Reklama

Mówią o nim ekscentryk. Pochodzący z Gruzji projektant jest twórcą modowego imperium Vetements oraz aktualnym dyrektorem kreatywnym Balenciagi, która zmieniła się dzięki niemu nie do poznania. W jaki sposób udało mu się zmienić konserwatywny styl Balenciagi? Skąd w nim tyle geniuszu? Dlaczego porzucił Vetements, swoje modowe dziecko? Dziś Demna Gvasalia kończy 42 lata, a my przyglądamy się jego niezwykłej karierze.

Reklama

ZOBACZ TEŻ: Fenomen marki: Nensi Dojaka

Kim jest Demna Gvasalia?

Urodził się w 1981 roku w Gruzji, skąd w wieku 12 lat uciekł z całą rodziną w wyniku wojny domowej. Demna spędził całe swoje życie w Dusseldorfie. Swoją modową pasję rozwijał na Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Antwerpii, gdzie studiował projektowanie mody. Pierwsze kroki w modzie stawiał u boku Waltera van Beirendoncka, tworząc z nim kolekcje damskie. W 2009 roku dołączył do domu mody Maison Martin Margiela, gdzie przez 4 lata pracował również nad projektami dla kobiet, będąc jednocześnie jednym z ulubionych projektantów mistrza. W swojej karierze pracował także dla Louis Vuitton oraz Marca Jacobsa, pnąc się coraz szybciej i szybciej do realizacji największego marzenia – własnej marki modowej.

Sean Zanni/Patrick McMullan via Getty Images

Vetements: fenomen marki

Historia powstania Vetements jest niezwykle ciekawa. Założyło ją siedmiu anonimowych projektantów (Demna, jego brat i przyjaciele) i w krótkim czasie osiągnęła spektakularny sukces. Streetwear, nowoczesny design i wprowadzenie elementów popkultury przyjęły się we współczesnych kanonach mody. Wówczas Demna Gvasalia zaczął być kreowany na gwiazdę i nie jest to wcale wyolbrzymione słowo. Vetements miało wykreować zupełnie nową ideę luksusu, wyśmiewając modę, która panowała wówczas na wybiegach i na ulicach. To miało być zupełnie nowego. Demna przekonał swoich klientów, że warto wydać fortunę na t-shirt z logo DHL albo bluzę z kadrem z filmu Titanic. Udało się, ale po kolei!

Początki miały miejsce w Paryżu, w gejowskim klubie Le Depot, gdzie odbył się jeden z pierwszych pokazów marki. Wówczas w ciągu kilku dni Vetements stał się wręcz legendą, o której mówili wszyscy. Sam magazyn The Independent pisał o marce: najbardziej radykalna rzecz w paryskiej modzie od ponad dekady. Był to okres w życiu Gvasalii, kiedy miał on już za sobą współpracę dla gigantów. Pracował między innymi w Louis Vuitton oraz dla Marca Jacobsa. Zależało mu na stworzeniu marki bardzo awangardowej, ponadczasowej, w której punktem centralnym byłby jego projekt. Sukces okazał się spektakularny, ale… nie trwał długo.

Melodie Jeng/Getty Images

Gvasalia odchodzi z Vetements do Balenciagi

Minęło zaledwie 5 lat od założenia Vetements, kiedy Gvasalia poinformował wszystkich, że odchodzi. Firmę z siedzibą w Zurychu przejął jego brat Guram, a on sam przeszedł do innego, wielkiego giganta – Balenciagi.

CZYTAJ TEŻ: Fenomen marki: Coperni. Noszą ją nie tylko Rihanna i Gigi Hadid, lecz także..

„Założyłem Vetements, bo byłem znudzony modą w jej ówczesnym kształcie. Odkąd na rynku pojawiło się Vetements, branża mody zmieniła się na zawsze. Otworzyło drzwi wielu zdolnym osobom. Mam więc wrażenie, że wypełniłem w Vetements swoją misję jako konceptualista i innowator, a sama marka dojrzała do bycia firmą, której kreatywne dziedzictwo wystarczy, by rozpocząć nowy, ekscytujący rozdział w jej historii.„– wyznał Gvasalia w rozmowie z portalem WWD.

Demna Gvasalia na czele Balenciagi

Moment, w którym Demna dołączył do Balenciagi był prawdziwą rewolucją. Postanowił dosłownie wywrócić panujące tam konserwatywne zasady do góry nogami. Następca Alexandra Wanga miał wiele do zrobienia. We wszystkich projektach zawsze nawiązuje do dziedzictwa Balenciagi, ale łączy je z umiłowanym sobie od lat streetwearem, jeansem czy asymetrycznymi wzorami. To on jest autorem legendarnych butów Balenciaga Triple S, które stworzył wspólnie z Davidem Tourniaire-Beaucielem, ale również słynnej skórzanej torby Frakta z Ikei. To projektant, który do końca nie pokazał jeszcze wszystkiego, a wszystkie jego nowe pomysły szokują. I to dokładnie mu chodziło.

Demna i Kim Kardashian

W 2021 roku podczas słynnej gali MET, Demna Gvasalia pojawił się w towarzystwie Kim Kardashian, wiernej ambasadorki marki Balenciaga. Oboje ubrani byli w zamaskowane, czarne stroje i w ten sposób zeszli po schodach, promując jednocześnie kolekcję Black Balenciaga. Ten look wzbudził ogromne kontrowersje.

Reklama

Co jeszcze pokaże Demna Gvasalia? W wielu wywiadach przyznaje, że doskonale wie, jak wielkie budzi kontrowersje, jednak jego celem jest przeniesienie uwagi na przedmiot, a nie na człowieka.

Reklama
Reklama
Reklama