Marlon Brando, Ojciec chrzestny (1972)
Fot. AKG IMAGES, Gmbh
ZE ŚWIATA FILMU

Film gangsterski – gatunek, który ugruntowała amerykańska prohibicja

Historia, wyróżniki i najlepsze produkcje

Anna Galuhn 31 maja 2024 12:42
Marlon Brando, Ojciec chrzestny (1972)
Fot. AKG IMAGES, Gmbh

Kino gangsterskie to podgatunek filmów kryminalnych wyróżniony ze względu na tematykę. Ich fabuła dotyczy świata przestępczego, często nawiązując do biografii legendarnych postaci. W latach 30. XX wieku często miały wymiar propagandowy, a celem było ukazanie sprawnego działania służb bezpieczeństwa. W latach 90. dużą popularnością cieszyły się filmy o emerytowanych gangsterach i komedie kryminalne ukazujące struktury mafii. 

Spis treści:

Historia filmów gangsterskich

Kino gangsterskie ma swoje źródła w klasycznym amerykańskim westernie. Prekursorski film krótkometrażowy „Napad na ekspres” (1903) w reżyserii Edwina S. Portera opowiada o przestępcach wyjętych spod prawa, którzy okradają pociąg. Brawurowa akcja kończy się pościgiem policyjnym za złoczyńcami i strzelaniną, która wymierza sprawiedliwość.

W pełni gatunek ukształtował się dopiero w latach 30. XX wieku, kiedy rekordy popularności biły historie sensacyjne przedstawiające nielegalny świat przemytu alkoholowego w dobie amerykańskiej prohibicji. Fabuła tego typu produkcji kręci się wokół korupcji władzy i walki o dominację w zakresie dystrybucji spirytusu. 

Przełomowe filmy z lat 30.

  • Mały Cezar (1931) – akcja filmu w reżyserii Mervyna LeRoya rozgrywa się w Chicago. Opowiada historię gangstera na podstawie biografii szefa mafii Salvatore'a Maranzano. W rolach głównych wystąpili: Edward G Robinson, Douglas Fairbanks Jr. i Glenda Farrell,

  • Wróg publiczny (1931) – w obrazie Williama A. Wellmana poznajemy historię Toma Powersa (James Cagney), który razem ze swoim przyjacielem Mattem Doylem (Edward Woods) zostaje wciągnięty do mafii. W filmie wystąpiła gwiazda lat 30. XX wieku Jean Harlow,
  • Człowiek z blizną (1932) – film w reżyserii Howarda Hawksa i Richarda Rossona ukształtował jeden z najbardziej popularnych motywów gatunku, który polega na przedstawieniu kariery i upadku gangstera. Główny bohater Tony Camonte (Paul Muni) pochodzi z włoskiej dzielnicy w Chicago i pnie się po szczeblach przestępczego świata, aby przejąć całkowitą kontrolę nad miastem.

Charakterystyka gatunku

  • Głównym motywem klasycznych filmów gangsterskich jest przedstawienie historii życia legend przestępczego świata, np. mafijnych bossów – od momentu zejścia na nielegalną ścieżkę, po szczyt kariery i upadek.
  • Kolejnym popularnym motywem jest opowieść o rywalizacji dwóch wrogich gangów.
  • W wielu filmach głównymi bohaterami są dwaj przyjaciele z dzieciństwa lub lat młodości, którzy w dorosłym świecie stają pod dwóch stronach barykady.
  • Często pojawia się postać emerytowanego gangstera, który z czasem poukładał sobie życie, jednak kryminalna przeszłość daje o sobie znać w najmniej oczekiwanym momencie.
  • Główny bohater rzadko wchodzi w głębsze relacje miłosne. Związki gangstera są przelotne, powierzchowne i często łamią kobiece serca.
  • Akcja filmów najczęściej rozgrywa się w dużym, skorumpowanym mieście, takim jak Chicago czy Los Angeles, gdzie realna władza jest w rękach organizacji przestępczych.
  • Typowe rekwizyty to: szybkie samochody, telefony, kluby nocne, broń i alkohol. 
  • Fabuła zazwyczaj kończy się śmiercią głównego bohatera. 

Renesans filmów o mafii

Najlepsze filmy gangsterskie ukazały się w latach 60., 70., i 80. XX wieku:

  • Bonnie i Clyde (1967) – obraz w reżyserii Arthura Penna opowiada o słynnej parze gangsterów, których spektakularne napady stanowiły materiał na pierwsze strony gazet w latach 20. XX wieku. Bonnie Parker (Faye Dunaway) i Clyde Barrow (Warren Beatty) zginęli 23 maja 1934 roku w wyniku policyjnej obławy,
  • Ojciec chrzestny (1972) – ekranizacja sagi rodzinnej o sycylijskiej mafii w Nowym Jorku powstała na podstawie książki Maria Puzo z 1969 roku. Reżyser Francis Ford Coppola zadbał o gwiazdorską obsadę. W filmie wystąpili: Marlon Brando, Al Pacino, Robert Duvall i Diane Keaton, 
  • Człowiek z blizną (1983) – remake jednego z pierwszych filmów o mafii w reżyserii Briana De Palmy opowiada o życiu i działalności przestępczej Tony'ego Montany (Al Pacino),
  • Pulp Fiction (1994) – film Quentina Tarantino powstał z inspiracji spaghetti westernami autorstwa Sergia Leone. Składa się z czterech epizodów, w których przewija się postać Vincenta Vegi (John Travolta).

Polskie kino gangsterskie

W polskim kinie pierwsze wprawki w zakresie filmów gangsterskich poczynił Henryk Szaro w 1926 roku. Jego monochromatyczny „Czerwony błazen” to historia kryminalna rozgrywająca się w scenerii dużego miasta. Fabuła opowiada o pościgu policyjnym za mordercą, więc nie jest to typowy przykład gatunku. Niemniej widać w nim odniesienia do produkcji amerykańskich, które ukształtowały kino gangsterskie.

Jednak w historii polskiej kinematografii filmy o mafii na dobre zaistniały dopiero w latach 50. XX wieku. Przełomem okazał się dokument „Uwaga, chuligani!” (1955) w reżyserii Jerzego Hoffmana i Edwarda Skórzewskiego opowiadający o starciu dwóch warszawskich gangów.

Polskie produkcje na przestrzeni lat

  • Koniec nocy (1956) – film obyczajowy w reżyserii Juliana Dziedziny, Pawła Komorowskiego i Walentyny Uszyckiej o kierowcy ciężarówki, który za nim ma obowiązujące praco. W roli głównej wystąpił Zbigniew Cybulski,
  • Gangsterzy i filantropi (1962) – na obraz Jerzego Hoffmana i Edwarda Skórzewskiego składają się dwie historie – brawurowego złodzieja o pseudonimie „Profesor” (Gustaw Holoubek) i byłego naukowca (Wiesław Michnikowski), który odkrył uroki łatwego zarobku dzięki łapówkom,
  • Vabank (1981) – debiut pełnometrażowy w reżyserii Juliusza Machulskiego opowiada o skoku na bank znanego kasiarza Henryka Kwinto (Jan Machulski), który ma być aktem zemsty wobec dawnego wspólnika.
  • Zabij mnie glino (1987) film kryminalny w reżyserii Jacka Bromskiego o gangsterze (Bogusław Linda), który dzięki układom wychodzi z więzienia.
  • Psy (1992) – pierwszy obraz z serii kryminalnej w reżyserii Władysława Pasikowskiego ukazuje rzeczywistość po zmianie ustrojowej w Polsce, w której muszą się odnaleźć byli funkcjonariusze SB: Franciszek „Franz” Maurer (Bogusław Linda) i Olgierd „Olo” Żwirski (Marek Kondrat), 
  • Młode wilki (1995) – kino sensacyjne w reżyserii Jarosława Żamojdy opowiada o młodych gangsterach ze Szczecina. W rolach głównych wystąpili: Jarosław Jakimowicz i Piotr Szwedes,
  • Sara (1997) – film w reżyserii Macieja Ślesickiego nawiązuje do „Leona zawodowca” (1994) autorstwa Luca Bessona. Głównym bohaterem jest komandos Leon (Bogusław Linda), który zostaje ochroniarzem córki mafijnego bossa, szesnastolatki Sary (Agnieszka Włodarczyk),
  • Kiler (1997) – komedia o gangsterach Juliusza Machulskiego, w których świat wkracza zwykły taksówkarz Jerzy Kiler (Cezary Pazura).
  • Chłopaki nie płaczą (2000) – komedia kryminalna w reżyserii Olafa Lubaszenko przedstawia historię rodzinnego biznesu, który ma przejąć „Bolec” (Michał Milowicz), aby spełnić oczekiwania ojca (Bohdan Łazuka). Jest to numer 1 w naszym rankingu filmów o polskiej mafii. 

Redakcja poleca

REKLAMA

Wideo

Nie pokochali się od razu, kilka lat temu pokonali kryzys. Hania Żudziewicz i Jacek Jeschke o drodze o ślubu

Akcje

Polecamy

Magazyn VIVA!

Bieżący numer

ANITA SOKOŁOWSKA zdobyła sympatię widzów jako Zuza w „Przyjaciółkach”. Wytańczyła Kryształową Kulę. Teraz przyszedł czas na realizowanie swoich projektów i marzeń. URSZULA DUDZIAK I GRZECH PIOTROWSKI: dwie silne osobowości, dwa pokolenia. Diwa jazzu i wirtuoz saksofonu połączyli siły w niesamowitym projekcie „WE” dla pokoju na świecie. KRZYSZTOF MIRUĆ: architekt z wykształcenia, osobowość telewizyjna, z zamiłowania projektant wnętrz o swojej drodze do sukcesu.