Jak dobierać perfumy do okazji?
Dowiedz się, które zapachy pasują na randkę, a które na spotkanie o pracę
Perfumy to skarb każdej kobiety. Na te wymarzone potrafi odkładać miesiącami bo wie, że dzięki nim poczuje się wyjątkowo. Zapachy mogą też budzić wspomnienia, zwiększać ilość wytwarzanych w organizmie endorfin, a nawet... skutecznie uwodzić! Ale pod jednym warunkiem – że umiejętnie je dobierzemy.
Zobacz także: Naturalnie duże usta? Mamy na to niezawodny sposób!
Jak wybrać najlepsze perfumy?
O tym, jak dobierać perfumy i jak wygląda fascynujący proces ich powstawania, rozmawiamy z Michałem Missalą, pasjonatem perfum i właścicielem perfumerii Quality Missala. Nasz przewodnik pomoże ci znaleźć idealny zapach!
Jak zapach wpływa na to, jak jesteśmy odbierani przez inne osoby? Czy perfumy mają wpływ na nasz mózg?
Zapach wpływa na nasze postrzeganie innych osób w stopniu znacznie większym, niż jesteśmy skłonni przypuszczać. A to dlatego, że nie jesteśmy świadomi tego wpływu. Węch jest zmysłem bardzo pierwotnym. Żaden inny nie ma tak bezpośredniego połączenia ze strukturami naszego mózgu przetwarzającymi emocje i uczenie asocjacyjne. Zapachy zapamiętujemy w głównej mierze przez asocjację, czyli tworzenie skojarzeń, między niekoniecznie powiązanymi ze sobą elementami. Jednym z nich jest zapach, a drugim jakaś sytuacja, miejsce, osoba. Jeśli zapach nowo poznanej osoby skojarzymy z przyjemnymi doświadczeniami z przeszłości, chcąc nie chcąc przeniesiemy te pozytywne odczucia na tę osobę.
Eksperymenty naukowe pokazały, że to właśnie zapach odpowiada w największym stopniu za pierwsze wrażenie. A pierwsze wrażenie to taki kredyt zaufania dla nowo poznanej osoby. Udzielony na bardzo dobrych warunkach. Trzeba naprawdę się postarać, aby zatrzeć pozytywne pierwsze wrażenie. Postępowanie osoby odbiegające od jej pozytywnego wizerunku będziemy skłonni usprawiedliwiać i uznawać za chwilową niedyspozycję. I na odwrót, negatywne wrażenie również ciężko przezwyciężyć. Dobre zachowania takiej osoby będziemy traktować podejrzliwie i doszukiwać się w nim drugiego dna.
Jakich nut powinnyśmy używać, idąc na rozmowę o pracę lub gdy chcemy być postrzegane jako kobiety sukcesu?
Dużo zależy od tego, o jaką pracę się staramy i kto jest rozmówcą. Generalnie powinien być to zapach dobrze odbierany, podkreślający nasze kompetencje zawodowe, ale przede wszystkim zwracający na nas uwagę. Zapach, dzięki któremu zostaniemy zapamiętani. Taki, który nasi rozmówcy będą chcieli ponownie poczuć. Wizerunek kobiety sukcesu pomogą osiągnąć wyraziste, oryginalne perfumy bardzo dobrej jakości. Sukces to przełamywanie schematów. Nie bójmy się więc perfum odważnych, oryginalnych i intrygujących. Oczywiście musi to być zapach, z którym będziemy się dobrze czuć. Powstrzymam się od podawania konkretnych nut zapachowych. Zachęcę za to do odwiedzenia perfumerii i skorzystania z doradztwa kompetentnej osoby.
A jeśli chcemy kogoś uwieść?
Tu już będzie konkretnie. To nuty zmysłowe, afrodyzjakalne: białe kwiaty (jaśmin, tuberoza, ylang-ylang), róża, ciepłe drzewa (sandałowiec, gwajakowiec), żywice (benzoes, oud) i przyprawy, takie jak cynamon, pieprz czy wanilia. Właśnie wanilia ma bardzo dużą moc oddziaływania na mężczyzn. Wywołuje w nich atawistyczną potrzebę „zaopiekowania się” pachnącą nią kobietą, a jednocześnie ma w sobie coś intrygującego, tajemniczego i egzotycznego. Oczywiście mam na myśli naturalną wanilię. Syntetyczna będzie pozbawiona tego drugiego dna i stanie się przez to zbyt oczywista i natarczywa. Renomę randkowego waniliowego zapachu ma w Perfumerii Quality Acqua e Zucchero marki ProFumum Roma. Warto zwrócić też uwagę na zapachy różane. Róża to w europejskiej kulturze archetyp miłości, a kody kulturowe działają także w zapachach. Osobiście uwielbiam na mojej żonie Opus X Amouage.
Zapachy zmieniamy jednak nie tylko w zależności od okazji, ale także od pór roku...
Sezonowa zmiana perfum nie jest normą, ale rzeczywiście sporo osób ją praktykuje. Jesienią i zimą chcemy,
aby zapach nas rozgrzewał, dlatego chętniej sięgamy po nuty słodkie, ciepłe, orientalne. Z kolei wiosną i latem poszukujemy lekkości i orzeźwienia, dlatego częściej wybieramy świeże zapachy kwiatowe, cytrusowe i owocowe. Ale nie będzie niczym niestosownym, jeśli latem będziemy pachnieć oudem, a zimą cytrusami.
Bez względu na to, czy dobierając perfumy, będziemy zwracać uwagę na porę roku, zachęcam do ich okresowej zmiany. Nawet gdy mamy ten jeden jedyny ulubiony zapach, warto od niego co jakiś czas odpocząć, chociaż na dwa, trzy tygodnie. Mózg „wyłącza” bowiem bodźce zapachowe, które nam stale towarzyszą. Tak jak nie czujemy zapachu własnego mieszkania, tak z czasem przyzwyczajamy się do codziennie używanych perfum. W konsekwencji używamy ich coraz więcej. Każdy spotkał kiedyś w windzie osobę, która przesadziła z ilością perfum. Założę się, że nie był to jej pierwszy flakon tego zapachu!
Zobacz także: Jakich perfum używa na co dzień Meghan Markle?
Czy nad powstawaniem zapachów pracują tylko „nosy” czy także psychologowie?
Celem twórców jest, aby zapach się przede wszystkim podobał. Działanie „terapeutyczne” powstaje przy okazji, choć zdarza się, że jest celowo zaplanowane. Przykładem może być Authent japońskiej marki Menard – badania wykazały, że skuteczność kremu może być zwiększona o kilkanaście procent, gdy doda się odpowiedni zapach. Japońscy naukowcy postanowili więc wyposażyć go w aromat zwiększający produkcję endorfin. Zadziałało! A zapach kremu tak się podobał, że firma stworzyła wodę perfumowaną o tych samych nutach. Z doświadczenia wiem, że naprawdę działa.
Jak wygląda proces tworzenia perfum?
W tworzeniu perfum bierze udział właściciel marki, kreator zapachu oraz nos. Te role czasem się rozkładają na większy zespół, przeplatają albo skupiają w dwóch lub jednej osobie. Na początku jest pomysł. Jego uszczegółowieniem jest brief, czyli opis zapachu z takimi informacjami, jak: inspiracja, charakter projektowanej kompozycji, grupa docelowa, koszty. Czasem kreator umieszcza w nim rekomendacje dotyczące składników, ale nie jest to regułą. Na podstawie briefu nos tworzy propozycje zapachu, nad którymi zespół pracuje aż do osiągnięcia pożądanego rezultatu. Ostateczna formuła jest poddawana leżakowaniu, a wtedy może już trafić do flakonów i na półki perfumerii.
Zobacz także: Używasz perfum? Sprawdź, kiedy tracą ważność i nie powinieneś już ich stosować!
Ile trwa proces powstawanie perfum?
Nie ma reguły. Pewna francuska perfumiarka tworzyła jeden z zapachów przez 10 lat, a inny, przeznaczony dla męża, powstał w jeden wieczór. Ku jej zaskoczeniu mężczyźnie spodobała się pierwsza próba i powiedział, że ta ma pozostać. W praktyce dobre zapachy powstają przeważnie przez kilka, kilkanaście miesięcy. Te masowo produkowane i naśladujące konkurencję, często już w kilka tygodni.