Orły 2022: Poznaliśmy zwycięzców Polskich Nagród Filmowych
Fot. Pawel Wodzynski/East News
orły 2022

Orły 2022: Poznaliśmy zwycięzców Polskich Nagród Filmowych

Komu wręczono prestiżową statuetkę?

Dorota Falkowska 6 czerwca 2022 22:25
Orły 2022: Poznaliśmy zwycięzców Polskich Nagród Filmowych
Fot. Pawel Wodzynski/East News

Za nami wieczór pełen emocji, czyli wręczenie jednych z najbardziej prestiżowych nagród polskiego rynku filmowego. 24. gala Polskich Nagród Filmowych – Orły odbyła się w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie. Statuetki dla najwybitniejszych twórców zostały przyznane w 19 kategoriach. Statuetka specjalna za Osiągnięcia Życia trafiła do Jerzego Skolimowskiego. Wśród nominowanych pojawiły się takie produkcje, jak: "Żeby nie było śladów" z 13 nominacjami na koncie, "Wesele" Wojtka Smarzowskiego z 10 nominacjami, a także "Wszystkie nasze strachy", które zebrało 7 nominacji.

Film "Aida" został nagrodzony w czterech kategoriach. Otrzymał przede wszystkim statuetkę dla najlepszego filmu roku. Jasmila Žbanić otrzymała również nagrodę za Najlepszy Scenariusz oraz Najlepszą Reżyserię. Dodatkowo produkcję nagrodzono w kategorii Najlepszy Montaż. W imieniu reżyserki na scenie pojawili się producentka filmu Ewa Puszczyńska oraz montażysta Janusz Kamiński. Oto pełna lista zwycięzców! 

ORŁY 2022: NOMINOWANI I ZWYCIĘZCY

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI

  • - „Anette” reż. Leos Carax (Francja, Meksyk, USA, Szwajcaria, Belgia, Japonia, Niemcy)
  • - „Berlin Alexanderplatz” reż. Burhan Qurbani (Niemcy, Holandia, Francja, Kanada)
  • - „Na rauszu” (Druk) reż. Thomas Vinterberg (Dania, Szwecja i Holandia)
  • - „Ojciec” (The Father) reż. Florian Zeller (Wielka Brytania, Francja)
  • - „Titane” reż. Julia Ducournau (Francja, Belgia)

NAJLEPSZY DŹWIĘK

  • - Jerzy Murawski, Franciszek Kozłowski „Furioza”
  • - Zofia Moruś, Mateusz Adamczyk, Sebastian Witkowski „Mosquito State”
  • - Mateusz Adamczyk, Zofia Moruś, Bartosz Putkiewicz, Sebastian Witkowski „Najmro. Kocha, kradnie, szanuje”
  • - Artur Kuczkowski i Tomasz Sikora „Sonata”
  • - Michał Robaczewski „Sweat”
  • - Marek Wronko i Krzysztof Jastrząb „Śmierć Zygielbojma”
  • - Radek Ochnio „Wesele”
  • - Leszek Freund „Zupa nic”
  • - Kacper Habisiak, Sebastian Crueghe, Jarosław Bajdowski „Żeby nie było śladów”

NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA

  • - Dariusz Krysiak „Cudak”
  • - Alina Janerka „Furioza”
  • - Waldemar Pokromski, Agnieszka Hodowana „Magnezja”
  • - Mirosława Wojtczak „Mistrz”
  • - Pola Guźlińska „Żeby nie było śladów”

NAJLEPSZE KOSTIUMY

  • - Wanda Kowalska i Paweł Grabarczyk „Ciotka Hitlera”
  • - Wanda Kowalska i Paweł Grabarczyk „Cudak”
  • - Dorota Roqueplo „Magnezja”
  • - Marta Ostrowicz „Najmro. Kocha, kradnie, szanuje”
  • - Elżbieta Radke „Śmierć Zygielbojma”
  • - Małgorzata Zacharska „Żeby nie było śladów”

NAJLEPSZY MONTAŻ

  • - Jarosław Kamiński „Aida”
  • - Paweł Łoziński, Bartłomiej Piasek, Piotr Wójcik „Film balkonowy”
  • - Agnieszka Glińska „Lamb”
  • - Iza Pająk i Laura Pawela „Ucieczka na srebrny glob”
  • - Krzysztof Komander „Wesele”

ODKRYCIE ROKU

  • - Iwona Siekierzyńska, reżyseria, „Amatorzy”
  • - Mateusz Rakowicz, reżyseria, „Najmro. Kocha, kradnie, szanuje”
  • - Mateusz Kudła, Anna Kokoszka-Romer, reżyseria, „Polański, Horowitz. Hometown”
  • - Jakub Michalczuk, reżyseria, „Teściowie”
  • - Łukasz Gutt, reżyseria, „Wszystkie nasze strachy”

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY

  • - „Behawiorysta” reż. Łukasz Palkowski, Marek Wróbel, scen. Bartosz Janiszewski, Maciej Kazula, prod. Aktiv Media dla TVN Grupa Discovery
  • - „Klangor” reż. Łukasz Kośmicki, scen. Kacper Wysocki, prod. Opus TV dla CANAL+ Polska
  • - „Kruk. Czorny Woron nie śpi” reż. Maciej Pieprzyca, scen. Jakub Korolczuk, prod. Opus TV dla CANAL+ Polska
  • - „Rojst ‘97” reż. Jan Holoubek, scen. Kasper Bajon, Jan Holoubek, prod. Frame Sp. z o.o. dla Netflix
  • - „Sexify” reż. Kalina Alabrudzińska i Piotr Domalewski, scen. Kalina Alabrudzińska, Piotr Domalewski, prod. Akson Studio dla Netflix

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY

  • - „1970” reżyseria Tomasz Wolski
  • - „Film balkonowy” reżyseria Paweł Łoziński
  • - „Polański, Horowitz. Hometown” reżyseria Mateusz Kudła, Anna Kokoszka-Romer
  • - „Sędziowie pod presją” reżyseria Kacper Lisowski
  • - „Ucieczka na srebrny glob” reżyseria Kuba Mikurda

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA

  • - Anna Dymna „Amatorzy”
  • - Agata Kulesza „Wesele”
  • - Jowita Budnik „Wszystkie nasze strachy”
  • - Ewa Wiśniewska „Zupa nic”
  • - Aleksandra Konieczna „Żeby nie było śladów”
  • - Agnieszka Grochowska „Żeby nie było śladów”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA

  • - Borys Szyc „Bo we mnie jest seks”
  • - Adam Woronowicz „Moje wspaniałe życie”
  • - Łukasz Simlat „Sonata”
  • - Andrzej Chyra „Wszystkie nasze strachy”
  • - Jacek Braciak „Żeby nie było śladów”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA

  • - Jasna Đuričić „Aida”
  • - Maria Dębska „Bo we mnie jest seks”
  • - Agata Buzek „Moje wspaniałe życie”
  • - Magdalena Koleśnik „Sweat”
  • - Sandra Korzeniak „Żeby nie było śladów”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA

  • - Piotr Głowacki „Mistrz”
  • - Jacek Braciak „Moje wspaniałe życie”
  • - Maciej Stuhr „Powrót do tamtych dni”
  • - Robert Więckiewicz „Wesele”
  • - Tomasz Ziętek „Żeby nie było śladów”

NAJLEPSZA MUZYKA

  • - Maciej Zieliński „Gierek”
  • - Szymon Wysocki „Każdy ma swoje lato”
  • - Jan A. P. Kaczmarek „Magnezja”
  • - Cezary Skubiszewski „Mosquito State”
  • - Marcin Masecki „Powrót do tamtych dni”
  • - Jan A. P. Kaczmarek „Śmierć Zygielbojma”
  • - Mikołaj Trzaska „Wesele”

Czytaj też: Orły 2022: Jerzy Skolimowski z nagrodą za osiągnięcia życia! „Twórca totalny i niezłomny”

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA

  • - Wojciech Żogała „Bo we mnie jest seks”
  • - Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński „Cudak”
  • - Marek Warszewski „Magnezja”
  • - Ewa Skoczkowska „Mistrz”
  • - Marek Warszewski „Wesele”
  • - Paweł Jarzębski „Żeby nie było śladów”

NAJLEPSZE ZDJĘCIA

  • - Klaudiusz Dwulit „Furioza”
  • - Witold Płóciennik „Mistrz”
  • - Michał Englert „Teściowie”
  • - Piotr Sobociński jr „Wesele”
  • - Łukasz Gutt „Wszystkie nasze strachy”
  • - Kacper Fertacz „Żeby nie było śladów”
  • - Arthur Reinhart „Żużel”

NAJLEPSZY SCENARIUSZ

  • - Jasmila Žbanić „Aida”
  • - Łukasz Grzegorek „Moje wspaniałe życie”
  • - Wojtek Smarzowski „Wesele”
  • - Łukasz Ronduda, Michał Oleszczyk, Katarzyna Sarnowska „Wszystkie nasze strachy”
  • - Maja Krawczyk-Wnuk „Żeby nie było śladów”

NAJLEPSZA REŻYSERIA

  • - Jasmila Žbanić „Aida”
  • - Paweł Łoziński „Film balkonowy”
  • - Magnus von Horn „Sweat”
  • - Wojtek Smarzowski „Wesele”
  • - Łukasz Ronduda, Łukasz Gutt „Wszystkie nasze strachy”
  • - Jan P. Matuszyński „Żeby nie było śladów”

NAJLEPSZY FILM

  • - „Aida”
  • - „Moje wspaniałe życie”
  • - „Wszystkie nasze strachy”
  • - „Wesele”
  • - „Żeby nie było śladów”

Nagrodę publiczności otrzymał Wojciech Smarzowski za film "Wesele". 

CZYTAJ TEŻ: Sznur limuzyn, tłum gwiazd i niespodziewane werdykty. Tak wyglądały Orły 2021 od kulis

Wideo

Za nami 25 lat tworzenia magazynu VIVA!. Tak wraz z gwiazdami zapamiętaliśmy ten wyjątkowy czas

Akcje

Polecamy

Magazyn VIVA!

Bieżący numer

KAROLINA PISAREK i ROGER SALLA: tuż przed ślubną ceremonią modelka opowiada o niespodziewanych oświadczynach, swoim związku i przygotowaniach do ślubu. MICHAŁ WIŚNIEWSKI: po co mu ten ślub?! Wyznania mężczyzny, który pięć razy mówił „tak”. AGATA TUSZYŃSKA często przedkładała wszystko nad kolejne książki. Czy to był dobry wybór? Czy nie żałuje? I czy w ogóle umie żyć inaczej? Do refleksji. ŚLUBY WSZECH CZASÓW: Kelly i książę Rainier, Beaulieu i Presley, Yoko Ono i Lennon, Diana i książę Karol… Ich śluby zawładnęły zbiorową wyobraźnią.