21 listopada 2016 09:30
1/8
Marylin Minter
Copyright @Marylin Minter
1/8

"To co dla jednych jest piękne, innych brzydzi" - mówi Marilyn Minter. To malarka, fotografka i artystka wideo, która w swoich pracach często pokazuje niedoskonałości ciała i twierdzi, że po prostu... usuwa z obrazów photoshopowy retusz. Niepokojąco erotyczne zbliżenia języka, oczu, portrety wyglądające jak zdjęcia zrobione zza zaparowanej szyby - to jej znak rozpoznawczy. Nieoczywista zmysłowość prac Minter uwiodła między innymi Marca Jacobsa, Miley Cyrus i Madonnę.

Tworzy od ponad 40 lat. Jej fotografie i hiperrealistyczne obrazy, zwykle przedstawiające kobiece ciało można właśnie obejrzeć na wystawie retrospektywnej "Pretty/Dirty" (Piękne/Brudne) w nowojorskim Brooklyn Museum. Minter urodziła się w 1948 w Shreveport w Luizjanie. Mieszka i pracuje w Nowym Jorku. Działalność artystyczną rozpoczęła w 1969 roku, od sesji zdjęciowej, którą zrobiła swojej uzależnionej od leków matce - podczas odpoczynku z papierosem, farbowania brwi i precyzyjnego nakładania makijażu. Piękno i powiązane z nim rytuały są stale obecne w jej twórczości. Ręce ze starannym manikiurem rozdzierające dojrzałe owoce w projekcie "100 Food Porn", ułamany sztyft szminki, kształtem przypominający nabój w "Rouge Baiser" z 1994 roku, rozmazany, brokatowy makijaż w zbliżeniu w pracach "Blue Poles" i "Glazed", pomalowane paznokcie u stóp w naturalistycznym zbliżeniu - to tylko niektóre z prac Minter. Niektóre szokują i niepokoją, inne zachwycają nieoczywistym pięknem.

 

Oko pragnie tego, czego nie widać

Publikuje prace w kobiecych magazynach, ale nienawidzi retuszu. Minter buntuje się przeciwko lansowanej przez media wymuskanej perfekcji i w swoich pracach pokazuje to, na co w świecie mody nie ma miejsca - pryszcze, brudne paznokcie, włosy łonowe (obrazy z tej serii znalazły się w albumie "Plush" sprzed dwóch lat). "Oko pragnie tego, czego nie widać" - twierdzi Minter. Uważa się za feministkę, jednak nie potępia mody, za co często jest zresztą krytykowana. "Zawsze interesował mnie paradoks mody: Tak łatwo jest pogardzać modą i przepychem, ale to przecież jeden z wielkich motorów kultury. (...) Gdy jesteś zadowolona ze swojego wyglądu, masz więcej pewności siebie i inni traktują cię poważniej" - wyjaśnia w rozmowie z amerykańskim "Vogue"iem. Nie unika współpracy z z projektantami. W 2007 roku stworzyła kampanię dla Toma Forda. W 2014 roku jej wideo pokazano na wystawie poświęconej projektom butów na obcasach  "Killer Heels: The Art of the High-Heeled Shoe". Nie stroni od show-biznesu. Współpracowała ze stacją MTV, a fragmenty jej filmu "Green Pink Caviar", przedstawiającego usta kobiety wylizującej zieloną i brokatową maź zostały wykorzystane w wizualizacjach podczas trasy Madonny Sticky & Sweet Tour. Tę samą pracę pokazywano na billboardach przy Times Square w Nowym Jorku i w Los Angeles oraz w legendarnym nowojorskim muzeum MOMA.   

 

Piękno niedoskonałości

Artystka podkreśla, że moda i rozumienie piękna nieustannie się zmieniają. Dlatego kobiety namawia, by... nie usuwały laserowo włosów łonowych: "Gól się, podcinaj włosy, ale nie depiluj laserowo, bo laser jest na zawsze, a moda się zmienia!" - nawołuje i dodaje: "Stworzyłam piękne obrazy włosów łonowych. Są tak piękne, że można je powiesić w salonie!". Minter jest nie tylko artystką, ale też walczącą o prawa kobiet aktywistką, która bywa na manifestacjach. W kwietniu tego roku wraz Miley Cyrus stworzyła dla Marca Jacobsa koszulki z napisem pro choice. Zysk z ich sprzedaży został wpłacony na konto fundacji Planned Parenthood zajmującej się promocją świadomego macierzyństwa, wiedzy o prawach reprodukcyjnych i antykoncepcji oraz wsparciem dla klinik specjalizujących się w leczeniu kobiet.

Artystka miała już wiele wystaw indywidualnych, między innymi w tak cenionych placówkach jak galerie sztuki współczesnej w San Francisco, Cincinnati czy Hamburgu. Retrospektywa "Pretty/Dirty" zadebiutowała w zeszłym roku w Museum of Contemporary Art w Houston. Do 2 kwietnia 2017 roku można ją zwiedzać w Brooklyn Museum. Zachęcamy do obejrzenia wybranych prac z wystawy w naszej galerii.

 

Wideo Marilyn Minter "Green Pink Caviar" z 2009 roku, którego fragmenty wykorzystała Madonna podczas trasy Sticky & Sweet Tour.

 

Polecamy też: Odnaleziono zdjęcia Madonny sprzed początków jej kariery. Zobaczcie jak wtedy wyglądała królowa popu

2/8
Torrent
Copyright @Marylin Minter
2/8

Praca Marilyn Minter "Torrent" z wystawy w Brooklyn Museum.

3/8
Not In These Shoes
Copyright @Marylin Minter
3/8

Praca Marilyn Minter "Not In These Shoes" z wystawy w Brooklyn Museum.

4/8
Drizzle
Copyright @Marylin Minter
4/8

Praca Marilyn Minter "Drizzle" z wystawy w Brooklyn Museum.

5/8
Blue Poles
Copyright @Marylin Minter
5/8

Praca Marilyn Minter "Blue Poles" z wystawy w Brooklyn Museum.

6/8
Soiled
Copyright @Marylin Minter
6/8

Praca Marilyn Minter "Soiled" z wystawy w Brooklyn Museum.

7/8
Smash (Still)
Copyright @Marylin Minter
7/8

Praca Marilyn Minter "Smash (Still) z wystawy w Brooklyn Museum. Kadr z filmu promującego wystawę "Killer Heels: The Art of the High-Heeled Shoe".

8/8
Pop Rocks
Copyright @Marylin Minter
8/8

Praca Marilyn Minter "Pop Rocks"  z wystawy w Brooklyn Museum.

Wideo

Wiosna 2020 - design, kulinarne inspiracje, podróże bez wychodzenia z domu!

Akcje

Polecamy

Magazyn VIVA!

Bieżący numer

ADAMOWICZ, EGURROLA, FIGURA, GOLCOWIE, KUSZYŃSKA, SOYKA, NIEDENTHAL… w osobistych wspomnieniach o bliskich ich sercu miejscach. Według DOMINIKI KULCZYK świat zmieni tylko „czuła rewolucja”? Ważny głos w sprawie wykluczenia kobiet. „Wciąż mnie zaskakuje” – profesor JERZY BRALCZYK o języku polskim. W sentymentalną PODRÓŻ do nadbałtyckich kurortów zabierają nas m.in. CIERNIAK-MORGENSTERN, RODOWICZ, IWASZKIEWICZ.