Płatne liceum, jeden nauczyciel na szkołę… zobacz, jak edukacja wyglądała kiedyś!
Przed rozpoczęciem roku szkolnego przypominamy pamiątkowe zdjęcia…
- Gabriela Łaskowska
Rozpoczęcie roku szkolnego to wielkie wydarzenie. Każdy uczeń czeka na swój plan lekcji i spotkanie z przyjaciółmi i nauczycielami. A wiecie, że na początku XX wieku nauczanie wyglądało zupełnie inaczej niż dziś? W wielu szkołach pracował tylko jeden nauczyciel!
System edukacji 100 lat temu, był mało przejrzysty. Uczniowie rozpoczynali swoją naukę od 7 lat w podstawówce, a następnie kontynuowali ją w gimnazjum, które dzieliło się na: gimnazjum niższe (3-letnie) i gimnazjum wyższe (5-letnie). Uczeń miał możliwość wcześniejszego odejścia z podstawówki i pójścia od razu do gimnazjum, ale musiał najpierw zdać egzamin wstępny, który był bardzo trudny.
Ówczesne gimnazja bardzo przypominały obecne licea, ponieważ dzieliły się na profile: klasyczne, humanistyczne i matematyczno-przyrodnicze. Nauka w nich kończyła się egzaminem maturalnym, który (tak, jak dzisiaj), był „przepustką” do dalszej nauki, na studiach.
Chcecie dowiedzieć się o innych ciekawostkach edukacyjnych z początku XX wieku? Zajrzyjcie do naszej galerii, gdzie oprócz nich, znajdziecie również historyczne zdjęcia!
1 z 7
W roku 1919 zwołano Ogólnopolski Zjazd Nauczycielski (znany jako Sejm Nauczycielski), w efekcie którego wprowadzono 7-letni obowiązek szkolny. Ustalono wtedy również, że szkoła powszechna będzie bezpłatna i jednolita.
2 z 7
W roku 1922/23 przeważały szkoły z 1 lub 2 nauczycielam, przez co nie realizowały one w pełni programu nauczania.
3 z 7
W latach 20. w programie szkolnym kładziono ogromny nacisk na wychowanie narodowe, patriotyzm i postawę religijną młodzieży.
4 z 7
W roku 1932 przeprowadzono reformę, która zakładała połączenie szkoły podstawowej z ponadpodstawową. Nauka w takich szkołach trwała nadal 7 lat. Szkoły gimnazjalne natomiast utraciły swój „wyższy” i „niższy” charakter.
5 z 7
Do jednego z najbardziej znanych gimnazjów w Polsce zaliczany był Zakład Naukowo-Wychowawczy Ojców Jezuitów w Chyrowie, przez wielu nazywany „szkołą elit”.
6 z 7
Nauka w szkole wyższej była niestety możliwa jedynie za opłatą. Ograniczało to dostęp do nich, ponieważ nie każdy mógł sobie pozwolić na taki wydatek.
7 z 7
W latach 20. i 30. działało dużo organizacji, które prowadziły kursy naukowe, zwalczając tym m.in. analfabetyzm.