Reklama

Metaverse to rozszerzona wirtualna rzeczywistość. Ogłoszenie wejścia grupy Meta (w której skład wchodzą między innymi Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp) w metaverse przypomina scenariusz filmu Player One zrealizowanego w 2018 roku przez Stevena Spielberga, gdzie całe społeczeństwo przeniosło się do wirtualnego świata, zaniedbując ten rzeczywisty. Coraz więcej marek odzieżowych decyduje się na wejście do wirtualnego świata w celu sprzedaży swoich produktów właśnie tam. Jak działa „metamoda”? Czemu coraz więcej marek decyduje się na sprzedaż wirtualnych ubrań? Które firmy już są w Mecie?

Reklama

CZYTAJ O: Moda w wirtualnym świecie: Zara wkracza do metaverse!

Adobe Stock

Czym jest metaverse?

Metaverse to rozszerzona wirtualna rzeczywistość. Cyfrowy świat, z którym będziemy mogli połączyć się przez okulary VR i spędzać w nim czas. W tej chwili korzystanie z Internetu to dwuwymiarowe doznanie, do którego potrzebujemy ekranu. Metaverse ma dać użytkownikowi możliwość „zanurzenia się” w Internecie, prowadzenia tam aktywności, które dotychczas były zarezerwowane dla „realnego” świata. Jest to jedna z najszybciej rozwijających się technologii przyszłości. Do świata Meta będzie można wejść za pomocą awatarów, które będą stanowiły odzwierciedlenie nas samych. Specjalnie dla nich zostaną stworzone unikatowe ubrania wszelakich marek, które w grach komputerowych określane jako „skórki”, które w Mecie mają pełnić funkcję odzieży.

Metaverse - wirtualne ubrania

Na czele rozwoju Mety stoją Daria Shopovalova oraz Natalia Modenova, współzałożycielki DRESSX. To platforma sprzedająca wirtualną odzież, dodatkowo oferująca cały zakres administracji, zaczynając od digitalizacji rzeczywistego asortymentu lub skomputeryzowanej produkcji odzieży bez żadnego przygotowania, po dodawanie kolejnej warstwy użyteczności w celu utworzenia NFT, umożliwiając kolekcjonerom noszenie ich w rozszerzonej rzeczywistości poprzez aplikację. Przyszłość mody nie kieruje się do sklepów, aby upewnić się, że kupujemy pasujące ubrania. Metaverse nie ogranicza się tylko do zwykłych zakupów internetowych, można w nim wirtualnie, dokładnie oglądać, a nawet dotykać i doświadczać produkty tak, jakby się je realnie miało w rękach. Rozszerzona rzeczywistość ma ogromny potencjał do zastosowania w branży modowej i obuwniczej.

Jak polska marka CCC wykorzystała technologię VR?

Jedną z głośniejszych kampanii w czasie Black Week 2021 stworzyła firma CCC, która przy współpracy z Kenem Kelleherem (artysta znany z abstrakcyjnych rzeźb i form 3D) stworzyła wirtualnego bohatera oraz asystenta o imieniu FUZZY. Nie jest to postać, która powstała tylko w celach rozrywkowych chociaż ma indywidualny rys charakterologiczny, zestaw ruchów tanecznych i specjalny zasób słownictwa, ale to także inteligentny doradca i asystent klientów CCC – podpowiada jak szybko i sprawnie kupić buty lub torebkę, które są aktualnie na czasie. Marka wyniosła rozszerzoną rzeczywistość na miasto, łącząc strategię offline z online, a innowacyjny PR ze strategią sprzedażową. Technologie 3D mają ogromny potencjał i widać ich oddziaływanie w wynikach sprzedaży online. Marka CCC zdecydowała się na wykreowanie bohatera, który nie tylko jest asystentem klienta, ale także pierwszym wirtualnym ambasadorem sklepu, który może prowadzić indywidualną działalność w mediach społecznościowych. Tak samo jak Miquela, Noonoouri, Imma czy Lawko, które są awatarami, odnoszącymi sukcesy jako influencerzy na Instagramie.

Marki dostępne w metaverse

Mimo, że Meta jeszcze nie jest szeroko dostępna, kilka marek już zdecydowało się na sprzedaż swoich produktów jako NFT lub blockchain w celu tworzenia wirtualnej mody. Jednym z pierwszych graczy w metaversie mody jest Jimmy Choo, który uruchomił pierwszą na świecie luksusową kolekcję NFT na Bianance NFT Marketplace. W skład kolekcji wchodziły cyfrowe sneakersy wyprodukowane na potrzeby współpracy JIMMY CHOO/ERIC HAZE CURATED BY POGGY oraz 8888 Mystery Boxów (zestaw przedmiotów, który klienci kupują w ciemno) wypełnionych kartami Jimmy Choo/Eric Haze LOVE 100 Glitter NFT o różnej rzadkości. Na wirtualnym rynku możemy znaleźć także Gucci, który w 2021 roku zaprezentował swoją pierwszą torebkę Gucci Dionysus, która została sprzedana za 4115 dolarów na platformie do gier Roblox. Również Louis Vuitton we współpracy z artystą NFT Beeple, wykonali uczelnię artystyczną, która miała szacunkową wartość 69,3 miliona dolarów, ale znajdowała się ona tylko w kolekcji gry i nie jest dostępna do publicznej sprzedaży. Ciekawy projekt na rynek wprowadził Nike x RTFKT, który uruchomił wirtualną sesję “przymierzania” sneakersów na Snapchacie, po której licytujący mogli wziąć udział w cyfrowej aukcji, a nagrodą były fizyczne buty. Bardzo ciekawa była także kolaboracja Balenciaga z Fortnite, który udostępnił możliwość kupowania w grze ubrań inspirowanych różnymi projektami domu mody. Również Dolce & Gabbana w październiku 2021 wydała cyfrową kolekcję składającą się z dziewięciu elementów odzieży NFT, nazywając ją Genesis Collection - została sprzedana za około 5,7 miliona dolarów.

Tommy Hilfiger w 2019 roku w czasie New York Fashion Week zintegrował doświadczenie handlowe w wirtualnej rzeczywistości ze swoim pokazem. Na wybiegu „zobacz teraz, kup teraz” zaprezentowana została kolekcja TOMMYNOW Tommy x Zandaya, stworzona we współpracy z aktorką i globalną ambasadorką. W czasie pokazu użytkownicy i goście mogli odwiedzić wirtualny pop-up shop, aby przeglądać produkty na wieszakach za kulisami lub kupować stylizacje, które miały na sobie modelki. Ubrania miały na sobie specjalne tagi, które prowadziły do strony e-commerce, na której można było dokonać zakupu.

Pierwszy w historii pokaz mody w metaverse

Na platformie Decentraland w dniach 24-27 marca 2022 odbył się pierwszy w historii Metaverse Fashion Week. W czasie tego wydarzenia zaprezentowało się aż pięćdziesiąt modowych marek, między innymi Dolce & Gabbana, Tommy Hilfiger, Paco Rabanne oraz Estee Lauder. Co ciekawe na wydarzeniu nie pojawili się niektórzy znani gracze w metaverse, tacy jak Gucci czy Ralph Lauren. Na potrzeby wydarzenia platforma otworzyła nową dzielnicę w cyfrowym świecie na wzór Avenue Montaigne z Paryża. Kluczowym elementem imprezy były zakupy cyfrowych ubrań. Jak mówi Kadine James, technolog kreatywny w Yahoo, który również uruchomił własną kolekcję NFT podczas MVFW, metaverse prezentuje przyszłość nadawania, reklamy i możliwości marek, które chcą być na czasie. Wspólne wirtualne przestrzenie 3D, w których można ubrać swojego awatara, wejść i doświadczyć mody od największych domów mody na świecie to ekscytująca i niepowtarzalna okazja. Poza obowiązkowymi pokazami i zakupami nowych kolekcji ubrań i akcesoriów, w czasie Metaverse Fashion Week można było też obejrzeć koncerty na żywo, uczestniczyć w seansach filmowych i wernisażach obrazów w postaci NFT oraz w tradycyjnym after party. Uczestnicy wydarzenia mogli od razu „założyć” zakupione ubrania, czyli spersonalizować swoje awatary.

Czy pierwszy tydzień mody w wirtualnym świecie odniósł sukces? Opinie są mieszane. Choć jednym z celów MVFW była demokratyzacja mody i zwiększanie dostępności ekskluzywnych wydarzeń osobom, które do tej pory napotykały ograniczenia geograficzne i ekonomiczne, zdaniem ekspertów cyfrowe pokazy nie zastąpią tych fizycznych. Moda w metaverse niewątpliwie będzie się dynamicznie rozwijać, ale na ten moment nic nie wskazuje, aby cyfrowe ubrania zajęły miejsce prawdziwych produktów.

Reklama

Sprzedaż ubrań i akcesoriów w digitalu to przyszłość. Marki, które chcą być pionierami na rynku i mieć jak najwyższe standardy obsługi powinny inwestować w technologie immersyjne. Już dziś 3D/AR/VR dają mierzalne efekty. Przy odpowiednim wdrażaniu i strategii, mogą one także pomóc osiągnąć neutralność środowiskową, choć jest to jeszcze w fazie dalekich planów, ponieważ najpierw powinny być wprowadzone restrykcyjne przepisy dotyczące wykorzystania NFT oraz wymuszenie na firmach technologicznych, aby osiągnęły net-0 w generowaniu CO2. Metaverse to przyszłość internetu i sprzedaży. Dzisiaj korzystamy ze smartfonów, niedługo nikogo nie będzie dziwił widok ludzi na ulicy w okularach VR.

Adobe Stock
Reklama
Reklama
Reklama