Empatyczna komunikacja, czyli jak rozmawiać, by dojść do porozumienia
Poznaj skuteczną metodę na dobre relacje!
Rozmowy nie zawsze należą do łatwych. Każdemu z nas zdarza się prowadzić dyskusję, która jest pełna napięcia, a ostatecznie kończy się kłótnią. Niejednokrotnie też zapewne mierzyłeś się z sytuacją, kiedy rozmówca w ogólnie nie przyjmował Twoich argumentów. Jeśli zastanawiasz się, jak poprawić jakość komunikacji z innymi, jak lepiej rozwiązywać konflikty czy prowadzić dyskusję pełne szacunku i zrozumienia, zapoznaj się z modelem NVC, czyli komunikacją bez przemocy!
Zdrowe granice w związku. Jak je wyznaczyć?
Komunikacja NVC – co to jest?
Komunikacja NVC, czyli porozumienie bez przemocy, często nazywane jest również empatyczną komunikacją. To sposób prowadzenia rozmowy opracowany przez psychologa klinicznego Marshalla Rosenberga, który w swojej pracy badawczej próbował odpowiedzieć sobie na nurtujące pytania: co sprawia, że często stosujemy komunikaty nacechowane przemocą w stosunku do drugiego człowieka? Co pozwala niektórym ludziom pozostać współczującym i rozumiejącym?
W oparciu o swoje obserwacje i badania Marshall Rosenberg stworzył komunikację NVC. Jest to sposób porozumiewania, który opiera się na skupieniu uwagi na uczuciach i potrzebach własnych oraz rozmówcy. NVC dzięki odpowiednim zasadom posługiwania się językiem, pozwala na całkowite wyeliminowanie możliwości wystąpienia agresji w dialogu w jakiejkolwiek formie.
Stres nie musi być wrogiem. Jak zaprzyjaźnić się ze stresem?
Porozumienie bez przemocy. Jak je stosować?
Choć stosowanie metody Porozumienia bez przemocy może początkowo wydawać się skomplikowane, w rzeczywistości jest ona bardzo intuicyjna. NVC składa się 4 kroków:
1. Fakty/obserwacje
W pierwszym kroku zajmujemy się samymi faktami. Na tym etapie rozmowy mamy odróżnić obserwacje od naszych interpretacji i osądów. Mówimy o tym, co się wydarzyło, bez oceniania, krytyki i nadawania znaczenia sytuacji.
2. Uczucia
W drugim etapie przedstawiamy nasze uczucia, emocję związane z zaistniałą sytuacją z punktu pierwszego. Opisanie swoich uczuć pozwoli rozmówcy zrozumieć, dlaczego ten aspekt ma znaczenie i jakie wywołuje w tobie emocje.
3. Potrzeby
Na etapie potrzeb dzielimy się z drugą stroną naszymi pragnieniami. Według NVC to właśnie niezaspokojone potrzeby są źródłem konfliktów, dlatego warto o nich mówić. To one są również głównym źródłem tego, jak się czujemy.
4. Prośby
Gdy już opisaliśmy fakty, opowiedzieliśmy o związanych z nimi emocjami i przedstawiliśmy swoje potrzeby, możemy przejść do etapu prośby. W tym ostatnim kroku komunikacji NVC przedstawiamy, czego oczekujemy od drugiej strony w związku z sytuacją. Nie jest to żądanie, ale prośba o konkretne działanie.
Mówienie o swoich uczuciach i potrzebach oraz słuchanie innych w ten sam sposób pozwala nam wejść w najgłębszy poziom rozmowy. Stosując Porozumienie bez Przemocy okazujemy chęć zrozumienia, stajemy się bardziej świadomi emocji i potrzeb, zarówno swoich, jak i innych osób. Wprowadzając model NVC do codziennej komunikacji dajemy sobie również możliwość do rzeczywistego dostrzeżenia drugiego człowieka.