Generacja Z marki kosmetyczne mn
Fot. Adobe Stock
Ze świata urody

Czego Generacja Z oczekuje od marek kosmetycznych? 

Jak młode pokolenie zmienia rynek? 

Aleksandra Trendak 22 lipca 2022 17:30
Generacja Z marki kosmetyczne mn
Fot. Adobe Stock

Świat ciągle się zmienia, a młode pokolenia wprowadzają coraz więcej zmian na rynku kosmetycznym. Kiedy marka Glossier pojawiła się na scenie kosmetycznej w 2012 roku, szturmem zdobyła pokolenie Millenialsów, jednak po kilku latach zaczęła mieć poważne problemy finansowe i została zmuszona do zamknięcia sklepów stacjonarnych, ponieważ nie zyskiwała nowych klientów wśród Generacji Z. Są to ludzie urodzeniu od roku 1995 do 2010, którzy dopiero wchodzą na rynek pracy, ale ich preferencje konsumencki i podejście do życia bardzo różni się od Millenialsów i Boomerów. Ponieważ trendy w urodzie ciągle się zmieniają, a młodzi ludzie nieustannie ewoluują, warto zastanowić, czego Pokolenie Z oczekuje od marek, ponieważ od nich bardzo zależy dalszy los wielu firm. Jakie wartości wyznaje pokolenie Z? Po jakie marki najchętniej sięgają młodzi ludzie? Jak rynek się pod nich zmienia? 

PRZECZYTAJ TEŻ: Co kolor szminki mówi o Twoim charakterze?

Raport Cosmetic Executive Women’s 2021 o Pokoleniu Z 

Raport Cosmetic Executive Women’s 2021 ujawnił całą prawdę o płynnej i zróżnicowanej grupie jaką stonowi Gen Z. Określa ją jako grupę konsumentów, którzy nieustannie kwestionują standardy piękna i są bardzo świadomi zmian klimatycznych i kładą duży nacisk na zrównoważony rozwój oraz moralność marek. Mając to na uwadze można wyodrębnić pięć kluczowych czynników, które decydująco wpływają na decyzje zakupowe młodego pokolenia, z którymi marki muszą się mierzyć i pod nie dostosowywać. 

Czynnik I: czyste składniki  

Generacja Z nie jest zainteresowana tylko ładnym i pachnącym produktem. Bardzo ważne są dla nich składy, aby były jak najbardziej “czyste” - bez zbędnych chemikaliów, zapachów i ulepszaczy. Są to konsumenci, którzy w produktach do makijażu i pielęgnacji skóry doceniają proste składy. Można zauważyć, że coraz więcej sklepów specjalnie oznacza w aplikacjach i sklepach produkty z naturalnym składem, aby zwróciły one na siebie uwagę młodych odbiorców. 

Generacja Z marki kosmetyczne
Fot. Adobe Stock

Czynnik II: innowacja  

W 2020 roku Fiona Chan założyła markę Youthforia, która stanowi odpowiedź dla potrzeb młodych konsumentów. Marka koncentruje się na minimalistycznym wyglądzie kosmetyków, które mają dawać dobre samopoczucie i wrażenie czynienia dobra dla środowiska. Chan zrozumiała skłonności Pokolenia Z, które uwielbia kreatywne i innowacyjne rozwiązania, co pozwoliło jej na szybki rozwój marki i zdobycie ogromnej popularności. W swojej ofercie posiada między innymi róż do policzków, który po nałożeniu zmienia kolor, co jest jednym z bestsellerów marki. Gen Z pragnie kosmetyków, które ich zaskoczą, wprowadzą coś ciekawego na rynek, a nie tylko kolejną serię pomadek w sztyfcie lub kolejny taki sam tusz w fikuśnym opakowaniu. 

Czynnik III: różnorodność 

Jest to chyba jeden z najważniejszych czynników, którego Pokolenie Z poszukuje u marek kosmetycznych. Skończyły się czasy, kiedy w szafach dużych firm kosmetycznych można było wybierać tylko pomiędzy trzema kolorami podkładów, korektorów lub pudrów. Gen Z to najbardziej zróżnicowane rasowo i etnicznie pokolenie do tej pory, dlatego oczekuje ono od marek, że ten poziom różnorodności znajdzie swoje odzwierciedlenie w branży kosmetycznej. Marki takie Youthforia i Kinship, które stawiają na inkluzywność najbardziej trafiają do młodych konsumentów.  

Czynnik IV: przejrzystość i komunikacja 

Zaniechanie pielęgnowania więzi z Gen Z jest najłatwiejszym sposobem na całkowitą utratę ich zainteresowania daną marką. W ich przypadku najlepiej sprawdza się skuteczna komunikacja z konsumentami, docieranie do nich i pytanie o ich potrzeby, a nie zakładanie czego mogą chcieć. Młodzi ludzie także doceniają, kiedy branża kosmetyczna dzieli się z nimi różnymi informacjami zza kulis na przykład tworzenia produktu. Generacja Z także docenia, kiedy marka otwarcie przyznaje się do błędu i wyciąga z niego wnioski. 

Czynnik V: autentyczność 

Generacja Z niezwykle ceni sobie autentyczność. Uwielbia kontakt z markami, które postępują zgodnie z wyznaczonymi sobie wartościami. To co ich zdaniem wyróżnia firmę, to także fakt co wnoszą swoim produktem, czy są ekologiczni, a nawet jak traktują swoich pracowników. Młodzi ludzie nie chcą wspierać firm, które brudne sprawy zamiatają pod dywan i próbują ratować sytuację śmiesznymi TikTokami lub Rolkami. Dla nich najważniejsze jest to co marka sobą reprezentuje, co dobrego robi dla ludzi i środowiska naturalnego. 

Generacja Z marki kosmetyczne
Fot. Adobe Stock

Nie da się ukryć, że Generacja Z bardzo zmienia oblicze branży kosmetycznej. Coraz więcej marek decyduje się na minimalistyczne i ekologiczne opakowania, wspieranie akcji charytatywnych lub mniejszości seksualnych i etnicznych oraz dba o to, aby kosmetyki posiadały jak najlepsze składy. Dodatkowo Gen Z zmienia oblicze komunikacji i marketingu wielu marek, które postanawiają coraz więcej pokazywać zza kulis, aby młody odbiorca mógł lepiej zrozumieć procesy zachodzące przy produkcji nowych linii kosmetyków. Jak myślicie, jak jeszcze Generacja Z wpłynie na rynek kosmetyczny?  

Wideo

Za nami 25 lat tworzenia magazynu VIVA!. Tak wraz z gwiazdami zapamiętaliśmy ten wyjątkowy czas

Polecamy

Magazyn VIVA!

Bieżący numer

JULIA WIENIAWA o magii sceny, dorastaniu na oczach widzów, manii kontroli i miłości. ADRIANNA BIEDRZYŃSKA i MICHALINA ROBAKIEWICZ – Matka i córka opowiadają, jak gra się im na jednej scenie i nosi... te same ubrania. JERZY SKOLIMOWSKI: Artysta wszechstronny – reżyser, scenarzysta, poeta i malarz, w szczerej rozmowie o życiowej rewolucji. W cyklu Kobiety ikony – co się dzieje z… SOPHIA LOREN, bogini kina, zjawiskowa piękność, która na swoje miejsce na Ziemi wybrała Rzym zamiast Hollywood. W cyklu Podróże – gdzie jeżdżą gwiazdy: Greckie wyspy. Tu odpoczywają JOANNA PRZETAKIEWICZ, ANNA PUŚLECKA i RITA ORA. Sztuka gotowania JOANNY BRODZIK.