Zabawa lalkami rozwija inteligencję emocjonalną u dzieci. Naukowcy dowiedli tego w badaniach
Poznaj ich szczegóły
- Redakcja VIVA!
Barbie®, wraz z zespołem neurobiologów z Uniwersytetu Cardiff, przedstawia najnowsze wyniki kilkuletniego badania nad krótko- i długoterminowym wpływem zabawy lalkami na rozwój dzieci. Specjaliści potwierdzają, że zabawa pomaga dzieciom rozwijać empatię i umiejętności społeczne. Zobacz dokładne dane.
Zabawa lalkami a rozwój najmłodszych - raport
Wyniki uzyskane w pierwszym roku badań* wykazały, że zabawa lalkami (również w pojedynkę) aktywuje tylną część bruzdy skroniowej górnej (pSTS), czyli obszar mózgu odpowiedzialny za przetwarzanie informacji społecznych, w tym za empatię. W kolejnym roku analiz naukowcy sprawdzali znaczenie tego, co dzieci mówią w trakcie zabawy i odkryli, że bawiąc się lalkami, częściej rozmawiają o myślach i emocjach innych osób. Dzięki temu ćwiczą umiejętności społeczne, które mogą wykorzystać podczas interakcji w świecie rzeczywistym.
Badania dowiodły, że zabawa lalkami korzystnie wpływa również na rozwój inteligencji emocjonalnej dzieci. "Kiedy dzieci tworzą wyimaginowane światy i bawią się lalkami, komunikują się na głos, a dopiero potem przetwarzają wypowiedziane przekazy o myślach i emocjach. Odgrywając scenki lalkami i przewidując ich zachowania, lepiej rozumieją, co czują inni i jak mogą reagować w określonych sytuacjach", powiedziała dr Sarah Gerson, kierująca zespołem badaczy z Uniwersytetu Cardiff. "Takie zachowania zwiększają tempo rozwoju społecznego i emocjonalnego u dzieci, kształtując ich umiejętności społeczne, które mogą przerodzić się w nawyki na całe życie", uzasadnia Gerson.
Do zbadania aktywności mózgu podczas zabawy wykorzystano najnowocześniejszy sprzęt do spektroskopii w bliskiej podczerwieni. Porównywano reakcje zachodzące w trakcie zabawy lalkami i tabletami - zarówno samodzielnej, jak i w towarzystwie. Naukowcy odkryli, że podczas zabawy lalkami dzieci mówią i myślą o emocjach innych częściej, niż gdy bawią się tabletem.
Wniosek ten wysnuto na podstawie zwiększonej aktywności tylnej części bruzdy skroniowej górnej (pSTS). "Podczas zabawy lalkami dzieci zastanawiają się nad myślami i emocjami innych, co oznacza, że używają inteligencji emocjonalnej", powiedziała badaczka dr Sarah Gerson. "To umiejętności, które są naprawdę ważne w kontekście nawiązywania i utrzymywania przyjaźni z rówieśnikami, a także uczenia się od swoich nauczycieli i rodziców", dodała.
Najważniejsze cechy rozwijane u dzieci według ich rodziców. Końcowe wnioski
Rodzice uważają, że empatia jest ważną umiejętnością, która wpiera społeczny i emocjonalny rozwój u dzieci. Celem lepszego zrozumienia wagi wyników tego badania, na zlecenie marki Barbie w 2020 roku zrealizowano niezależny sondaż w 22 krajach na grupie 15 000 rodziców.
Wyniki ankiety pokazały, że 91 procent z nich uważa empatię za kluczową umiejętność społeczną, którą chcieliby rozwijać u swoich dzieci, przy czym tylko 26 procent ma świadomość, że zabawa lalkami może w tym pomóc. W dobie pandemii i ograniczenia kontaktów międzyludzkich rodzice coraz częściej martwią się o prawidłowy rozwój umiejętności społecznych u dzieci. W rzeczywistości 61 procent rodziców stwierdziło, że pandemia negatywnie wpłynęła na rozwój społeczno-emocjonalny ich dziecka.
Badania Uniwersytetu Cardiff pokazują, że nawet samodzielna zabawa lalkami umożliwia dzieciom naśladowanie scen i interakcji z życia codziennego. Dzieci kopiują to, co na co dzień mówią i robią rodzice, nauczyciele lub rówieśnicy, a dzięki zabawie lalkami mają szansę przećwiczyć umiejętności, które przydadzą się im w realnych sytuacjach społecznych.
CZYTAJ TAKŻE: Co zamiast tabletu? Oto najlepsze prezenty dla dzieci
Wyniki badań dotyczą w takim samym stopniu dziewczynek, jak i chłopców. "Jesteśmy dumni z tego, że bawiąc się lalkami Barbie i wypowiadając przy tym swoje myśli i emocje, dzieci rozwijają kluczowe umiejętności społeczne, na przykład empatię, która jest narzędziem niezbędnym w budowaniu pewności siebie również w dorosłym życiu", powiedziała Lisa McKnight, Senior Wiceprezes i Global Head of Barbie and Dolls, Mattel. "Nie możemy się doczekać, aż neuronaukowcy z Uniwersytetu Cardiff przedstawią nam kolejne korzyści płynące z zabaw lalkami", zapowiada McKnight.
Jesienią 2020 roku naukowcy z Uniwersytetu Cardiff wraz z Barbie ujawnili wyniki pierwszego etapu badania, Odkrywanie korzyści płynących z zabawy lalkami w kontekście neurobiologii (ang. Exploring the Benefits of Doll Play through Neuroscience), opublikowane w Frontiers in Human Neuroscience.
Projekt badawczy dotyczący krótko- i długoterminowego wpływu zabawy lalkami na rozwój dzieci będzie prowadzony do 2024 roku.