Jakie marki wzięły udział w tym projekcie? 

Aleksandra Trendak 3 listopada 2022 15:30

Świat mody zaczyna dostrzegać osoby z różnymi formami niepełnosprawności, dlatego wprowadza coraz więcej opcji dostępnych dla wszystkich. W ramach tej idei Zalando wprowadza na swoje platformy pierwsze kolekcje adaptacyjne znanych marek. Jest to ogromny krok w świecie mody w stronę inknluzywności, co pokazuje najnowsza kampania giganta e-commerce, której bohaterami są aktywiści walczący o tolerancję dla niebinaroności, prawa kobiet oraz promują ideę ciałopozytywności. Jakie marki weszły do projektu oferują na Zalando ubrania dedykowane dla ludzi z różnymi rodzajami niepełnosprawności? Jak prezentują się zdjęcia użyte w kampanii? Czym się charakteryzuje moda adaptacyjna? 

ZOBACZ TEŻ: Najnowsza kampania Victoria’s Secret przełamująca obowiązujące kanony piękna 

Moda adaptacyjna na Zalando 

Jedna z największych platform e-commernce postanowiła wykonać bardzo ważny i duży krok i pochylić się nad tematem mody adaptacyjnej. Są to specjalne ubrania dedykowane osób z różnymi niepełnosprawnościami, które zmagają się z trwałym lub czasowym ograniczeniem w poruszaniu się lub zmagają się z nadwrażliwością sensoryczną, to właśnie dla nich specjalne modele ubrań mają być łatwe do nałożenia, wygodne i przy okazji modne. Pierwszą marką, która wprowadziła tego typu ubrania do sprzedaży był Tommy Hilfiger, a jego śladem podążyły inne. Teraz na platformie Zalando można znaleźć specjalne kolekcje adaptacyjne takich firm jak Adaptive, Zign, Pier One, Anna Field, Yourturn oraz Even & Odd. Oferta obejmuje rzeczy dopasowane do pozycji siedzącej, uszyte z tkanin przyjemnych i przyjaznych sensorycznie, a także posiadają specjalne zapięcia oraz możliwości dostosowania ich do protez oraz opatrunków. Co więcej można też znaleźć ubrania w rozmiarach dziecięcych! Produkty z kolekcji adaptacyjnych będą oznaczone specjalnymi flagami, aby ułatwić ich identyfikację oraz zostaną umieszczone na nowo utworzonej platformie. Jest to bez wątpienia ogromny krok w świecie mody, gdyż do tej pory milczano na ten temat, a marki większość swoich ubrań tworzyły z myślą o “pełnosprawnych” klientach. Daniel Rogiński, który jest General Managerem CEE Zalando świetnie opisuje najnowszą inicjatywę platformy: 

Widzimy lukę na rynku. Znalezienie modnej i stylowej odzieży adaptacyjnej wciąż stanowi w Polsce wyzwanie dla osób z niepełnosprawnościami. Wprowadzając kolekcje adaptacyjne w ramach naszych marek własnych, mamy nadzieję przyczynić się do zmiany tej sytuacji i zaoferować naszym klientom zróżnicowany wybór stylowej mody, we wszystkich rozmiarach i w przystępnych cenach, którą znajdą w jednym miejscu. 

Rzeczywiście, luka na rynku jest ogromna, a marki do tej pory nie zrobiły nic w kierunku, aby ich ubrania były inkluzywne i dostępne dla dosłownie wszystkich klientów. Aby lepiej zrozumieć potrzeby osób z niepełnosprawnościami, Zalando postanowiło sprawdzić potrzeby i oczekiwania klientów tej konkretnej grupy i przeprowadziło badania na kilku rynkach. Daniel Rogiński opisuje je następująco: 

Chcemy uczyć się od społeczności osób z niepełnosprawnościami i inspirować naszych partnerów, żebyśmy mogli nadal razem budować pożądane doświadczenia dla naszych klientów z różnego rodzaju ograniczeniami i tym samym czynić modę jeszcze bardziej inkluzywną. 

Analizując ten temat można dojść do wniosku, że fakt dopiero wchodzenia na rynek takich rozwiązań jest oburzający. Istnieje aktualnie tyle domów mody i marek premium bądź sieciówkowych, które wciąż nie mają w swoich ofertach żadnych rozwiązań gotowych dla osób z niepełnosprawnościami. Wstyd, że w XXI wieku dopiero zaczyna mówić się głośno o tym zagadnieniu i pokazywać, że moda powinna być dla wszystkich! Aby zwiększyć świadomość na temat mody adaptacyjnej Zalando przygotowało także kampanię “Ty w roli głównej”, której bohaterami są przedstawiciele społeczności osób z niepełnosprawnościami. Świetnie ona pokazuje nowy punkt widzenia na modę, która powoli zaczyna odpowiadać na potrzeby coraz większej ilości osób. 

 

Pierwsze kolekcje adaptacyjne Zalando będą dostępne na 24 rynkach, także w Polsce. Jest to świetna inicjatywa, która wreszcie daje osobom z niepełnosprawnościami szeroki wybór ubrań, które mogą spokojnie dostosowywać do siebie i czuć się modnie, wygodnie i podążać za aktualnymi trendami. Jednak wciąż pojawia się pytanie – dlaczego tak późno pojawia się takie rozwiązanie? Dlaczego do tego czasu tylko nieliczne marki widziały potrzeby klientów z niepełnosprawnościami? Dlaczego projektanci wciąż prześcigają się w tym, aby stworzyć niezwykłe kolekcje, pełne kontrowersji lub innowacyjnych rozwiązań, a nie pochylą się nad tematem mody adaptacyjnej? Dlaczego kolejne wielkie sieciówki jak Zara czy Shein wprowadzają kolejne “ekologiczne” rozwiązania, które często nic z ekologią nie mają związanego, zamiast wprowadzić do swoich ofert także kolekcje ubrań dedykowane osobom z niepełnosprawnościami. Pod tym kątem świat mody musi się jeszcze nauczyć, jak dostrzegać potrzeby WSZYSTKICH klientów, a nie tylko wybranej części.  

1/6
Zalando moda adaptacyjna
Copyright @Materiały prasowe
1/6

Kampania Zalando "Ty w roli głównej", która promuje wprowadzenie kolekcji adaptacyjnych na platformę

2/6
Zalando moda adaptacyjna
Copyright @Materiały prasowe
2/6

Kampania Zalando "Ty w roli głównej", która promuje wprowadzenie kolekcji adaptacyjnych na platformę

3/6
Zalando moda adaptacyjna
Copyright @Materiały prasowe
3/6

Kampania Zalando "Ty w roli głównej", która promuje wprowadzenie kolekcji adaptacyjnych na platformę

4/6
Zalando moda adaptacyjna
Copyright @Materiały prasowe
4/6

Kampania Zalando "Ty w roli głównej", która promuje wprowadzenie kolekcji adaptacyjnych na platformę

5/6
Zalando moda adaptacyjna
Copyright @Materiały prasowe
5/6

Kampania Zalando "Ty w roli głównej", która promuje wprowadzenie kolekcji adaptacyjnych na platformę

6/6
Zalando moda adaptacyjna
Copyright @Materiały prasowe
6/6

Kampania Zalando "Ty w roli głównej", która promuje wprowadzenie kolekcji adaptacyjnych na platformę

Redakcja poleca

REKLAMA

Wideo

Kocha muzykę, ale już podważano jej sukcesy. Córka Aldony Orman o cieniach posiadania znanego nazwiska

Akcje

Polecamy

Magazyn VIVA!

Bieżący numer

KATARZYNA DOWBOR o utracie pracy, nowych wyzwaniach i o tym, czy mężczyźni... są jej potrzebni do życia. JOANNA DARK i MAREK DUTKIEWICZ: dwie dusze artystyczne. W błyskotliwej i dowcipnej rozmowie komentują 33 lata wspólnego życia. SYLWIA CHUTNIK: pisarka, aktywistka, antropolożka kultury, matka. Głośno mówi o sprawach niewygodnych i swojej prywatności. ROBERT KOCHANEK o cenie, jaką zapłacił za życiową pasję – profesjonalny taniec. O TYM SIĘ MÓWI: Shannen Doherty, Christina Applegate, Selma Blair, Selena Gomez, Michael J. Fox łamią kolejne tabu – mówią publicznie o swoich chorobach.