Reklama

Jeden z najbardziej znanych domów mody, który od dziesięcioleci nieprzerwanie jest symbolem luksusu. Louis Vuitton to przykład marki, która została stworzona z pasji i determinacji, a mądrze rozwijana przez kolejne lata zyskała na stałe ważne miejsce w historii mody. Marka powstała w 1854 roku, kiedy Louis Vuitton otworzył w Paryżu własny warsztat, produkujący kufry podróżne. Sklep znajdował się przy 4 Rue Neuve-des-Capucines w Paryżu i był oficjalnym początkiem działalności Louis Vuitton.

Reklama

Jednak ta historia ma swój prawdziwy początek w małej miejscowości Anchay na wschodzie Francji. To tu w 1821 roku urodził się Louis Vuitton. Jego ojciec był rolnikiem, matka modystką. Kiedy Louis miał 10 lat, zmarła jego rodzicielka, a ojciec ożenił się ponownie. W 1835 roku, 14-letni chłopak postanowił zmienić swoje życie i rozpoczął dwuletnią podróż do Paryża. Przebył pieszo 470 kilometrów, podejmując po drodze różne prace. Kiedy dotarł do stolicy, los się do niego uśmiechnął i otrzymał możliwość terminowania w dobrze prosperującym warsztacie produkcji kufrów Monsieur Maréchal. Tu Vuitton spędził 17 lat i zyskał reputację jednego z najlepszych rzemieślników. Kiedy w 1852 roku Napoleon III został cesarzem Francji, jego żona, Eugenie de Montijo, zatrudniła Louisa Vuittona jako swojego osobistego wytwórcę kufrów. Dzięki temu mógł niedługo później otworzyć własny warsztat, a jego nazwisko stało się sławne. Jak dalej potoczyły się losy marki Louis Vuitton?

ZOBACZ TAKŻE: Życie Patricka-Louis Vuitton, praprawnuka legendarnego projektanta

Louis Vuitton - historia francuskiego domu mody

W swoim własnym warsztacie zaczął tworzyć własne kreacje i projekty. Zaczął używać płótna zamiast skóry, dzięki czemu kufry stały się wodoodporne i bardzo wytrzymałe. W 1858 r. firma zyskała jeszcze większą popularność dzięki wprowadzeniu na rynek kufrów prostokątnych. Było to rewolucyjne jak na tamte czasy, ponieważ dzięki temu kufry można było ustawiać jeden na drugim, w przeciwieństwie do "normalnych" kufrów z zaokrąglonym dnem. Ze względu na popularność wszystkich projektów Louis Vuitton, firma często padała ofiarą plagiatów. Aby temu zaradzić, Louis zaczął stosować w swoich projektach beżowe i brązowe paski. Jednak plagiaty nie przestały się pojawiać. W 1888 roku powstał słynny wzór szachownicy „Damier Canvas”, wraz z zastrzeżonym logo z napisem „marque L. Vuitton déposée”.

Apic/Getty Images

Monogram Canvas - kolejny symbol Louis Vuitton

Po śmierci Louis Vuittona w 1892 roku, firmę przejął jego syn Georges Vuitton. Georges doskonale poradził sobie z trudnym zadaniem, jakim było z jednej strony utrzymanie statusu marki, a z drugiej rozwinięcie firmy. Jednym z najważniejszych dzieł Georges'a jest wzór-logo Monogram Canvas, z diamentami, okręgami i kwiatami. Został zastrzeżony w 1896 roku. To Georges Vuitton wprowadził markę na światowe rynki (wcześniej istniał jedynie butik w Londynie). Był też odpowiedzialny za wprowadzenie innowacyjnych zamków do kufrów. W 1914 roku otworzył ogromny salon marki na Polach Elizejskich w Paryżu, który stał się największym sklepem z artykułami podróżniczymi na świecie. Zmarł w 1936 roku, a stery firmy przejął jego syn Gaston Vuitton.

Alastair Miller/Bloomberg via Getty Images

CZYTAJ TEŻ: Butik Louis Vuitton w Seulu robi piorunujące wrażenie!

Louis Vuitton - kufry podróżne to tylko początek. Kiedy powstały ikoniczne torebki?

Marka cały czas się rozwijała, a jednym z kluczowych elementów było wprowadzenie do kolekcji Louis Vuitton torebek i innych akcesoriów. Jedną z pierwszych stworzonych toreb była duża torba podróżna Keepall z 1930 roku. W 1932 roku do sprzedaży weszła, tak popularny dziś model Speedy. To właśnie ta torba była pierwszą torebką przeznaczoną do codziennego użytku. Po wojnie Louis Vuitton rozszerzył swoją kolekcję o portmonetki i portfele. W 1970 roku Gaston Vuitton zmarł, a firmę przejął jego zięć, Henry Racamier, który dalej rozwijał brand. W 1987 roku Louis Vuitton, Moet & Chandon oraz Hennessy postanowiły połączyć siły i stworzyły konglomerat dóbr luksusowych LVMH. Ten moment był niezwykle istotny dla dalszego rozwoju samego Vuittona.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Ta futurystyczna kampania Louis Vuitton robi wielkie wrażenie

Projektanci, którzy odmienili dom mody Louis Vuitton: Jacobs, Ghesquière, Abloh

Marc Jacobs pierwszym dyrektorem kreatywnym Louis Vuitton

W 1997 roku Louis Vuitton powołał swojego pierwszego dyrektora kreatywnego. Został nim amerykański designer Marc Jacobs. Wcześniej pracował dla Balenciagi i liczono, że wprowadzi brand w świat wielkiej mody. Zatrudniono go do projektowania zarówno męskich, jak i damskich kolekcji. Jacobs nie próżnował.

Bertrand Rndoff Petroff/Getty Images

Poszerzył znacznie ofertę marki. W 2001 roku pojawiła się pierwsza biżuteria, a w 2002 roku kolekcja zegarków. To Jacobs wprowadził linię Monogram Multicolor, jak również kolekcje Monogram Vernis i Damier Graphite. To dzięki niemu Louis Vuitton pokochały gwiazdy. To on zatrudnił je też do kampanii reklamowych. Warto tu wspomnieć choćby słynną kampanię z udziałem Madonny z 2009 roku.

mat. prasowe

Monogram LV - nowe podejście Marca Jacobsa

W 2003 roku Jacobs nawiązał współpracę przy tworzeniu monogramu z japońskim artystą Takashim Murakami. W swojej pierwszej serii Murakami przerobił monogram na biało z wielokolorowymi logotypami i postaciami oraz na różowo z motywami kwiatów wiśni. W 2004 i 2005 roku dodał do tego nadruki prawdziwych wiśni i dżinsy. Jacobs odpowiedzialny był też za współpracę ze Stephenem Sprousem, który stworzył graffiti z monogramem Vuittona. Po raz pierwszy w historii monogram został unowocześniony. Wiosną 2007 roku pojawiła się denimowa torba, wiosną 2010 roku - torby w kolorach ombré, a jesienią 2010 roku - torby ozdobione cekinami. To wszystko zasługa Jacobsa.

Peter Horree / Alamy Stock Photo

Kolejni projektanci Louis Vuitton - Nicolas Ghesquière, Kim Jones, Virgil Abloh

Marc Jacobs ustąpił ze stanowiska dyrektora kreatywnego Louis Vuitton w 2013 roku i skupił się na rozwijaniu własnego domu mody. Stanowisko dyrektora kreatywnego w Louis Vuitton zostało obsadzone przez trzech różnych projektantów: Nicolas Ghesquière (zdjęcie poniżej) przejął projektowanie kolekcji damskich, Kim Jones - kolekcję męską, a Darren Spaziani został wyznaczony do kierowania luksusowymi wyrobami skórzanymi.

CZYTAJ TEŻ: Pokazy mody: Louis Vuitton na wiosnę/lato 2022. Zaproszenie na wielki bal

Pierwsza kolekcja Nicolasa Ghesquière'a wzbudziła zachwyt, inspiracjami stylem lat 70. Natomiast kluczem do sukcesu kolekcji w kwestii akcesoriów była nowa torba Petite Malle, stylizowana na kultowe kuferki Vuittona. Ghesquière, podobnie jak wcześniej Jacobs też eksperymentował z monogramem. W 2016 roku pojawiły się skórzane sukienki, ozdobione kwiatowym wzorem z logo.

Pascal Le Segretain/Getty Images

W 2018 roku męską kolekcję przejął amerykański projektant mody Virgil Abloh, który zmarł w 2021 roku. Abloh odmienił spojrzenie na męską modę, a dzięki uwielbieniu, jakim cieszył się wśród gwiazd, sprawił, że męskie kolekcje zyskały rozgłos porównywalny do damskich. Uchodził za jednego z największych wizjonerów świata mody. Rewolucją na rynku modu było pojawienie się w 2013 roku jego autorskiej streetwearowej marki Off-White. To właśnie po jej sukcesie do współpracy zaprosił go Bernard Arnault, prezes LVMH. Arnault zaoferował mu stanowisko dyrektora artystycznego linii męskiej.

ZOBACZ TEŻ: Pokazy mody: męska kolekcja Louis Vuitton na jesień 2022. Ostatnie dzieło mistrza…

Reklama
Imax Tree/Free

Louis Vuitton - przyszłość marki

Louis Vuitton pozostaje jedną z najpopularniejszych luksusowych marek na świecie, a dzięki kreatywności Nicolasa Ghesquière'a co sezon zachwyca. Dzięki regularnej współpracy z artystami i projektantami powstają jeszcze bardziej wyjątkowe akcesoria, które są jak dzieła sztuki. Dom mody czerpie ze swojego DNA, inspiruje się pomysłami samego Louis Vuittona, ale jednocześnie patrzy w przyszłość świata mody i… go kreuje. Czy tak będzie też za czasów nowego dyrektora kreatywnego męskiej linii LV Pharella Willimsa, który zastąpił niedawno zmarłego Virgila Abloha? Mocno trzymamy za to kciuki!

Michel Dufour/WireImage/Getty Images
Reklama
Reklama
Reklama