Julia Wieniawa
Fot. Julia Wieniawa, jako nowa ambasadorka L’Oréal Paris, wspiera również kampanię „Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych”, Mat. prasowe
VIVA! Tylko u nas

Wyjątkowa kampania, dzięki której dowiesz się, jak reagować na niepożądane zachowania

Odwiedź specjalną strefę „Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych” podczas Orange Warsaw Festival, przejdź szkolenie i poczuj się pewnie

WSPÓŁPRACA REKLAMOWA 3 czerwca 2024 10:46
Julia Wieniawa
Fot. Julia Wieniawa, jako nowa ambasadorka L’Oréal Paris, wspiera również kampanię „Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych”, Mat. prasowe

Już 7 czerwca startuje Orange Warsaw Festival. W tym roku czeka na nas nie tylko mnóstwo muzycznych wrażeń. Festiwalowicze będą mogli również odwiedzić specjalną strefę. W ramach wyjątkowej kampanii (którą wspiera m.in. Julia Wieniawa, nowa ambasadorka L’Oréal Paris) „Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych” dowiemy się jak świadomie reagować, gdy doświadczamy molestowania w miejscach publicznych, ale też, gdy jesteśmy jego świadkami.

L’Oréal Paris
Fot. Mat. prasowe

Czasami wystarczy gest lub słowo

Dane nie napawają optymizmem. Kampania społeczna „Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych” powstała w oparciu o badania Ipsos przeprowadzone w 2021 roku, z których wynikało, iż 84%* kobiet (!) w naszym kraju doświadczyło molestowania w przestrzeni publicznej. W 2023 roku na zlecenie L’Oréal Paris, instytut Ipsos ponownie sprawdził, czy temat ten jest niezmiennie jednym z najważniejszych problemów z jakimi mierzymy się w dzisiejszych czasach. Niestety, jak wskazują ich wyniki, kształtowanie świadomości publicznej w temacie molestowania, a także tego, jak reagować na jego przejawy, to wciąż ogromny problem. 

Z najnowszych badań wynika, że aż 77% kobiet w Polsce doświadczyło molestowania w miejscach publicznych**. Problem ten w dużej mierze dotyka kobiety poniżej 35 roku życia (w tej grupie wiekowej aż 85%** z nich deklaruje, że przynajmniej raz doświadczyło molestowania seksualnego w miejscach publicznych). 

Przejawy molestowania, z którymi mierzą się kobiety w Polsce są często niejednoznacznie klasyfikowane jako formy przemocy. A przemoc to przecież nie tylko napaść fizyczna! Żeby o niej mówić, nie musi nawet dojść do przekroczenia granic intymności fizycznej. Nie musi też dojść do dotyku. Czasami wystarczy gest lub słowo. Badania Ipsos** pokazują również, że świadomość problemu wzrasta, ale wciąż niezbędna jest edukacja na temat tego czym jest molestowanie, a przede wszystkim, jak zachować się będąc jego świadkiem. 

Loreal Paris
Fot. Mat. prasowe

Jak reagować na molestowanie w przestrzeni publicznej?

Celem kampanii „Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych” jest edukacja i uświadamianie problemu. Ale nie tylko. Bardzo ważne jest także przygotowanie kobiet i mężczyzn do przeciwstawiania się molestowaniu kobiet w przestrzeni publicznej i o nauczenie się, jak skutecznie reagować (gdy takiego molestowania doświadczają, ale też, gdy są jego świadkami). 

Do tegorocznej odsłony kampanii dołączyła fundacja Feminoteka. To jedyna w Polsce organizacja pozarządowa, która profesjonalnie i kompleksowo wspiera kobiety po przemocy seksualnej, udzielając im pomocy prawnej, psychologicznej, terapeutycznej, socjalnej, finansowej i medycznej. W ramach projektu „Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych” kilkanaście edukatorek organizacji przeprowadzać będzie szkolenia z metodologii 5D, czyli sprawdzonych zachowań, jakie możemy zastosować w momencie doświadczania molestowania lub będąc jego świadkiem. 

Loreal Paris
Fot. Mat. prasowe

Dołącz do kampanii podczas Orange Warsaw Festival 

Molestowanie seksualne to jeden z najczęściej wymienianych problemów z jakimi mierzą się kobiety w dzisiejszych czasach. Tego typu sytuacje mają miejsce zarówno w przestrzeni miejskiej, w transporcie publicznym, barach, restauracjach jak i na wydarzeniach masowych. Dlatego też dla wzrostu świadomości problemu niezbędna jest obecność z kampanią właśnie tam, gdzie niepożądane sytuacje mogą mieć miejsce. W dniach 7-8 czerwca podczas Orange Warsaw Festival powstanie strefa Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych, w której festiwalowiczki i festiwalowicze będą mieli możliwość przejścia krótkiego szkolenia z METODOLOGII 5D opracowanej przez międzynarodową organizację Right To Be. 

Loreal Paris
Fot. Mat. prasowe

Szkolenie, wykonywane na własnym telefonie, pozwoli na poznanie technik reagowania na niebezpieczne sytuacje zarówno w momencie ich doświadczania, jak i będąc ich świadkiem. Każda z osób, która odwiedzi strefę, w trakcie warsztatu realizowanego online, będzie mogła podłączyć telefon do szybkich ładowarek, aby swobodnie korzystać z jego funkcji przez resztę dnia. 

Strefa Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych będzie znajdować się w alejce głównej przy wejściu na Warsaw Stage.

Loreal Paris
Fot. Mat. prasowe

Po szkoleniu festiwalowicze zaproszeni zostaną do strefy foto, gdzie wykonają zdjęcie z literą D na dłoni. To znak rozpoznawczy społeczności wspierającej kampanię. Fotografie wyświetlone zostaną w wirtualnej galerii pomiędzy portretami ambasadorek kampanii, m.in. Julii Wieniawy, Andie MacDowell czy Evy Longorii. 

Dodatkowo w strefie możliwe będzie stworzenie inspirujących tatuaży, personalizacja telefonu, odebranie wakacyjnego wachlarza czy podzielenie się z innymi swoimi empowermentowym przekazem, wpisanym na zjawiskowym totemie ustawionym przed strefą. 

Na zainteresowanych tematyką badań na temat molestowania w przestrzeni publicznej jak i rozbudowanymi rozwiązaniami radzenia sobie z tym problemem będą też czekali przedstawiciele Feminoteki, którzy wspierają kampanię L’Oréal Paris.

Do zobaczenia!

* Międzynarodowe badanie na temat molestowania seksualnego w miejscach publicznych przeprowadzone przez firmę Ipsos dla L’Oréal Polska. N: 2000, marzec 2021 r.
**Międzynarodowe badanie na temat molestowania seksualnego w miejscach publicznych przeprowadzone przez firmę Ipsos dla L’Oréal Paris. N: 1000, grudzień 2023 r.

Materiał promocyjny L'Oréal Paris

Wideo

Dziś pomaga mężczyznom, ją umocniła choroba ukochanego: „Diagnoza spadła na nas nagle. Rinke był na granicy życia i śmierci”

Akcje

Polecamy

Magazyn VIVA!

Bieżący numer

MARINA ŁUCZENKO-SZCZĘSNA w intymnym wywiadzie chwilę przed narodzinami córeczki. HANNA ŻUDZIEWICZ I JACEK JESCHKE o zmiennych losach ich związku i bajkowym ślubie w Ligurii. MATTEO BRUNETTI: ambasador włoskiej kuchni i polskiej kultury o… włosko-polskich korzeniach. KOBIETY IKONY:  Santor, Kunicka, Rodowicz, Majewska, Sipińska, Sośnicka… – one rządziły zbiorową wyobraźnią w PRL-u.