Do świata mody wkracza gigantyczna zmiana. O czym w najnowszym felietonie w VIVIE! Modzie pisze Jola Czaja?
- Jola Czaja
Jola Czaja – redaktor kreatywna dwutygodnika VIVA!, stylistka gwiazd. O modowej Warszawie wie wszystko.
Jeśli wiesz pierwsza, to wygrywasz. Żyjemy w szybkich czasach. W modzie nadal rządzą twórcy i ich muzy, ale jedni i drudzy zmieniają się w takim tempie, że tylko najwytrwalsi są w stanie nadążyć za zmianami. Jeśli nie nadążasz – giniesz.
Polecamy też: Stylistka gwiazd i redaktor kreatywna VIVY! zabiera nas na najmodniejszą ulicę Warszawy!
Jego Wysokość Marketing
W latach 60. popkulturowy olimp pełen jest bogów, którzy panują przez kilka pokoleń. Marilyn Monroe, Richard Avedon czy Catherine Deneuve. Chanel jest niekwestionowaną królową tweedu i garsonek ze sztucznymi perłami, ale za to z logo marki. I nagle okazuje się, że logo, odpowiednio wypromowane przez twórcę, uzależnia. Rodzi się potwór, który będzie rósł w siłę i pożerał swoje dzieci. Jego Wysokość Marketing. Pierwsza marketingowa wojna wybucha między The Beatles i The Rolling Stones. Ich członkowie zwarli się w konflikcie wymyślonym przez ich PR-owców i zbili fortuny. Bo nic tak nie rozpala emocji jak konflikt. Jednych uwodził John Lennon i Yoko Ono, drugich Bianca Jagger i Mick Jagger. Bogowie. I najważniejsze pytania: jacy są prywatnie, w co się ubierają? I w końcu: jakie marki lubią? Lata 70. to eksplozja twórcza w modzie, fotografii i popkulturze. To czasy największych fotografów i ich modelek. To wtedy z YSL chodzi się na „niebezpieczne imprezy”, obowiązkowo w towarzystwie muzy Betty Catroux, a Diane von Furstenberg tworzy słynną zawiązywaną sukienkę, bo wyzwolone kobiety nie chciały tracić czasu na mozolne rozpinanie ubrań. Ta prosta filozofia trafia do milionów i dzięki niej miliony do dziś kupują ten model. System projektant–muza działa nadal.
Zobacz też: Na magiczną wyspę Bali zabiera nas redaktor kreatywna magazynu VIVA! Jola Czaja!
Polski olimp show-biznesu
Nasz nowy olimp show-biznesu jest pełen bogów i ich ambasadorów, wykreowanych w ekspresowym tempie przez marketing. Także w Polsce. Reserved współpracuje z Maffashion. Nasi lokalni polscy bogowie to Łukasz Jemioł, Bizuu, Robert Kupisz, Gosia Baczyńska i wracający na salony Maciej Zień, który jak bohater serialu „Moda na sukces” odnalazł się po latach tajemniczej nieobecności. Wszyscy otoczeni wianuszkiem gwiazd, które za pośrednictwem mediów społecznościowych mówią Polkom, kto dziś jest bogiem. Trzeba być czujnym, bo konkurencja jest ostra. Nowe już biegnie. Coraz bardziej w trendach jest duet MARLU, siostry, które pokochały Małgosię Rozenek. W swetrach Chaos by Boliglova pokazuje się Ewa Chodakowska i Hanna Lis. Julia Wieniawa nosi ZoZo Design, a Jessica Mercedes szyje na miarę sukienki w Just Paul Privé. Kadencja ambasadora marki też jest coraz krótsza. Marketing chce wciąż kogoś nowego, z większą liczbą followersów.
Georgia May Jagger
Kto to będzie? Może córka Madonny – Lourdes Leon lub córka Cindy Crawford – Kaia Jordan Gerber? Dzieci, które miksują, zjadają i sprzedają dziedzictwo rodziców. Ale dziś nie pytamy już o treść, po prostu kochamy, kiedy coś staje się własnością milionów. Dawniej Ameryka miała Statuę Wolności. Obecnie mamy Donalda Trumpa, postać tak charakterystyczną, że sam dla siebie stał się produktem. Karl Lagerfeld sprzedaje już nie tylko ubrania, lecz także cały swój wizerunek, z kotem włącznie. Już nie musisz mieć marynarki, pereł czy torebki Chanel, wystarczy laleczka – miniaturowy szmaciany Karl Lagerfeld, żeby poczuć, że należysz do elity.
Polecamy też: Stylistka gwiazd i redaktor kreatywna VIVY! zabiera nas na najmodniejszą ulicę Warszawy!