Najbardziej pożądane produkty i marki w 2022 roku
Co zdominowało świat mody w tym roku?
- Aleksandra Trendak
Rok 2022 powoli dobiega końca, z tego względu jest to czas podsumowań nie tylko w aspektach prywatnych lub zawodowych, ale także w świecie mody. Rok ten zdecydowanie trwale zapisze się na kartach historii jako przełomowy, nie tylko ze względu na wojnę oraz pandemię, ale także ze względu na wyjątkowe projekty, pokazy oraz kontrowersyjne decyzje i skandale. Jakie były najbardziej pożądane projekty, marki oraz pokazy w 2022 roku? Na te pytanie świetnie odpowie ostatni raport platformy Lyst w tym roku, który dodatkowo pokaże jakie współprace, przedmioty oraz osoby sprawiły, że 2022 stał się wyjątkowy.
PRZECZYTAJ O: Jak świat mody połączył się ze światem tańca? Balletcore to najgorętszy trend w modzie!
Marki, które zdominowały rynek
Globalna platforma zakupowa Lyst co kwartał publikuje zestawienie, w którym podsumowuje najgorętsze marki, produkty oraz trendy z ostatnich tygodni. Teraz marka postanowiła podsumować kończący się rok 2022 i wzięła pod lupę zachowania zakupowe ponad 200 milionów ludzi, którzy przeglądali oraz robili zakupy za pośrednictwem ich strony. Eksperci przenalizowali nie tylko dane wyszukiwania na platformie i po za nią np. w przeglądarce Google, ale także wyświetlenia produktów, ich sprzedaż i jak często pokazywały się w mediach społecznościowych. Mogliśmy zobaczyć jak za sprawą TikToka kreowały się trendy, między innymi na stylistykę lat 2000 oraz jak nowa generacja kształtowała branżę mody. Pierwsze miejsce wśród marek zajęło Miu Miu, które zachwyciło wszystkich swoimi mini spódniczkami i satynowymi baletkami. Tytuł “współpracy roku” przypadł kolekcji Nike i Jacquemusa, która przeszła do historii jako idealne połączenie sportowego stylu z “modą wysoką”. Bardzo silną pozycję wywalczyła sobie także marka Diesel, która została określona “logiem roku”, za sprawą dyrektora kreatywnego Glenna Martensa, który na nowo zdefiniował sportowe “D” i dał mu nowe życie między innymi na niezwykle popularnych torbach 1DR, które stały się jednym z najbardziej pożądanych dodatków w roku. Wzrost popularności marki Diesel jest skutkiem skutecznej strategii grupy OTB, która miała cel przedstawić ją jako “alternatywny luksus” generacji Z.
ZOBACZ TEŻ: Kolaboracja Nike x Jacquemus, czego możemy się po niej spodziewać?
Celebryci, którzy stali się gwiazdami tego roku
Dla nikogo nie będzie to zaskoczeniem, że w 2022 roku it-girl stała się Bella Hadid, za sprawą wiralowego pokazu Coperni wiosna-lato 2023, podczas którego artyści namalowali na niej sukienkę. Wygrała ona także w kategorii “top power dresser” za sprawą swojego zamiłowania do mody vintage, estetyki lat 2000 oraz lansowaniu takich elementów garderoby jak gorsety, uggi oraz spodnie cargo. Wśród innych celebrytów wyróżnionych przez Lyst pojawiła się Sydney Sweeney, która miała swoje pięć minut podczas premiery nowego sezonu “Euphorii” oraz Kim Kardashian, która podczas MET Gali zachwyciła wszystkich swoją oryginalną kreacją Marilyn Monroe. “Fashion power couple” trafiło oczywiście do Travisa Barkera oraz Kourtney Kardashian, którzy powiedzieli sobie sakramentalne “tak” w tym roku, a ich ślub w stylizacjach od włoskiego domu mody Dolce&Gabbana spowodował wzrost liczby wyszukiwań aż o 114%. Swój moment w tym roku miały także kreacje Elizabeth Debicki, która świetnie sportretowała księżną Dianę w nowym sezonie “The Crown” i została odznaczona tytułem “najbardziej stylowe momenty zaprezentowane na ekranie”.
PRZECZYTAJ O: Jak namalowano sukienkę na ciele Belli Hadid na pokazie Coperni?
Projekty, które zdominowany rok 2022
Część projektów z zeszłego roku wciąż cieszyła się dużą popularnością, między innymi chodaki Birkenstock Boston otrzymały tytuł “butów roku”, dzięki swojej niskiej cenie, wygodzie oraz trwałości. Torbą roku została reedycja torebki Prady Re-nylon, którą szczególnie wylansował latem TikTok. Ogromny wpływ na tegoroczne zestawie miał trend określany jako barbiecore, które zyskał na szczególnej popularności za sprawą Margot Robbie i jej zdjęć z planu filmu o Barbie. Dodatkowo kolekcja marki Valentino w mocnym, jaskrawym kolorze różu tylko podbiła efekt i sprawiła, że wszyscy oszaleli na jego punkcie.
ZOBACZ TEŻ: Trendy na lato 2022: barbiecore
Rok 2022 upłynął pod znakiem niezwykłych projektów, przełomowych pokazów i zachwycających nowych rozwiązań. Był to także czas dużych zmian w domach mody, między innymi w Guccim, z którego odszedł niezwykły dyrektor kreatywny – Alessandro Michele. Było także wiele kontrowersji, które zdecydowanie zostawiły duże piętno na reputacji kilku marek, między innymi Balenciagi, której kampania z dziećmi spotkała się z ogromnym sprzeciwem, a także kolekcja Kanyego Westa zaprezentowana w Paryżu spotkała się z dużą krytyką świata mody. Jak myślicie, co rok 2023 szykuje dla świata mody?