Reklama

Blisko 150 lat temu plastik stał się odpowiedzią na wiele przemysłowych problemów. Lata mijały, a ten surowiec znajdował coraz to nowsze zastosowania. Jest tani, lekki i stosunkowo wytrzymały, więc dawał koncernom nowe możliwości produkcyjne. Jednak wraz z rozwojem gospodarki, wykorzystywaniem plastiku przy masowych produkcjach, zabrakło refleksji nad tym, co z nim zrobić, kiedy już na przykład wypijemy butelkę wody...

Reklama

Wyzwanie: plastik

Nie jest tajemnicą, że jednym z największych problemów naszej planety są zalegające na niej odpady. Mówi się, że w oceanach jest obecnie więcej plastiku niż ryb. Te ogromne akweny zdążyły zgromadzić ponad pięć bilionów kawałków śmieci, a z roku na rok ich przybywa. Średnio co minutę trafia do oceanów śmieciarka plastiku. Teraz wyobraźcie sobie, że w ciągu zaledwie godziny wrzucamy aż 60 śmieciarek odpadów. Przez dobę liczba ta rośnie do aż 1440.

To doprowadziło do tego, że nasza planeta jeszcze nigdy nie wołała tak głośno o pomoc. Stoimy przed wieloma ekologicznymi dylematami oraz wyzwaniami, dzięki którym mamy szansę spowolnić proces destrukcyjnych dla mieszkańców Ziemi zmian. Bez nich doprowadzimy do katastrofy klimatycznej, której skutki mogą być tragiczne.

Adobe Stock

Przyszłość plastiku

Jednym ze sposobów zapobiegania temu zjawisku jest segregacja oraz przetwarzanie odpadów.

Czy wiecie, że plastik może się stać surowcem? Każdy z nas jest w stanie dać butelce po wodzie drugie życie. Zamiast zalewać nimi naszą planetę, możemy je zacząć odpowiednio segregować i sprawić, że zaczną być przetwarzane na wiele sposobów.

Oprócz nowych butelek na napoje, naukowcy potrafią wytworzyć z plastiku paliwo, a nawet... cegły. Wystarczy pięć 1,5 litrowych butelek, które po przetworzeniu posłużą do produkcji t-shirtu. Z 25 sztuk można stworzyć geowłókninę, stanowiącą kawałek chodnika miejskiego o wymiarach 2x2m lub pas jezdni autostrady o długości metra.

Nie wiecie, jak poprawnie segregować śmieci? Oto kilka wskazówek:

  • opakowanie po mleku wbrew pozorom nie jest kartonowe, dlatego wrzucamy je do tworzyw sztucznych,
  • słoiczków czy kubeczków po jogurcie lub śmietanie nie musisz myć przed segregacją - zrobi to duża sortownia przed poddaniem ich recyklingowi,
  • do szkła wrzucaj tylko te opady, które na pewno są z niego wykonane (słoiki, butelki), inne mogą zakłócić proces recyklingu,
  • segregując odpady w domu, oznacz swoje pojemniki według ogólnie przyjętej zasady: odpady organiczne - brązowy, papier - niebieski, szkło - zielony i plastik - żółty - dzięki temu unikniesz pomyłki przy wyrzucaniu ich do dużych kontenerów.
Adobe Stock

Plastik jako surowiec

Wiele firm od lat inwestuje w system obiegu zamkniętego. Generowany przez nie plastik ma być w pełni recyklingowalny. Zużyty materiał jest zatem najpierw gromadzony, przetwarzany oraz ponownie używany i sekwencja powtarza się. W ten właśnie sposób powstaje rPET, czyli recycled PET, a więc tworzywo PET pochodzące z recyklingu.

Najbardziej cieszy fakt, że przykładu firm, które podejmują się działań na rzecz środowiska, wcale nie musimy daleko szukać. Żywiec Zdrój® po dwóch latach od deklaracji o zwiększaniu ilości surowców pochodzących z recyklingu w swoich opakowań, wprowadza na rynek 5-litrową butelkę, która jest w 100% wykonana z odzyskanego i przetworzonego plastiku - łącznie z etykietą i nakrętką.

Materiały prasowe

Dzięki temu Żywiec Zdrój® nie tylko odciąża planetę ze śmieci, ale też ogranicza emisję gazów cieplarnianych, a więc zmniejsza tak zwany ślad węglowy o 45% w porównaniu do butelki PET o identycznej pojemności. Oznacza to, że w ciągu roku do atmosfery trafia mniej CO2 o tyle, ile generuje na przykład siedem samolotów lecących z Warszawy do Nowego Jorku, przewożąc na pokładach łącznie 1734 osoby.

Żywiec Zdrój® to firma, która czerpie z natury i dba o nią. W 2020 roku taka sama ilość plastiku, jaką wprowadzi na rynek, zostanie z niego zebrana i poddana recyklingowi. W końcu razem możemy zrobić zdecydowanie więcej dla naszej planety.

Reklama

Artykuł powstał z udziałem marki Żywiec Zdrój.

Reklama
Reklama
Reklama