Reklama

Najnowsza kampania marki Dove #PrawdziwePiekno pokazuje, że odpowiednie wykorzystanie AI może promować różnorodne standardy urody, jednocześnie podkreślając potrzebę świadomego korzystania z tej technologii.

Reklama

Wpływ sztucznej inteligencji na standardy piękna

W dobie mediów społecznościowych i zaawansowanej technologii sztuczna inteligencja zaczyna odgrywać kluczową rolę w kształtowaniu wizerunków piękna. Algorytmy AI, które analizują setki tysięcy zdjęć, tworzą obrazy na podstawie trendów i wzorców, często opierających się na idealnym wyglądzie. Problem w tym, że takie podejście może prowadzić do utrwalenia nierealistycznych standardów, które wywierają presję na kobiety i dziewczęta na całym świecie. Marka Dove głośno wskazuje na nowe wyzwanie, jakim jest intensywny rozwój sztucznej inteligencji i zaprasza do debaty dotyczącej promowanych przez AI standardów piękna.

Mat. prasowe
Mat. prasowe

Nierealistyczne oczekiwania…

Presja wywierana przez nierealistyczne obrazy generowane przez AI ma realny wpływ na samopoczucie i samoocenę kobiet. Z raportu „The Real State of Beauty: a global report” wynika, że 2 na 5 kobiet na świecie oddałyby rok swojego życia, aby osiągnąć idealny wygląd lub sylwetkę. Jednocześnie 76% kobiet uważa, że powinny zdrowo wyglądać, 68%, że powinny być szczupłe, 64% - mieć wąską talię, a to wszystko przy jednoczesnym posiadaniu krągłości – tak deklaruje 57%.

Badanie przeprowadzone wśród Polek przynosi podobnie niepokojące dane. Wynika z niego, że ponad połowa z nich (bo aż 55%) przyznaje, że chciałaby wyglądać jak ktoś inny, a aż 16% oddałaby 5 lat swojego życia, aby osiągnąć idealny wygląd. Dodatkowo, co trzecia kobieta unikała aktywności takich jak pójście na plażę, basen czy do sauny z powodu niezadowolenia ze swojego wyglądu. Prawie co 5 kobieta nie wykazała się wystarczającą asertywnością w pracy, ponieważ nie była zadowolona ze swojego wyglądu.

…i ich wpływ na samopoczucie

W miarę jak sztuczna inteligencja staje się coraz bardziej powszechna w mediach i branży beauty, rośnie liczba kobiet, które czują presję, by dostosować się do tych nierealistycznych standardów. Pomimo świadomości, że obrazy generowane przez AI są wyidealizowane i często nierealne, wpływają one na psychikę odbiorców, prowadząc tym samym do obniżonej samooceny i zwiększonego zainteresowania ingerencjami estetycznymi. Co czwarta z kobieta rozważała możliwość poddania się operacji plastycznej, pomimo tego, że dostrzega urodę innych kobiet w różnych aspektach, a 33% przyznaje, że odczuwa presję zmiany swojego wyglądu w wyniku tego, co widzi online (nawet wiedząc, że jest to fałszywy, wygenerowany przez AI wizerunek). Dodatkowo, ponad połowa Polek obawia się, że sztuczna inteligencja negatywnie wpłynie na ich postrzeganie własnej osoby.

W kontekście prognoz, które mówią, że do 2025 roku 90% treści internetowych będzie generowanych przez AI, takie obawy są w pełni uzasadnione. Sztuczna inteligencja, zamiast promować różnorodność i autentyczność, może jeszcze bardziej wzmocnić dominację nierealistycznych standardów urody, co negatywnie odbije się na zdrowiu psychicznym kobiet na całym świecie.

Szansa na różnorodność?

Ale… Pomimo obaw związanych z wpływem AI na standardy urody, technologia ta może również stać się sojusznikiem w promowaniu różnorodności i inkluzywności. Kluczem do sukcesu jest odpowiednie programowanie algorytmów oraz świadome korzystanie z AI, które nie powinno zastępować rzeczywistości, lecz ją wspierać.

Według badań, aż 76% kobiet na świecie chciałoby zobaczyć większą różnorodność w przedstawianiu piękna – uwzględniającą różne rasy, wiek, kolory skóry oraz typy sylwetki. Wprowadzenie tych wartości do narzędzi opartych na sztucznej inteligencji może pomóc w walce z utrwalonymi stereotypami i kreowaniu bardziej realistycznych wizerunków.

#PrawdziwePiekno

Marka Dove od lat przypomina, że prawdziwe piękno pochodzi z wnętrza i nie opiera się na sztucznych, nierealistycznych standardach. Najnowsza kampania #PrawdziwePiekno promuje autentyczność i celebruje różnorodność w świecie urody pokazując, że w erze sztucznej inteligencji każda kobieta jest piękna taka, jaka jest. Bez względu na to, co kreują algorytmy, Dove stawia na autentyczność, różnorodność i inkluzywność, wierząc, że to nie technologia, ale nasze własne wybory powinny definiować, co jest naprawdę wartościowe.

W Dove dążymy do takiej przyszłości, w której to kobiety, a nie algorytmy, będą decydować i określać co oznacza prawdziwe piękno. Mierząc się z szansami i zagrożeniami, które pojawiają się w wyniku rozwoju nowych technologii, pozostajemy zaangażowani w ochronę, celebrację i promowanie autentycznego wizerunku kobiet – mówi Joanna Orzechowska, East Europe Marketing Manager & Category Lead w Unilever.
02. the most beautiful woman PL
Mat. prasowe

Nauczmy AI, jak wygląda prawdziwe piękno

Jak każda nowa technologia, AI ma potencjał stania się tym, czym ludzie będą chcieli, żeby była. Sztuczna inteligencja może odzwierciedlać społeczne uprzedzenia dotyczące reprezentacji kobiet, ale może również działać na rzecz różnorodności i inkluzywności. Przez 20 lat marka Dove podtrzymywała swoje zobowiązanie, przeciwstawiając się cyfrowemu retuszowi czy wszechobecnie używanym w mediach społecznościowych filtrom. Dziś takim zagrożeniem dla prawdziwego piękna jest sztuczna inteligencja utrwalająca nierealistyczne standardy wyglądu, które wkrótce mogą zdominować świat cyfrowy. Dlatego Dove nadal – teraz w dobie AI – zaprasza, by wspólnie rewolucjonizować postrzeganie piękna.

Przyrzeczenie, że nigdy nie będziemy używać sztucznej inteligencji w naszej komunikacji, jest jedynie pierwszym krokiem. Nie zatrzymamy się, dopóki dla każdej kobiety i dziewczynki piękno nie stanie się źródłem szczęścia, a nie lęku – wskazuje Tadeusz Kuchta, Head of Media & Digital w Unilever.

Aby pomóc w ustanowieniu nowych standardów dotyczących prezentowania wizerunków kobiet, marka Dove stworzyła The Real Beauty Prompt Guidelines, łatwy w użyciu bezpłatny przewodnik pomagający w tworzeniu grafik reprezentujących prawdziwe piękno w najbardziej popularnych narzędziach generujących obrazy za pomocą sztucznej inteligencji.

04.confident woman PL
Mat. prasowe

Zmieńmy wspólnie definicję piękna.

Reklama

Materiał promocyjny marki Dove

Reklama
Reklama
Reklama