7 hitów designu, które po prostu trzeba znać! Podpowiadamy, gdzie je kupić!
- Xymena Borowiecka
1 z 8
Te wyjątkowe przedmioty kształtowały współczesne wzornictwo. Poznaj historię designu w pigułce. Podpowiadamy, gdzie kupić wyjątkowe przedmioty, dzięki którym Twoje wnętrza nabiorą klasy i stylu.
Nieprzemijające trendy w designie
Są takie przedmioty domowego użytku, które nie wychodzą z mody, mimo że często liczą sobie dziesiątki lat. Swoją ponadczasowość zawdzięczają wyjątkowym formom i precyzyjnie dobranym materiałom. Chociaż współcześnie wydają się czymś pospolitym, często w czasach, w których powstawały, budziły liczne kontrowersje, a ich twórcy musieli walczyć o to, by trafiły na rynek.
POLECAMY: „Abstract” - pierwszy wysokobudżetowy serial dokumentalny o sztuce designu. Zobacz zwiastun!
Niezwykłe przedmioty dziełem przypadku?
Niewiele osób wie, że Philippe Starck stworzył projekt wyciskacza Juicy Salif w restauracji na serwetce z papieru. Serwetkę można obecnie oglądać w muzeum firmy Alessi, a wyciskacz sprzedaje się w setkach egzemplarzy każdego dnia. Z kolei Arne Jacobsen, aby przekonać zarząd firmy Fritza Hansena do produkcji krzesła Ant, obiecywał, że zakupi każdy niesprzedany egzemplarz. Być może gdyby nie te obietnice, krzesło do dziś nie trafiłoby do naszych wnętrz...
Zobacz także: Sypialnia marzeń? Podpowiadamy, jak ją urządzić!
Absolutne, ponadczasowe hity designu
Te nietuzinkowe meble, przedmioty codziennego użytku i elementy wystroju wnętrz nigdy nie wyjdą z mody. Są takie przedmioty, które warto mieć bez względu na sezon. Sprawdźcie w naszej galerii, w co warto zainwestować. Przed wami 7 największych (naszym zdaniem) hitów designu!
2 z 8
Hang It All - powieś (dosłownie!) wszystko!
Stalowy wieszak Hang It All z kolorowymi, drewnianymi kulkami to jeden z najbardziej rozpoznawalnych projektów amerykańskiego małżeństwa - Ray i Charlesa Eamesów z 1953 roku, który stał się ikoną współczesnego designu.
(Nie)zwykły wieszak
Ten przedmiot codziennego użytku jest nie tylko ozdobą wnętrz, ale także narzędziem do nauki wieszania ubrań przez dzieci. Taki bowiem cel przyświecał parze amerykańskich projektantów - Ray i Charlesowi Eamsowi. Drewniane kuleczki zastosowane zamiast prostych haków przykuwają uwagę dzieci i zachęcają do powieszenia (dosłownie) wszystkiego na kolorowym wieszaku. Designerski wieszak w szybkim tempie zyskał popularność na całym świecie i stał się alternatywą dla nudnych rozwiązań w domu, nie tylko w pokojach dziecięcych. Pozwala nadać pomieszczeniu lekkości, humoru oraz nowoczesnego wyrazu. Wersja multikolor została wybrana przez Ray Eames. W roku, w którym przypadałyby jej setne urodziny, Vitra we współpracy z Eames Office stworzyła trzy nowe warianty kolorystyczne: czerwoną, zieloną oraz białą.
Cena wieszaka to około 180 złotych. Sami oceńcie, czy to dużo jak na zwyczajny wieszak... Kupicie go tutaj!
POLECAMY: Najdroższa linijka świata? Nie zgadniecie na ile swoją designerską miarkę wycenił Louis Vuitton!
3 z 8
Czy wyciskarka może stać się hitem designu? Oczywiście!
Kultowa wyciskarka do cytrusów Juicy Salif zaprojektowana przez jednego z najzdolniejszych współczesnych projektantów, Philippe'a Starcka. Kochana i nienawidzona – kontrowersyjna wyciskarka z pewnością rozsławiła markę Alessi i stała się jej najbardziej rozpoznawalnym produktem.
Historia legendarnego "pająka"
Powstała pod koniec lat 80. wskutek impulsu, który poczuł Starck podczas widoku serwowanych w restauracji owoców morza. Mimo, że Starck pracował wówczas nad zamówioną przez Alessi stalową tacą, marka podzieliła entuzjazm projektanta i postanowiła urzeczywistnić jego odważny pomysł. Słusznie, bo wyciskarka – narysowana na brudnej serwetce podczas wizyty w restauracji – szybko stała się światowym bestsellerem w świecie designu!
POLECAMY: Kolekcja Roberto Cavalli Home już dostępna w Polsce! Co przygotowała włoska marka?
Juicy Salif może budzić wiele skojarzeń: od monstrualnego, trójnogiego pająka, przez kałamarnicę, po przybysza z kosmosu. Intrygujący kształt wyciskarki sprawia, że nie sposób przejść obok niej obojętnie.
Piękna i niezwykle funkcjonalna
Modernistyczny wygląd idzie w parze z funkcjonalnością – na szczyt wyciskarki nakładamy przekrojony owoc, przekręcamy, a sok ścieka po zwężających się ku dołowi ściankach, wprost do podstawionej szklanki. Nóżki wyciskarki są lekko spłaszczone, dlatego nie musimy obawiać się, że przy mocniejszym ucisku wbije się w stół.
Jej cena to około 270 złotych. Jest łatwo dostępna (ze względu na swoją ogromną popularność). Kupicie ją m.in. tutaj!
4 z 8
Anna G. rządzi w kuchni - kultowy korkociąg Alessi
Niezaprzeczalnie, kwintesencją włoskiego designu jest marka Alessi. Zaprojektowane i wykonane z największą precyzją, rozpoznawalne na pierwszy rzut oka przedmioty, na stałe weszły do historii wzornictwa. To prawdziwa sztuka użytkowa!
Zobacz także: Kultowa marka wyposażenia wnętrz Alessi wypuszcza kolekcję poświęconą cyrkowi. Chcemy ją mieć! A wy?
Korkociąg Anna G. to jeden z najpopularniejszych i najchętniej kupowanych produktów z portfolio Alessi, dostępny w ofercie marki od 1994 roku. Zaprojektowany przez Alessandro Mendini'ego, który w ten oryginalny sposób postanowił oddać hołd kobiecości.
Stylową Annę G zdobędziecie bez trudu na licznych aukcjach. Kosztuje... 180 zł!
5 z 8
Z miłości do ...designu!
Pojawienie się czerwonego krzesła w kształcie serca Heart Cone Chair w 1959 roku wywołało zainteresowanie w mieszczańskiej Ameryce i Europie. Wzbudzało liczne kontrowersji: prowokowało, zachwycało i... śmieszyło, między innymi nawiązaniem do uszów znanej postaci z Disney'a - Myszki Miki.
Projekt krzesła odebrano na świecie jako wyzywający triumf miłości, w okresie, kiedy nikt nie słyszał o prawdziwych Beatlesach. Gdy początkowo pojawiło się na wystawie sklepu meblarskiego w Nowym Jorku, policja najpierw zamknęła cały ruch uliczny, a następnie kazała je zdjąć z witryny. Stwierdzono bowiem, że wzbudza zbyt wielkie emocje wśród przechodniów. Dlaczego? Okazało się, że nowoczesny design może poruszyć ludzkie serca!
POLECAMY: Urządzasz mieszkanie? Oto 5 najgorętszych trendów wnętrzarskich tej jesieni!
6 z 8
Magiczne światło Artichoke
Lampa Artichoke jest uważana za klasyczne dzieło sztuki stworzone ponad 40 lat temu. Konstrukcja składa się z dwunastu stalowych łuków. Na tej budowie artysta umieścił aż 72 elementy przypominające liście z miedzi w dwunastu okrągłych rzędach z sześcioma łopatkami w każdym rzędzie.
Została zaprojektowana w 1958 roku przez Poula Henningsena dla restauracji Langelinie Pavillonen w Kopenhadze, gdzie możemy podziwiać ją do dziś.
Ten projekt umożliwia oglądanie uchwytu z dowolnego kąta, bez możliwości zobaczenia źródła światła umieszczonego w środku lampy.
Jej koszt to aż 18 tysięcy... dolarów!
POLECAMY: Wnętrza: styl glamour. Hit czy kit?
7 z 8
Fińska fantazja - wazon Savoy
Alvar Aalto stworzył kultowy wazon Savoy razem z żoną Aino Marsio-Aalto. Swoją nazwę wazon otrzymał po otwartej w 1937 roku luksusowej restauracji Savoy w Helsinkach, dla której państwo Aalto zaprojektowali całe wyposażenie.
Skąd wziął się jego awangardowy kształt?
Alvar wbił w ziemię kilka patyków i w przestrzeń pomiędzy nimi wdmuchał pierwszą szklaną kulę. Szkło wylało się spomiędzy patyków, tworząc nieregularne zatoczki. Autor pieszczotliwie nazywał swój wazon kałużą, a tylko nielicznym zdradził, że właśnie to było jego inspiracją przy tworzeniu przedmiotu. Oficjalnie określał go jednak mianem eskimonaisen nahkahousut (skórzane spodnie Eskimoski), wywodząc kształt wazonu od kobiecych spodni z fińskiego ludu Saamów.
Niestety, autor najsłynniejszego na świecie wazonu nie zarobił na nim ani grosza. Wziął udział w konkursie, który zorganizowała huta szkła i to ona nielegalnie przejęła prawa do projektu. Oryginalny Savoy ma 14 cm wysokości, ale na podstawie licznych szkiców Aalto firma Iittala stworzyła całą serię naczyń w żywych, modernistycznych kolorach.
Cena tego wazonu to około 450 złotych, dostępny jest m.in. tutaj!
Zobacz także: PRL znów jest modny! Ile trzeba zapłacić za kultowe meble z tamtej epoki?
8 z 8
Ogrzewanie tylko dla wybranych!
Kaloryfer Heatwave projektu Jorisa Laarmana na dobre zagościł w świecie designu. Pojawienie się w grzejnika Heatwave, zaprojektowanego przez niemieckiego artystę dla belgijskiej marki Jaga, zapoczątkowało nowy etap w branży kaloryferów, które oprócz podstawowych funkcji zaczęły także spełniać rolę dekoracji pomieszczenia.
Przypomina kunsztowny ornament, misterną plecionkę z liści i gałęzi. Wymyka się tym samym wszystkim konwenansom w projektowaniu tego typu urządzeń.
Ten przepiękny grzejnik kosztuje... aż 36 tysięcy złotych! Ta kwota przyprawia o zawroty głowy...
Zobacz także: Urządzasz mieszkanie? Oto 5 najgorętszych trendów wnętrzarskich tej jesieni!