Reklama

W świecie mody dosyć często słyszymy o pomysłach projektantów, które bezprawnie zostały wykorzystane przez innych w swoich kolekcjach. Tym razem bohaterami najnowszego skandalu są dwie światowe marki, które już wcześniej zetknęły się z plagiatem...

Reklama

Polecamy też: Dolce & Gabbana przyznają się do plagiatu! A jeszcze niedawno sami oskarżali Chanel…

Konflikt Gucci x Forever21

Wszystko zaczęło się w grudniu zeszłego roku, kiedy dział prawny Gucci wystosował specjalne pismo do Forever21. Wówczas dom mody poprosił znaną sieciówkę o wycofanie ze sprzedaży i zniszczenie wszystkich projektów, w których wykorzystali charakterystyczne elementy dla włoskiej marki, czyli paski zielono-czerwono-zielone oraz niebiesko-czerwono-niebieskie. Odzież, która znalazła się wówczas w ich ofercie rzeczywiście była do siebie bliźniaczo podobna:

Materiały prasowe

Po lewej bomberka Forever21, po prawej projekt Gucci.

Polecamy też: Zobacz najciekawszą kampanię sezonu! Gucci proponuje projekty nie z tego świata

Forever21 nie przejął się pismem, które otrzymał i zdecydował się jeszcze bardziej zaognić sytuację - w czerwcu wytoczył sprawę o znak towarowy przeciwko Gucci. Włoski dom mody odpowiedział natomiast 8 sierpnia, składając w kalifornijskim sądzie stanowym pozew o nieuczciwą konkurencję, naruszenie znaku towarowego i odrzucenie wcześniejszych roszczeń sprzedawcy detalicznego. W specjalnym oświadczeniu czytamy: „Marka Gucci podjęła kroki zmierzające do ostatecznego położenia kresu masowej sprzedaży w amerykańskiej sieci Forever21 projektów, które wykorzystują słynne kolorowe paski Gucci. (...) Mimo że Forever 21 próbuje zastraszyć Gucci, by zaprzestała wysiłków w zakresie egzekwowania znaków towarowych, marka jest tak samo jak zawsze zaangażowana w ochronę długotrwałych praw własności intelektualnej”. Czy w takiej sytuacji Forever21 przestanie kopiować inne domy mody? Zapewne wkrótce się przekonamy...

Polecamy też: Modelki, Rzym i… dzikie zwierzęta. Podoba wam się nowa ekscentryczna kampania domu mody Gucci?

Poprzednie plagiaty Gucci i Forever21

W 2015 roku H&M zażądał, by Forever21 wycofał ze sprzedaży plażową płócienną torbę z napisem „Beach Please”, która była kopią ich projektu. Wówczas sprawę rozwiązano bez interwencji sądu.

Materiały prasowe

Po lewej torba Forever21, po prawej H&M.

Ostatnio głośno było również o kampanii reklamowej Gucci na jesień i zimę 2017, w której marka miała wykorzystać autorskie projekty studenta prestiżowej londyńskiej uczelni artystycznej Central Saint Martins, Pierra-Louisa Auvraya. Naspisał on wówczas: „Jestem studentem ciężko pracującym na swoją przyszłą pozycję. Ostatnią rzeczą, jakiej potrzebują młodzi artyści to… bycie okradanym”.

Reklama

Polecamy też: Czy najnowsza kampania reklamowa domu mody Gucci to plagiat?

Reklama
Reklama
Reklama