Nazywano ją „Królową Dzianiny”, a pasiaste swetry jej projektu nosiła cała Francja. I cały świat. To ona udowodniła, że modne stylizacje mogą być wygodne i zachęcała kobiety do porzucenia formalnego stylu. To dzięki jej wytrwałości dzianiny weszły na podium high fashion i nie opuściły go przez pięćdziesiąt lat. Sonia Rykiel była symbolem paryskiej wolności. Poznajcie jej niezwykłą historię.

Reklama

ZOBACZ TEŻ: Tak wyglądały ostatnie chwile życia Alexandra McQueena. Zostawił niecodzienny testament

Kim była Sonia Rykiel?

Sonia Rykiel, z domu Flis, urodziła się w 1930 roku. W 1953 roku wyszła za mąż za Sama Rykiela, właściciela małego sklepu z odzieżą. Kiedy przyszła projektantka zaszła w ciążę, zauważyła, że brakuje jej wygodnych i luźnych ubrań. Sam współpracował z włoskimi rzemieślnikami – Sonia wysłała im swoje projekty, aby uszyli dla niej wymarzony sweter z dzianiny. Tak bardzo jej się spodobał, że zamówiła jeszcze kilka sztuk.

Wkrótce z dumą nosiła obcisłe sweterki, obserwując zaskoczone spojrzenia mężczyzn i podziwiające ją kobiety. Po jakimś czasie zaczęła sprzedawać swoje projekty w butiku męża, aż pewnego dnia jej sweter pojawił się na okładce znanego francuskiego magazynu. Nietypowa dla tamtych czasów rzecz wywołała tak ogromne zainteresowanie, że​​ Rykiel wpadła na pomysł własnego przedsiębiorstwa.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Albert Elbaz - wizjoner, bez którego świat mody nie będzie już taki sam

Zobacz także

Sonia Rykiel – historia marki

Swój pierwszy butik otworzyła w 1968 roku. Podczas gdy inni projektanci oferowali eleganckie sukienki, Rykiel stawiała na wygodne swetry w paski, nie bała się jasnych kolorów i uwielbiała proste kroje. Pragnęła uwolnić kobiety od modnych, ale niewygodnych rzeczy, dać im szansę na wyzwolenie i swobodę ruchów, a jednocześnie podkreślić piękno kobiecej sylwetki. Odwrócić sweter na lewą stronę? Dlaczego nie! Jej projekty często miały zewnętrzne szwy. Walczyła o wolność zarówno w życiu, jak i na podium.

CZYTAJ TEŻ: Za co kochamy największą skandalistkę świata mody – Vivienne Westwood?

Sonia Rykiel tworzyła ubrania, które sama chciałaby nosić. Dzięki niej kobiety zaczęły bawić się modą, a w ich szafach pojawiły się pasiaste swetry, sukienki z dzianiny, szerokie spodnie i spódnice. Projektantka usunęła niepotrzebne – według jej opinii – elementy, takie jak mankiety i podszewki, które chronią tkaninę przed rozciąganiem, ale krępują ruchy. Weszła na amerykański rynek, kiedy wzór pasków dopiero zaczynał być modny. Była autorką unikalnych połączeń kolorów, jak cyjan (zielononiebieski) z szarością i czernią.

GERARD JULIEN / AFP/EAST NEWS

Sonia Rykiel otrzymała wiele prestiżowych nagród, w tym Oscara przyznanego jej przez „Fashion Group International of New York” w 1986 roku. Na koncie domu mody są też liczne współprace z innymi markami, w tym z H&M i Lancome – każda wyróżniała się kolorowymi paskami. Od 2014 roku to Julie de Libran rozwijała markę w kierunku, który Rykiel ustanowiła wiele lat temu. Tworzyła rzeczy ponadczasowe.

W ostatnich latach życia słynna projektantka cierpiała na chorobę Parkinsona, jednak nie zrezygnowała z pracy. Zmarła 25 sierpnia 2016 roku w Paryżu. Dwa lata później na jej cześć nazwali jedną z ulic – w ten sposób władze stolicy Francji uhonorowały pamięć Sonii Rykiel i jej wkład w rozwój mody francuskiej.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Król Karl Lagerfeld, czyli ostatni z wielkich

JACQUES DEMARTHON / AFP/EAST NEWS

Marka Sonia Rykiel - powrót na rynek

Po śmierci projektantki w 2016 roku, stery przejęła jej następczyni, Julie de Libran. Trzy lata później świat mody zasmuciła informacja, że marka „Sonia Rykiel” znika z rynku. Koncern First Heritage Brands ogłosił upadłość i szukał inwestorów. Sześciu konkurentów walczyło o zakup, ale oferty wycofano.

Nie było jasne, co stanie się z dziedzictwem rudowłosej Francuzki, aż w 2020 roku bracia Eric i Michael Dayan, właściciele sklepu internetowego Showroomprive, wykupili markę i jej archiwa. W projektach zaszły pewne zmiany, ale zgodnie z założeniem Sonii Rykiel, wygoda wciąż wygrywa z nadmierną elegancją.

Reklama

Reklama
Reklama
Reklama