Caramika Paradyż partnerem wystawy "Repeat after me II"

Jesteś miłośnikiem/miłośniczką sztuki? O tym projekcie warto wiedzieć! Polski Pawilon nie pozostał niezauważony podczas trwającej właśnie edycji La Biennale di Venezia. Hasło tegorocznej edycji festiwalu brzmi "Obcokrajowcy są wszędzie". Odbiór międzynarodowej publiczności, osób z branży oraz krytyków na polską instalację wideo był niezwykle pozytywny, a artykuły na ten temat pojawiły się w większości opiniotwórczych mediów.

Marta Czyż to kuratorka wystawy "Repeat after me II", która jakiś czas temu nawiązała współpracę z ukraińskim kolektywem Open Group. W jego skład wchodzą Yuriy Biley, Pavlo Kovach i Anton Varga. Jak twierdzi, od lat z fascynacją przyglądała się ich twórczości, jest zafascynowana współczesną sztuką ukraińską. Napisała o nich sporo tekstów i wywiadów. Nic dziwnego, że owoc ich wspólnych działań porusza i daje do myślenia - a zatem robi dokładnie to, co sztuka robić powinna. Jak Marta Czyż wypowiada się na temat przygotowań do tej wystawy?

(...) moja praca była często bardzo techniczna. Przez trzy miesiące odbyłam setki spotkań i rozmów z artystami z Open Group oraz z naszym grafikiem Jankiem Berszem. Koordynowałam kontakt z autorami tekstów - Svitlaną Biedarievą, Cezarym Żechowskim i Rashą Salti. Pracowałam też nad przygotowaniem scenografii z biurem architektonicznym Centrala. Byłam odpowiedzialna za dopracowywanie wielu szczegółów związanych z produkcją nowego filmu Open Group i miałam stały kontakt z producentami wystawy z ramienia Zachęty.

Fot. Milena Liebe/archiwum Zachęty

Partner tej wyjątkowej kooperacji, czyli Ceramika Paradyż (polska firma, producent płytek i spieków kwarcowych) zajmuje się promocją sztuki już od 35 lat. Firma przez dekady konsekwentnie wspierała projekty artystyczne, angażując się w liczne projekty i nawiązując głośne współprace z twórcami (m.in. Gosią Baczyńską czy Anną Orską) oraz instytucjami kultury. Marka ta jest znana nie tylko w Polsce, ale również za granicą.

Dowiedz się więcej - odwiedź strony www.paradyz.com i www.sklep.paradyz.com.

Fot. Jacopo Salvi/Archiwum Zachęty

Udział marki Ceramika Paradyż w charakterze Partnera Pawilonu Polskiego podczas festiwalu Biennale di Venezia to kolejna inicjatywa producenta, dzięki której zyskuje on nowe grono odbiorców. Wyjątkowość tej współpracy została wyraźnie podkreślona przez Martę Czyż.

Wielokrotnie jest tak, że wymarzony budżet projektu, pozwalający na jego realizację w zamierzonej formie, wykracza poza możliwości organizatora. To ważne, kiedy można liczyć na wsparcie marki komercyjnej. Jednakże jest też tak, że nie wszystkie marki pasują do danego projektu lub przedsięwzięcia. Ceramika Paradyż jest szczerze zainteresowana i pokrewna działalności artystycznej, konsekwentnie budując swój wizerunek mecenasa sztuki. A jak wiadomo, mecenasi od czasów renesansu byli bardzo ważni dla wspierania i rozwoju sztuki. To zobowiązujące zadanie - mówi kuratorka wystawy.

Fot. Milena Liebe/archiwum Zachęty

Jakie wątki zostały poruszone przez artystów z Open Group w prezentowanej przez nich instalacji?

(...) kim jest obcokrajowiec. W przypadku naszego Pawilonu mówimy o cywilnych osobach uchodźczych, które musiały opuścić swoje domy z przymusu, gdyż ich dom przestał istnieć, bądź przestał być bezpiecznym miejscem. Na wystawie prezentowane są dwie prace wideo. Pierwsza pochodzi z 2022 roku i o swoich doświadczeniach wojennych, dzieląc się z nami zapamiętanymi dźwiękami broni i sygnałów ostrzegawczych, opowiadają nam osoby uchodźcze wewnętrzne, które przeniosły się z zachodniej do wschodniej Ukrainy. Na drugim filmie, z 2024 roku, bohaterami są osoby z Ukrainy przebywające w różnych europejskich miastach oraz w Nowym Jorku. Często przedstawiając się i mówiąc o aktualnym miejscu pobytu mówią o tym, z kim w tym miejscu przebywają. Często mówią też, że są to osoby z całego świata. Uchodźczość, podobnie jak bycie obcokrajowcem, nie ma dzisiaj jednej lokalizacji. Obcokrajowcy są pojęciem bardziej pojemnym. Często opuszczamy swój kraj z własnej woli, z bardzo różnych pobudek. Uchodźcy opuszczają swój dom z przymusu. Tak naprawdę nie chcą tego robić. Szukają miejsca na świecie, w którym będą mogli żyć bezpiecznie, choć często nie na własnych warunkach, podporządkowując się zasadom, które w nowy sposób organizują im życie. Równocześnie dzisiaj żadne miejsce nie wydaje się być bezpieczne (...) Praca "Repeat after me II" to głos wszystkich uchodźców na całym świecie, której bohaterowie opowiadają o wojnie uniwersalnymi dźwiękami broni wybrzmiewającej dzisiaj w różnych częściach świata - tłumaczy Marta Czyż.

Fot. Jacopo Salvi/Archiwum Zachęty

Tę wyjątkową wystawę można zwiedzać do 24 listopada 2024 roku.

Materiał promocyjny marki Ceramika Paradyż.