Koroniewska, Kazadi i Żebrowska zachęcają, by zrobić detox – Detox FEEDu
Kiedy ostatni raz czułaś się piękna? Spełniająca standardy? Coś warta? – pytają polskie gwiazdy w kampanii społecznej Dove Detox FEEDu
Pełne usta, idealnie gładka cera, długie rzęsy, smukła talia, wydatny biust – nasze feedy w social mediach podpowiadają nam, jak powinniśmy wyglądać. Efekt? Polskie nastolatki coraz częściej zmagają się z zaniżoną samooceną, brakiem poczucia własnej wartości, problemami ze zdrowiem psychicznym. Co więcej, podążając za toksycznymi poradami „jak być piękną?”, są narażone na poważne konsekwencje zdrowotne. Bo – jak mówi Ola Żebrowska w wideo wspierającym nową kampanię społeczną Dove Detox FEEDu – „pewien ideał piękna jest promowany i padamy jego ofiarami”.
Jesteś głodna? Napij się wody! Nie lubisz swoich ust? Po prostu je powiększ! Chcesz się pozbyć cellulitu? Owiń się folią spożywczą! Takie porady na bycie idealną każdego dnia słyszą polskie nastolatki w sieci. I słuchają ich, bo według badania przeprowadzonego przez markę Dove w ramach programu Dove Self-Esteem, aż 55% nastolatek ufa influencerom. Dla co czwartej z nich są oni najlepszymi „doradcami od urody”. 89% starszych dziewcząt przyznaje, że ogląda treści dotyczące modyfikacji ciała. Są one dla nich na tyle angażujące i przekonywające, że 67% dziewczynek z młodszej grupy badanych chciałaby wyglądać jak obserwowane influencerki. Co więcej, 60% nastolatek po zobaczeniu wyidealizowanego zdjęcia chciałoby zmienić coś w swoim wyglądzie, a prawie co trzecia zaczyna więcej ćwiczyć i nakłada mocniejszy makijaż. Wszystko po to, by podążać za ideałem, który… w rzeczywistości nie istnieje.
Toksyczne treści obniżają samoocenę nastolatek
Social media bowiem już dawno nie odzwierciedlają rzeczywistego obrazu świata, w tym wizerunku ludzkiego ciała. Zmienione cyfrowo kształty talii i biustu, podkreślone w aplikacji kości policzkowe i nadana oczom głębia oraz wygładzona za pomocą filtra cera – taki „ideał” promowany jest na portalach społecznościowych i to on budzi w polskich nastolatkach poczucie bycia gorszą, niedoskonałą, a nawet bezwartościową. Potwierdzają to wyniki badania Dove. Co trzecia dziewczynka przyznaje, że wyidealizowany obraz piękna wpływa na jej zdrowie psychiczne, samoocenę i postrzeganie własnego ciała. Odsetek dziewczynek, które to przyznają, rośnie wraz z ich wiekiem. Niezwykle uderzające jest to, że są one świadome, że obserwują konta influencerów mających na nie negatywny wpływ i powinny przestać je oglądać, ale nadal tego nie robią. Aż 42% z nich ma trudność, by dać im „unfollow”.
Choć zjawisko jest niezwykle niebezpieczne, platformy społecznościowe, wciąż szukające nowych sposobów na przyciągnięcie użytkownika, nadal mu sprzyjają. Przykład? Najnowszy filtr beauty na TikToku, którym zachwyca się grono influencerów – tak „doskonały”, że nawet wprawne oko nie jest w stanie wychwycić, czy to prawdziwa twarz czy też z tą właśnie „nakładką”. Filtr nie traci na jakości podczas ruchów twarzy czy przeczesywania włosów ręką. A efektem można się zachwycić – po nałożeniu filtra wyglądamy niemal jak wspomniany ideał. Zjawiskowo. Z jednym szczegółem, o którym nie możemy zapomnieć – to nie my, to twarz zmodyfikowana cyfrowo, nie wyglądamy tak i wyglądać nie będziemy. To ogromne pole do idącej coraz dalej manipulacji w social mediach. Ile kolejnych nastolatek będzie chciało wyglądać jak twórcy używający tego filtra? A porad, jak to zrobić, nie brakuje. Wszechobecne inwazyjne zabiegi z zakresu chirurgii plastycznej, ale także „domowe sposoby”, jak piłowanie zębów pilniczkiem do paznokci czy nakładanie henny na usta – to tylko kilka z tych, które można znaleźć na TikToku czy Instagramie.
Czas na Detox FEEDu
To najwyższy czas, by powiedzieć „Stop!” i zacząć działać. Przekonują do tego ambasadorki kampanii Dove, poruszone wynikami badania, ale i tym, co same obserwują w social mediach. Nieprzypadkowo bowiem akcję wspierają jedne z najpopularniejszych influencerek w Polsce: Ola Żebrowska, Patricia Kazadi i Asia Koroniewska. To one, prowadzące zasięgowe, angażujące konta na platformach społecznościowych, z bliska widzą skalę tego wyścigu do bycia doskonale piękną. Przeciwstawiają się temu, na co dzień publikując swoje wizerunki bez cyfrowych modyfikacji. Pokazują na swoich social mediach to, jak w rzeczywistości może wyglądać kobiece ciało – bez filtrów, aplikacji, przeróbek. Nieperfekcyjne nosy, cera z niedoskonałościami, cellulit, pierwsze siwe włosy - takie jesteśmy naprawdę. To idealne ciała, bo prawdziwe, a definiują je możliwości i potencjał, a nie wygląd. Żebrowska, Kazadi i Koroniewska zachęcają, by spoglądać na siebie przez pryzmat naszych możliwości i osiągnięć. Abyśmy polubiły siebie takie, jakie jesteśmy, a nie podążały za ideałem, który nie sposób osiągnąć.
W kampanii Dove Detox FEEDu ambasadorki zachęcają nastolatki i nas, dorosłych, do podjęcia realnych działań. Wejdź na swoje kanały społecznościowe i odpowiedz sobie na pytanie, jakie zadaje Joasia Koroniewska w wideo wspierającym akcję: „Czy to, co oglądasz w social mediach, sprawia, że czujesz się piękna?”. Jeśli nie, zrezygnuj z obserwowania tych treści. Daj unfollow. I tak krok po kroku wyczyść swój feed. Odtruj go, by już nigdy więcej nie wpływał na twój nastrój i samoocenę.
Do detoxu feedu zachęcają również eksperci zaangażowani do kampanii: Małgorzata Ohme, Szymon Niemiec i Karolina Tuchalska-Siermieńska. Są niezwykle zaniepokojeni faktem rosnącej liczby dzieci i nastolatków odwiedzających gabinety psychoterapeutów z powodu problemów związanych z zaniżoną samooceną, które mogą prowadzić do poważniejszych dolegliwości natury psychicznej. Wskazują, że poczucie własnej wartości, nasze i naszych dzieci, nie może zależeć od nierealnych wzorców piękna promowanych w mediach społecznościowych, ale ma mieć źródło w naszym osobistym odczuciu możliwości, jakimi dysponujemy. Warto wyczyścić swój feed, by treści oglądane w internecie nie ograniczały nas – obserwujmy tylko te, które nas inspirują, motywują, sprawiają, że czujemy się dobrze.
Sprawdź, jak przeprowadzić detox feedu
Marka Dove od kilku lat prowadzi program Dove Self-Esteem, którego celem jest wspieranie dziewczynek i kobiet w ich samoakceptacji oraz pokochaniu własnego ciała. W obliczu zagrożeń związanych z toksycznymi treściami, które publikowane są w internecie, w 2023 roku Dove rozpoczyna kampanię Detox FEEDu, której celem jest uważne przyjrzenie się treściom w social mediach oraz zachęcenie nastolatek do pozytywnego myślenia o swoim ciele i wyglądzie, a także odkrycie i wykorzystanie pełnego potencjału, jakim dysponują.
W ramach kampanii Detox FEEDu Dove edukuje i wspiera rodziców, nauczycieli i opiekunów w ich rozmowach z dziećmi i nastolatkami. W tym celu powstała seria krótkich filmów, w których eksperci opowiadają, jak możemy pomóc naszym dzieciom unikać toksycznych treści w internecie. Wszystkie niezbędne informacje dostępne są na www.detoxfeedu.pl.