Jak światowi projektanci wspierają Ukrainę w walce o wolność?
Głos zabrały takie marki jak Versace, Alexander McQueen i Gucci…
Światowe marki modowe wreszcie zabrały głos w kwestii wojny w Ukrainie. Zapewne wpływ na te działania miał apel, jaki 1 marca 2022 wystosował Vogue Ukraine. Magazyn zwrócił się do luksusowych marek, prosząc o wprowadzenie embarga na eksport swoich towarów do Rosji. W podpisie pod apelem wymieniono i oznaczono LVMH, Kering, Richemont, Prada Group, Swatch Group, Puig, Chanel, Hermès, Dolce & Gabbana, Max Mara, Burberry, Valentino, Versace, Shisheido, Hugo Boss, Calzedonia.
Treść apelu to mocny i zarazem wzruszający przekaz: „W związku z bezprecedensową agresją militarną ze strony Federacji Rosyjskiej i narastającym kryzysem humanitarnym na Ukrainie, Vogue UA wzywa wszystkie międzynarodowe konglomeraty modowe i luksusowe firmy do natychmiastowego zaprzestania współpracy na rynku agresora. Środki te powinny dotyczyć marek i innych podmiotów, które produkują, a także dystrybuują i sprzedają na rynku rosyjskim towary modowe, akcesoria, delikatną biżuterię i zegarki oraz luksusowe produkty lifestylowe. Okazanie sumienia i wybór humanitaryzmu ponad korzyści finansowe to jedyne rozsądne stanowisko, jakie można zająć w konfrontacji z brutalnym zachowaniem Rosji. Ponadto, Vogue UA apeluje do światowego przemysłu mody, aby nie milczał w tych mrocznych czasach, ponieważ jego głos jest najsilniejszy. Vogue UA zachęca swoich partnerów i kolegów do przyłączenia się do tego wezwania do działania”. Okazało się, że apel zadziałał. Jak luksusowe marki chcą wesprzeć sprawę ukraińską?
ZOBACZ TEŻ: Jak świat mody i kultury sprzeciwia się wojnie w Ukrainie?
Grupa Kering wspiera Ukrainę
Francuski holding Kering, skupiający takie marki luksusowe jak m.in. Balenciaga, Alexander McQueen, Gucci, Saint Laurent, Bottega Veneta na swoim profilu na Instagramie zamieścił informację, że wesprze finansowo Ukrainę. Pieniądze mają zasilić fundusze UNHCR, Agencji Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców.
Balenciaga, jedna z marek ze stajni Kering, poświęciła swoje platformy społecznościowe na dzielenie się aktualnymi informacjami na temat sytuacji i przekazała darowiznę na rzecz Światowego Programu Żywnościowego ONZ. Na instagramowym profilu marki widnieje tylko jeden post z flagą Ukrainy. Opatrzony został komentarzem: „Opowiadamy się za pokojem i przekazaliśmy darowiznę na rzecz WFP, by wesprzeć pierwszą pomoc humanitarną dla ukraińskich uchodźców. W najbliższych dniach otworzymy nasze platformy, aby informować i przekazywać informacje o sytuacji na Ukrainie. Kliknij na link w bio, aby przekazać darowiznę już teraz”
Gucci, kolejna marka należąca do koncernu Kering, przekazała 500 000 dolarów na rzecz UNHCR poprzez swoją inicjatywę Chime for Change. Niezwykle istotne były też słowa samego prezesa i dyrektora generalnego Kering, François-Henri Pinaulta, który podczas trwającego właśnie Tygodnia Mody w Paryżu stwierdził: „Najważniejszą rzeczą jest oczywiście sytuacja humanitarna uchodźców. Porozmawiałem więc ze wszystkimi prezesami i postanowiliśmy przekazać znaczną darowiznę, aby jak najlepiej pomóc uchodźcom – na poziomie firmy, ale także na poziomie marki. Tak więc marki modowe również wniosą swój wkład. To dla nas priorytet”.
Donatella Versace wspiera Ukrainę
„Dzisiaj przekazałam pilną darowiznę na rzecz @refugees i zachęcam wszystkich do przyłączenia się do wysiłków na rzecz pomocy setkom tysięcy ludzi, którzy uciekli ze swoich domów w Ukrainie. Kliknijcie link w moim bio, aby przekazać wszystko, co możecie. Wasza darowizna, jakkolwiek niewielka, będzie oznaczać wszystko dla tych, którzy ją otrzymają. Z miłością Donatella”, ogłosiła na swoim profilu na Instagramie Donatella Versace. Projektantka opublikowała ten post razem z grafiką, która wzbudziła kontrowersje: „Zachęcam wszystkich do przyłączenia się do mnie w pomocy tym, którzy byli i zostaną wysiedleni przez kryzys na Ukrainie”. I właśnie słowo „kryzys” wzburzyło internautów. To nie kryzys, to wojna", czytamy w komentarzach.
Marki modowe i luksusowe koncerny wspierają Ukrainę
Koncern LVMH zobowiązał się do przekazania pierwszej darowizny w wysokości 5 000 000 euro na rzecz Międzynarodowego Komitetu Czerwonego Krzyża (ICRC) i organizuje wewnętrzną kampanię zbierania funduszy na rzecz tej organizacji.
Fundacja OTB Renzo Rosso - organizacja non-profit należąca do konglomeratu odzieżowego o tej samej nazwie, w skład którego wchodzą Diesel, Maison Margiela, Marni, Viktor & Rolf, Jil Sander i Amiri współpracuje już z Agencją ONZ ds. Uchodźców (UNHCR).
Acne Studios przed pokazem na Tygodniu Mody w Paryżu ogłosiło, że marka „solidaryzuje się z obywatelami Ukrainy” i w związku z tym „wstrzymała wszystkie działania w Rosji” oraz przekazała 100 000 euro na rzecz UNHCR i UNICEF.
Rzecznik prasowy domu mody Burberry powiedział, że marka tymczasowo zawiesiła dostawy do Rosji, powołując się na „wyzwania operacyjne”. Na swojej stronie internetowej Burberry Group Plc wydała oświadczenie, w którym poinformowała, że będzie wspierać działania pomocowe na Ukrainie poprzez darowizny pieniężne na rzecz Brytyjskiego Czerwonego Krzyża na Ukrainie.
Marka Ganni wstrzymała wszelkie kontakty handlowe z Rosją i przekazuje 100 000 koron duńskich na rzecz Duńskiej Rady ds. Uchodźców, aby wesprzeć wysiłki tej organizacji w niesieniu pomocy osobom przesiedlonym w wyniku trwającego konfliktu.
Grupa H&M, do której należą takie marki jak H&M, COS, Weekday, Monki, & Other Stories, Arket i Afound wstrzymała w środę sprzedaż w Rosji. „Grupa H&M jest głęboko zaniepokojona tragicznymi wydarzeniami na Ukrainie i solidaryzuje się ze wszystkimi cierpiącymi ludźmi”, czytamy w oficjalnym oświadczeniu firmy. Fundacja H&M przekazała darowizny na rzecz organizacji Save the Children oraz UNHCR.
Platforma Yoox Net-a-Porter zamieściła na swoich rosyjskich stronach internetowych oświadczenie, w którym informuje, że nie będzie realizowała zamówień do Rosji. „Ze względu na obecną sytuację nie jesteśmy w stanie zrealizować żadnych nowych zamówień w Państwa kraju. Realizacja wszystkich zamówień została wstrzymana do odwołania” - czytamy w oświadczeniu firmy Richemont, która jest właścicielem Yoox Net-a-Porter.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Bella Hadid i inne modelki zabierają głos w sprawie Ukrainy