Reklama

Mnóstwo jest filmów o miłości, ale o kobiecej przyjaźni reżyserzy – a nawet reżyserki – opowiadają rzadko. Zbyt rzadko. Oto 10 filmów na wieczór z przyjaciółkami. Będziecie się śmiać do łez, ale nie zabraknie też powodów do wzruszeń. Tak czy inaczej, trzeba przygotować paczkę chusteczek.

Reklama

Thelma i Louise (USA 1991, reż. Ridley Scott)

Thelma (Geena Davis) jest zdominowaną przez prymitywnego męża gospodynią domową, Louise (Susan Sarandon) – żyjącą według własnych zasad kelnerką. Znużone codziennością przyjaciółki wyruszają na wspólną wyprawę. Pragnienie zakosztowania wolności sprawia, że sytuacja wymyka im się spod kontroli i z każdym kolejnym krokiem powrót do dawnego życia staje się coraz mniej możliwy. Aż dochodzi do tragedii. Dwie kobiety, które dla siebie nawzajem byłyby w stanie zabić albo dać się zabić, stały się ikonami wolności i przyjaźni.

Zobacz: 10 filmów, dzięki którym pokochasz jesień: smutne, wesołe, romantyczne i animowane

EAST NEWS

Frances Ha (USA 2012, reż. Noah Baumbach)

Biało-czarny niezależny film był wielką sensacją festiwali w Sundance i w Berlinie w 2012 roku. Dwie przyjaciółki od dziecka snują marzenia o tym, że podbiją świat. Jedna będzie potentatką na rynku wydawniczym, druga światowej sławy tancerką. Ale nie wszystko w życiu układa się po ich myśli. Wręcz bardzo mało. Niby wiadomo, że „czasem dobrze robić to, co musisz zrobić, kiedy powinnaś to zrobić” – ale Frances jakoś tego nie robi… W tym pełnym uroku, piekielnie błyskotliwym i zabawnym filmie główne role zagrały Greta Gerwig i Michey Sumner, najstarsza córka Stinga i Trudie Styler.

Stalowe magnolie (USA 1989, reż. Herbert Ross)

Sally Field, Shirley MacLaine, Dolly Parton, Daryl Hannah i Julia Roberts – obsada koncertowa. I film, który sprawi, że na przemian będziecie się śmiać, płakać, a nade wszystko przekonacie się, jaką moc ma kobieca przyjaźń. Do małego miasteczka przybywa nowa mieszkanka, Annelle. Dziewczyna zatrudnia się w salonie piękności prowadzonym przez Truvy. To miejsce, w którym można nie tylko zadbać ciało, ale i o duszę, rozmawiając z innymi kobietami o swoich problemach. Gdy jedna z pań zachodzi w ciążę i zamierza urodzić dziecko, choć ze względów zdrowotnych jest to niebezpieczne, na życie pozostałych pań ta decyzja wywiera duży wpływ.

TRI STAR PICTURES / Album

Służące (USA 2011, reż. Tate Taylor)

Ekranizacja powieści Kathryn Stockett o kobietach i kobiecej przyjaźni zasługuje na każdą z dziesiątek nagród i nominacji, którymi została doceniona (łącznie z Oscarem). Czarnoskóre służące Aibileen i Minny wspierają się nawzajem w trudnych życiowych doświadczeniach i razem stawiają czoła niebezpieczeństwom, jakie wyniknęły z faktu, że ambitna kandydatka na dziennikarkę Skeeter (Emma Stone) pisze książkę o ich ciężkim losie i pracy dla białych pań. Zarazem relacje między Skeeter i jej świętoszkowatymi przyjaciółkami ze szkolnych lat to obraz tego, jak nasz stosunek do innych zmienia się wraz z dorastaniem.

Zmowa pierwszych żon (USA 1996, reż. Hugh Wilson)

Nie jest łatwo znaleźć w kinie pozytywne opowieści o kobiecej przyjaźni, a jeśli dotyczy to kobiet po 50., jest to już niemal niemożliwe. Dlatego „Zmowa pierwszych żon” zasługuje na szczególne miejsce w naszym rankingu. Diane Keating, Goldie Hawn i Bette Midler grają trzy dawne przyjaciółki ze szkolnej ławy. Po 27 latach spotykają się na pogrzebie swojej koleżanki Cynthii, która popełniła samobójstwo, dowiedziawszy się, że jej były małżonek, dla którego poświęciła życie, ożenił się z dużo młodszą kobietą. A że pozostałe przyjaciółki też odkryły zdradę swoich partnerów − bogatych biznesmenów, zawierają „zmowę pierwszych żon”, by się na nich zemścić.

Przeczytaj także: „Lśnienie”, „Egzorcysta”, „Halloween”... Przypominamy najlepsze klasycznehorrory

PARAMOUNT PICTURES / SCHWARTZ, ANDY / Album

Mężczyźni wolą blondynki (USA 1953, reż. Howard Hawkes)

Marilyn Monroe i Jane Russell to para, która w tym rankingu też powinna się pojawić. Jak na film z lat 50., ta klasyczna komedia ma zaskakująco feministyczne przesłanie. Dwie showgirls Lorelei Lee i Dorothy Shaw są seksualnie wyzwolone i niezależne. A Marilyn Monroe śpiewa wprawdzie, że to diamenty są najlepszym przyjacielem kobiety, ale jej lojalność wobec koleżanki jest godna odnotowania. Warto też zapamiętać, po co jej zdaniem są przyjaciółki – po to, żeby nam od czasu do czasu wlać oleju do głowy.

Smażone zielone pomidory (USA 1991, reż. Jon Avnet)

Mnóstwo uroku jest w tym filmie ukazującym przyjaźń dwóch kobiet, które w latach 30. XX wieku postanawiają otworzyć restaurację w Alabamie. Idgie i Ruth są w stanie razem stawić czoła przemocowemu mężowi, niepełnosprawności dziecka, procesowi w sprawie morderstwa, a nawet rasizmowi i członkom Ku Klux Klanu. Ich losy poznajemy z opowieści wiekowej pensjonariuszki domu spokojnej starości. Historia sprzed dziesięcioleci zainspiruje nieszczęśliwą i sfrustrowaną Evelyn, by jeszcze zawalczyć o swoje szczęście. Ten piękny, wzruszający film to ekranizacja powieść Fannie Flag o tym samym tytule.

Zobacz również: Charlie Chaplin: legendarny filmowiec i niepoprawny kobieciarz

Już za tobą tęsknię (UK 2015, reż. Catherine Hardwicke)

Milly i Jess są nierozłączne od czasów szkolnych, zawsze wszystko robiły razem. W dorosłym życiu Milly osiąga sukces zawodowy, wychodzi za mąż i staje się wspaniałą matką. Jess pracuje jako ekolożka, również bierze ślub, wkrótce jednak okazuje się, że nie może zajść w ciążę. Choć dużo razem w życiu przeszły, los rzuca im najpoważniejsze wyzwanie: oto Milly dowiaduje się, że ma nowotwór piersi. Jess przerwie terapię hormonalną, by wspierać przyjaciółkę. Chwytający za serce film to świetne połączenie dramatu z komedią romantyczną, do tego duet Toni Collette i Drew Barrymore w rolach głównych.

Wyśnione życie aniołów (Francja 1999, reż. Erica Zonca)

Dwudziestoletnia Isa, wędrując z plecakiem po Francji, utrzymuje się z dorywczych prac i cieszy wolnością. Choć w jej życiu nie brak problemów, jest pełna optymizmu i radości. W Lille zatrudnia się w szwalni, gdzie poznaje swoją rówieśniczkę Marie, zgorzkniałą, zamkniętą w sobie, zbuntowaną. Dziewczyny zamieszkują razem, dużo rozmawiają o swoich pragnieniach, chodzą do dyskoteki, szukają nowej pracy i pieniędzy, które pozwolą im przeżyć. Kameralny dramat psychologiczny, utrzymany w poetyce realizmu, był jednym z najgłośniejszych debiutów we francuskim kinie lat 90. Główne role w filmie zagrały Eloide Bouchez oraz Natacha Régnier i obie zostały za to uhonorowane nagrodą aktorską na festiwalu w Cannes.

Reklama

Od dziewiątej do piątej (USA 1980, reż. Colin Higgins)

Judy (Jane Fonda) jest zmuszona pilnie znaleźć pracę, ponieważ mąż zostawił ją dla swojej młodej sekretarki. Violet (Lily Tomlin) jest wdową z czwórką dzieci pracującą dla firmy od 12 lat, a choć ma wysokie kwalifikacje, jest konsekwentnie pomijana przy wszelkich awansach kosztem mężczyzn. Doralee (Dolly Parton) jest z kolei sekretarką podejrzewaną o to, że spała z szefem, choć ona konsekwentnie odrzuca jego zaloty. Z tego powodu inne kobiety w biurze patrzą jednak na nią z pogardą. Wszystko się zmienia, gdy Judy, Viloet i Doralee zaprzyjaźniają się. Razem stawiają czoła prymitywnemu, seksistowskiemu szefowi, a robią to w naprawdę pięknym stylu. Ta inspirująca komedia pokazuje, ile znaczy siła kobiet. Film w latach 80. był doceniany w kręgach feministycznych. Do dziś pozostaje niestety bardzo aktualny.

20TH CENTURY FOX / AlbumEAST NEWS
Reklama
Reklama
Reklama