Beyonce i Jay-Z sprawili, że paryski Luwr odwiedziła rekordowa liczba turystów
Fot. Instagram
o tym się mówi

Beyoncé i Jay-Z uratowali paryski Luwr?

Wszystko dzięki jednemu teledyskowi!

Barbara Łubko 9 stycznia 2019 12:00
Beyonce i Jay-Z sprawili, że paryski Luwr odwiedziła rekordowa liczba turystów
Fot. Instagram

W dobie Instagrama i popkultury sztuka w „tradycyjnym” rozumieniu nie ma łatwego życia? Błąd! Jak się okazuje paryski Luwr wiele zawdzięcza najbardziej ikonicznej parze świata popkultury. The Carters, czyli Beyoncé i Jay-Z pomogli paryskiemu muzeum osiągnąć doskonały wynik w 2018 roku. Zgodnie z niedawnym oświadczeniem wydanym przez Luwr, teledysk Beyoncé i Jaya-Z do ich wspólnego utworu „APESH*T” miał bezpośredni wpływ na frekwencję osób odwiedzających muzeum w ubiegłym roku.

Beyoncé i Jaya-Z wspierają Luwr

„Musée du Louvre w 2018 roku odwiedziła rekordowa liczba 10,2 miliona gości - to wzrost o 25% w porównaniu do 2017 roku. Żadne inne muzeum na świecie nigdy nie dorównywało tej liczbie”, czytamy w oficjalnym oświadczeniu muzeum.

Według muzeum dużą część rekordowej frekwencji można przypisać teledyskowi duetu Beyoncé i Jay-Z. Wideo zostało nakręcone na terenie muzeum. Słynna para występuje na tle najważniejszych dzieł, które prezentowane są w Luwrze: „Mona Lisy” Leonardo da Vinci, „Wenus z Milo” czy „Nike z Samotraki”.

Jak wynająć Luwr?

Jak się okazuje Luwr występuje w ok. 500 produkcjach rocznie. Kręcenie materiału przy jednym dziele sztuki to koszt ok. 17 000 dolarów! W teledysku „APESH*T” pojawia się ich wiele - czy państwo Carter dostali zniżkę? A może w ogóle nie musieli płacić za nagranie i muzeum potraktowało teledysk jako doskonałą formę promocji? Rzecznik Luwru zdradził tylko, jak doszło do współpracy. „Beyoncé i Jay-Z odwiedzili Luwr cztery razy w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Podczas swojej wizyty w maju 2018 roku wyjaśnili pomysł kręcenia teledysku. Terminy były bardzo napięte, ale Luwr szybko przekonał się do idei, gdyż scenariusz pokazywał prawdziwe przywiązanie artystów do muzeum i jego ukochanych dzieł sztuki”.

Symbolika dzieł sztuki w teledysku „APESH*T”

Obecność dzieł sztuki w „APESH*T” nie jest przypadkowa. Beyoncé i Jay-Z to mistrzowie nawiązań - zarówno do współczesnej kultury, jak i historii. Być może najbardziej intrygujące dzieło pojawia się pod koniec teledysku. Kamera na dłuższy czas zatrzymuje się na „Portrecie Murzynki”, obrazie francuskiej malarki Marie-Guillemine Benoist z 1800 roku. Obraz namalowany został tuż po zniesieniu niewolnictwa przez Francję. A przecież w twórczości państwa Carter kwestie nierówności czy rasizmu pojawiają się bardzo często. Kolejny raz Beyoncé i Jay-Z zabierają więc głos w ważnych społecznych kwestiach, wykorzystując w tym dyskursie zarówno popkulturę, jak i kulturę wysoką.

Beyonce i Jay-Z sprawili, że paryski Luwr odwiedziła rekordowa liczba turystów
Fot. fragment teledysku Apeshit

Beyonce i Jay-Z sprawili, że paryski Luwr odwiedziła rekordowa liczba turystów
Fot. fragment teledysku Apeshit

Wideo

Polska nie mogła wygrać Eurowizji Junior trzeci raz? Sara James odpowiada na słowa Jacka Kurskiego

Polecamy

Magazyn VIVA!

Bieżący numer

IRENA SANTOR mówi: „Cóż jest piękniejszego, niż żyć, istnieć? Interesuje mnie jutro, odkąd zachorowałam na raka...”. MAGDA i JASIEK MELA – Był najmłodszym zdobywcą bieguna, pomimo utraty ręki i nogi. Co dziś najbardziej w nim ceni jego żona Magda? ANNE APPLEBAUM, słynna dziennikarka, laureatka Pulitzera, o odwadze Polaków, domu w Chobielinie i wolności. PIOTR JACOŃ o córce Wiktorii i tym, jak to jest być rodzicem dziecka transpłciowego oraz budowaniu rodzinnych relacji na nowo.