O TYM SIĘ MÓWI!

Jak brzmiały ostatnie słowa Stephena Hawkinga? To odmieni losy nauki!

„We wszechświecie muszą istnieć inne formy życia”, mówił

Gabriela Czernecka 20 marca 2018 21:00
Fot. East News

Zaledwie kilka dni przed śmiercią Stephen Hawking wraz z Thomasem Hertogiem wysłali do publikacji swój ostatni artykuł. Jak brzmiały ostatnie słowa Hawkinga? Artykuł A Smooth Exit from Eternal Inflation, czyli Płynne wyjście z wiecznej inflacji to matematyczna analiza skutków inflacji kosmologicznej. Ostatnia praca naukowca pomoże odkryć równoległe wszechświaty?

Ostatnie słowa Stephena Hawkinga

Niecałe dwa tygodnie przed śmiercią Stephen Hawking oddał do recenzji swój ostatni naukowy artykuł. A Smooth Exit from Eternal Inflation, czyli Płynne wyjście z wiecznej inflacji to artykuł, który ma potwierdzać hipotezę wieloświatów.

Czym jest koncepcja wieloświatów?

Zgodnie z multiverse (koncepcją wieloświatów) istnieje wiele alternatywnych do naszego światów, czyli nasz Wszechświat jest jednym z wielu. Tak wynikało z modelu matematycznego, w którym opisano Wielki Wybuch i model inflacyjny w 1983 r. Przypomnijmy, że już w 2015 roku Hawking pomógł w uruchomieniu programu, którego celem jest poszukiwanie pozaziemskich form życia.

Hawking od zawsze był zwolennikiem eksploracji kosmosu, chciał, by wysyłano w przestrzeń kosmiczną informacje na temat naszego gatunku: „W nieskończonym wszechświecie muszą istnieć inne formy życia, a pytanie, czy tak faktycznie jest, to najważniejsze pytanie, jakie możemy w ogóle postawić. Najwyższa pora, abyśmy poznali na nie odpowiedź”, mówił podczas oficjalnego startu tej inicjatywy.

Ostatni artykuł Stephena Hawkinga

Artykuł A Smooth Exit from Eternal Inflation wymaga znajomości złożonej matematyki opisującej rozszerzanie się Wszechświata (tzw. hipotezy inflacji kosmologicznej). Według Hawkinga cała energia i materia będą równomiernie rozproszone w wyniku cieplnej „śmierci” Wszechświata. Hipoteza ta wyjaśnia także kilka zagadek na ten temat szczególnie pod kątem jednorodności Wszechświata.

Według pracy naukowej Hawkinga istnieją obliczenia matematyczne, niezbędne do zebrania przez kosmiczne sondy dowodów na istnienie innych wszechświatów. Jak twierdzi Hawking, dowodów na to mielibyśmy doszukiwać się w promieniowany naturalnym. Można tego dokonać wysyłając nową misję kosmiczną, której zadaniem będzie znalezienie określonych cech promieniowania mikrofalowego w kosmosie. Na ArXiv.org, stronie internetowej Uniwersytetu Cornella, można znaleźć cały zapis pracy, łącznie z marcową aktualizacją Hawkinga.

Teoria wieloświatów, czyli życie w kosmosie

Wielu sprzeciwiało się temu artykułowi, twierdząc żę pomysł Hawkinga jest zbyt kontrowersyjny. Z drugiej strony naukowcy uważali, że praca Hawkinga może być przełomem w kosmologii. Mówi się, że to pierwsza teoria na taką skalę, którą warto przetestować.

Według profesora kosmologii z Durham University, Carlosa Frenka, wcześniej zmierzenie innych wszechświatów było niemożliwe. Hawking w swojej pracy zawarł koncepcję twierdzącą, że wszystkie wszechświaty nie powstawały chaotycznie oraz to, że zjawisko powstawania wszechświatów mogło zostawić ślad w postaci promieniowania tła.

W nieskończonym wszechświecie muszą istnieć inne formy życia

„Intrygujące jest to, że wieloświat zostawił swój ślad na promieniowaniu tła przenikającym przez nasz wszechświat, co moglibyśmy zmierzyć odpowiednio czułym detektorem umieszczonym w sondzie kosmicznej”, mówi. To nie oznacza jednak, że w jakikolwiek sposób moglibyśmy się skontaktować z innymi wszechświatami.

Czy teoria Hawkinga okaże się prawdziwa? Profesor Frenk przyznaje, że treść artykułu przedstawiająca możliwość znalezienia dowodów na instnienie innych wszechświatów, może całkowicie odmienić postrzeganie naszego miejsca we Wszechświecie i kosmosie.

Hawking