służbie.
Film w reżyserii Hayao Miyazakiego zdobył wiele prestiżowych nagród:
- Złoty Niedźwiedź na festiwalu Berlinale w 2002 roku (najlepszy film animowany),
- Oscar w 2003 roku – jako najlepszy długometrażowy film animowany,
- Saturn w 2003 (najlepszy film animowany),
- Critics' Choice w 2003 roku (najlepszy film animowany),
- cztery nagrody Annie w kategoriach: pełnometrażowy film animowany, za reżyserię, scenariusz i muzykę,
- Złoty Satelita w 2003 roku – jako najlepszy film animowany lub łączący w sobie różne media.
Chcesz zobaczyć tę treść?
Aby wyświetlić tę treść, potrzebujemy Twojej zgody, aby YouTube i jego niezbędne cele mogły załadować treści na tej stronie.
Podział anime
Gatunek anime dzieli się na wiele różnych rodzajów, często ze względu na typ odbiorców lub rodzaj przedstawianych treści. Poniżej najbardziej popularne rodzaje filmów anime:
- sentai – to produkcje, w których główny bohater jest zbiorowy i najczęściej jest to „walcząca drużyna”, niektóre postacie mogą posiadać nadprzyrodzone umiejętności. Jego odmianą jest „super sentai” o przygodach i misjach superbohaterów,
- mecha – filmy anime osadzone w klimacie science fiction, opowiadające o walce robotów lub ludzi z robotami bądź humanoidami,
- shōnen – anime o chłopcach adresowane do chłopców, np. „Dragon Ball” lub „Pokémon”.
- mahō-shōjo – angielski termin to „magical girls”, co odwołuje się do głównych bohaterek, najczęściej nastolatek, które posiadają magiczne moce, jak w serialu „Czarodziejka z księżyca” (1992-1997),
- seinen – filmy i seriale anime dla starszej młodzieży,
- ecchi – anime dla dorosłych o zabarwieniu erotycznym, ale bez pokazywania stosunków płciowych, przykłady: „Green Green”, „Chobits”
- Hentai – termin stosowany w kręgu zachodnioeuropejskim na filmy pornograficzne w stylu anime, w języku japońskim słowo „hentai” oznacza „zboczeniec” i ma negatywne znaczenie.
Źródła:
Bartłomiej Paszylk, Słownik gatunków i zjawisk filmowych, ParkEdukacja, Bielsko-Biała 2010, s. 167-168