Ksiezyc rdzewieje 2020
Fot. Canva
O tym się mówi

Naukowcy odkryli niepokojące zmiany na Księżycu! Czy to możliwe, że rdzewieje?

Powodem może być bliskość Ziemi!

Aleksandra Frankowska 6 września 2020 11:49
Ksiezyc rdzewieje 2020
Fot. Canva

Niedawne odkrycie naukowców z University of Hawai’i Insitute of Geophysics and Planetology jest szokujące! Zauważyli oni na Księżycu ślady prawdziwej rdzy. Zaskakujące wyniki zostały opisane przez naukowców w czasopiśmie Science Advances przedstawiając wyniki obserwacji, z których ewidentnie wynika, że znajdują się na nim minerały zbudowane z tlenku żelaza. Jak to możliwe, skoro na Księżycu nie ma tlenu?

Księżyc rdzewieje?

Odnalezione na Księżycu minerały zbudowane z tlenku żelaza sugerują, że doszło tam do utlenienia za sprawą tlenu pochodzącego z ziemskiej atmosfery. Jak tam dotarł? Z pewnością poprzez wiatr słoneczny, ponieważ w pewnym momencie Księżyc przechodzi przez ogon magnetyczny Ziemi.

Mapa śladów hematytu na widocznej stronie Księżyca
Fot. Shuai Li /Materiały prasowe

Niesamowite odkrycie roku 2020

Jak mówią naukowcy, żelazo łatwo się utlenia, jednak na Księżycu tlenu nie ma. Do tej pory można było je tam znaleźć jedynie w czystej postaci. Dzięki zaawansowanym technologiom i zastosowaniu amerykańskiego instrumentu Moon Mineralogy Mapper (M3), który został zainstalowany na indyjskiej sondzie Chandrayaan-1, dokonano analizy wyników. O wszystkim szeroko opowiedział szef zespołu badaczy, Shuai Li.

Gdy analizowałem dane zebrane przez M3 w rejonach polarnych Księżyca, zauważyłem pewne charakterystyczne elementy widma, odbiegające od tego, co widać w innych rejonach Księżyca, a także tego, co pokazały badania próbek skał księżycowych, przywiezionych przez misje Apollo. Zastanawialiśmy się, czy to może być oznaka reakcji zachodzących między wodą a skałami, okazało się, że to sygnatura hematytu.

Czy wpływ na rdzewienie Księżyca ma Ziemia?

Obecność cząsteczek hematytu, który wskazuje na rdzewienie Księżyca związana jest zawsze z miejscami, gdzie występuje woda. Ma to bezpośredni związek z bliskością Ziemi, z której na Księżyc trafia tlen z atmosfery.

Co ciekawe, hematyt obserwuje się w mniejszych ilościach także po ciemnej stronie Księżyca, gdzie tlen z Ziemi raczej nie miał szansy się dostać.

Za nami 25 lat tworzenia magazynu VIVA!. Tak wraz z gwiazdami zapamiętaliśmy ten wyjątkowy czas