9 ubrań i dodatków od wielkich marek, które zmieniły oblicze mody
Przełomowe projekty, które zapisały się na kartach historii i stylu
- Aleksandra Trendak
To, jak się ubieramy jest odzwierciedleniem przemian historycznych, ważnych wydarzeń społecznych, kultury, ekonomii i polityki. Moda to coś więcej niż tylko zmieniające się kroje sukienek, płaszczy czy nowych spodni. Ubiór może być demonstracją przekonań politycznych czy ideologicznych, wyrazem buntu lub chęcią dopasowania się do grupy. Do rozwoju trendów bez wątpienia przyczyniło się wiele niesamowitych projektów od topowych marek i wielkich domów mody, które mimo upływu czasu wcale się nie zestarzały. Oto 9 ubrań i dodatków-ikon, które zmieniły oblicze mody i wciąż są na topie. I nic nie wskazuje na to, aby szybko miało się to zmienić.
PRZECZYTAJ: Cesarzowa Sisi cierpiała na anoreksję, a na pielęgnację włosów poświęcała trzy godziny dziennie
Mała czarna (Coco Chanel)
Podobno mała czarna po raz pierwszy pojawiła się w 1915 roku. Była wtedy symbolem tragedii z powodu I Wojny Światowej i epidemii grypy hiszpanki. Do 1926 roku była kojarzona ze strojem żałobnym, nosiły ją wtedy tylko wdowy. Coco Chanel zobaczyła w niej potencjał i znalazła piękno zamknięte w prostocie. Sukienka przez nią zaprojektowana nie posiadała żadnych falban, gorsetów, koronek lub krynolin. Dziś można zobaczyć małą czarną w najróżniejszych wersjach. Pasuje na każdą okazję i jest synonimem kobiecego wdzięku, dzięki czemu nigdy nie wychodzi z mody.
Mokasyny (Gucci)
Zaprojektowane przez Aldo Gucciego są jednym z najbardziej kultowych i najczęściej podrabianych produktów z oferty włoskiej marki Gucci. Stały się synonimem luksusu i przynależności do klasy wyższej, przez lata funkcjonując jako hit sprzedażowy firmy. Motyw wędzidła wywodzi się z faktu, że pierwsi klienci Gucciego byli arystokratami związanymi z jeździectwem. To właśnie do ich gust miały trafić motywy nawiązujące do jazdy konnej. Model na przestrzeni lat nie uległ znacznym transformacjom - pierwotny migdałowy kształt został zmieniony na nieco bardziej kanciasty, a gama kolorystyczna została poszerzona. Nic dziwnego, że grono wielbicieli klasycznych mokasynów od Gucci nie maleje, a produkt wciąż jest jedną z ikon marki i jej wielkim sprzedażowym hitem.
ZOBACZ TEŻ: Perły w modzie: ponadczasowa biżuteria, którą noszą nie tylko królowe
Torebka Lady Dior (Christian Dior)
Torebka Lady Dior zyskała sławę za sprawą księżnej Diany, która otrzymała ten model w prezencie od Bernadette Chirac, żony ówczesnego prezydenta Francji Jacques’a Chiraca. Sfotografowana wielokrotnie z kuferkiem Dior Lady Di przyczyniła się do popularyzacji i wzrostu sprzedaży modelu. Torebki zaczęły w błyskawicznym tempie znikać z salonów, każda luksusowa kobieta chciała poczuć się jak najpopularniejsza w świecie arystokratka. Miało to miejsce w 1995 roku i od pojawienia się modelu na rynku do dzisiaj niewiele się zmieniło. Torebka wciąż jest liderem sprzedaży na rynku produktów luksusowych i obiektem pożądania wielu fashonistek i influencerek.
Model 2.55 (Coco Chanel)
Coco Chanel zainspirowana żołnierskimi plecakami zaprojektowała torebkę z klapką, która zyskała ogromną popularność. Nazwa 2.55 pochodzi od daty jej powstania (luty 1955). Był to rewolucyjny produkt, a to z racji na fakt, że była to pierwsza torebka, która w zestawie miała łańcuszek - to dzięki niemu możemy zawiesić ją na ramieniu, a nie tylko trzymać w ręce. Jest wykonana z pikowanej wełny, inspirowanej derkami pod siodła koni, zaobserwowanymi na wyścigach, na które Coco Chanel bardzo lubiła chodzić. W 2005 roku 2.55 została zaprojektowana na nowo przez Karla Lagerfelda, który później obserwował, jak torebka będąca dziedzictwem domu mody zyskuje status it bag wszech czasów.
PRZECZYTAJ O: Supermodelka lat 90. Elle Macpherson, dla której czas się zatrzymał
Spodnie 501 (Levi’s)
Model Levi’s 501 zajmuje istotne miejsce w historii mody. Na przestrzeni 150 lat przekształcił zdążył zyskać miano kulturowej ikony przemysłu odzieżowego. Kiedy Levi Strauss i Jacob Davis w 1873 roku rozpoczęli współpracę nad opatentowaniem waist overalls wzmacnianych miedzianymi nitami, nie mieli pojęcia, że ich produkt stanie się jednym z najbardziej klasycznych elementów mody w historii. Spodnie charakteryzują się prostym krojem oraz sztywnym materiałem, który jest bardzo odporny na przetarcia. Wraz ze zmieniającymi się potrzebami każdego pokolenia, design 501 był zmieniany i odświeżany. W 1922 roku, w związku z rosnącą popularnością pasków przy spodniach, pojawiły się szlufki. Z czasem na prawej tylnej kieszeni dodano także charakterystyczną czerwoną wszywkę, która ma odróżniać oryginalne spodnie od podróbek. Od momentu powstania, model ten stał się jednym z najbardziej kultowych w historii, wciąż gości w naszych szafach i co i rusz staje się obiektem designerskich przeróbek i modyfikacji.
Torebka z bambusową rączką (Gucci)
Słynną torebkę z bambusową rączką zaprojektował sam Guccio Gucci w latach 50. XX wieku. Model ten od razu trafił szczególnie w gusta kobiet pracujących. Kształtem przypominał trapez, a dzięki dużym uchwytom, pozwalającym zawiesić ją na przedramieniu, był pojemny i praktyczny. Za sprawą bambusowej rączki importowanej z Japonii, torebka podbiła serca największych sław tamtego czasu, między innymi Ingrid Bergman oraz Elizabeth Taylor. Na przestrzeni dekad model był reinterpretowany przez wielu dyrektorów kreatywnych Gucci, którzy wprowadzali swoje wyjątkowe rozwiązania, takie jak różne kolory i printy. W 2017 roku Alessandro Michele przywrócił Gucci Bamboo w pierwotnej niemal postaci. Odkurzył także model inspirowany jej odsłoną z lat 90. Maleńki kuferek w kształcie podkówki szybko stał się kultowy i wciąż gości w szafach sławnych influencerek, a jego renesans przypieczętował Harry Styles pokazując się z nim na czerwonym dywanie. Skoro nosi go młody książę popu, to ten wzór na pewno jest it bag. I definicja ta tyczy się nie tylko bieżącego sezonu.
Damski garnitur (Yves Saint Laurent)
Le smoking – to współcześnie część garderoby, po którą sięgają zarówno mężczyźni, jak i kobiety, jednak w latach 60. wzbudzała ogromne kontrowersje. Yves Saint Laurent projektując w 1966 roku damski garnitur inspirował się stylem Marleny Dietrich, która nie bała się nosić męskich ubrań. Było to bardzo często negatywnie odbierane; kobietom noszącym spodnie odmawiano przykładowo wejścia do restauracji. Wszystko zmieniło się za sprawą Bianki Jagger, która oswoiła show-biznes z garniturem. Ikona rock&rollowej bohemy kpiła z reguł i stylizowała le smoking bardzo odważnie, poprzez dodanie do niego typowo męskich atrybutów, takich jak laska czy melonik. Poprzez łamanie zasad sprawiła, że garnitur stał się ikoniczny nie tylko wśród mężczyzn, ale także kobiet.
Bikini (Louis Reard)
Gdy w 1946 roku projektant Louis Reard przedstawił pierwszy odsłaniający pępek kostium kąpielowy, wybuchł skandal. Nie tylko ze względu na krój, lecz także nazwę – Bikini. Cztery dni przed premierą stroju, na wyspach Bikini odbyły się próby broni nuklearnej. Projektant uważał, że jego projekt będzie równie wybuchowy i zaczerpnął z tego wydarzenia nazwę. Kostium uznany przez Watykan za strój niemodny i grzeszny, długo nie mógł przebić się do mody masowej. Uznaje się, że duży wpływ na jego promocję miały Ava Gardner oraz Brigitte Bardot, które nie bały się pozować w strojach odważnych i odsłaniających ciało. Dzięki nim bikini przeszło do historii i do dziś cieszą się nim miliony kobiet na całym świecie.
Spódniczka mini (Mary Quant)
W latach 60. zaczęła debiutować spódniczka mini, którą szczególnie wypromowała projektantka Mary Quant. W jej butiku można było dostać wiele wariacji mini, w której kobiety się zakochały! Spódniczka mini była wyrazem buntu, dlatego bardzo spodobała się młodym dziewczynom, które w ramach sprzeciwu wobec narzucanych przez starsze pokolenia zasadom chciały, by ich spódnice były coraz krótsze. Projekt ten najmocniej wypromowała supermodelka Twiggy, która stała się ambasadorką mini. Krótka sukienka stała w opozycji do grzecznego i poprawnego ubioru lat 50. Stała się tym samym symbolem rewolucji seksualnej i trwałe zapisała się w historii mody jako ubranie-ikona.
ZOBACZ TEŻ: Minispódnica - nie ona ją wymyśliła, ale ona rozsławiła. Oto prawdziwa historia Mary Quant!
Żadne chwilowe trendy nie mogą się równać z siłą oddziaływania legendy. Logo, charakterystyczny wzór, nietypowy krój lub rewolucyjne rozwiązanie sprawiły, że projekty największych domów mody i firm trwale zapisały się w historii. Dzięki uniwersalnemu charakterowi, na który składa się klasyczny fason lub print, po latach trudno sobie wyobrazić świat bez tych ubrań, dodatków czy akcesoriów. Wszystkie wymienione elementy garderoby warto mieć w swojej szafie. Moda na nie nigdy nie przeminie, a kto wie, czy kiedyś nie wróci nawet z podwojoną siłą…?