Ponad 120 tys. kilogramów mniej plastiku, dzięki wprowadzeniu papierowych słomek przez McDonald's Polska
Jak McDonald's Polska prowadzi działania w celu redukcji plastiku oraz wspiera zieloną energię? [WYWIAD]
McDonald's to najcenniejsza marka segmentu QSR (ang. quick service restaurants, restauracje szybkiej obsługi). Skupia ponad 38 tys. restauracji na całym świecie, zlokalizowanych w ponad setce krajów. Gdy taki gigant wprowadza kompleksową strategię dbałości o środowisko, efekty są policzalne i wymierne. Widać je nawet w skali lokalnej. Wiedzieliście, że dzięki nowej strategii papierowych słomek McDonald's Polska oszczędza około 200 ton plastiku rocznie?
O szczegóły strategii McDonald's i efekty tych działań pytamy Agnieszkę Borczowską, Senior Purchasing Manager polskiego oddziału marki. Do Działu Zakupów przeszła po ponad 20 latach pracy w marketingu (w tym prawie 10 lat w McDonald's Polska). Prywatnie mama Julii i Natalii oraz wielka pasjonatka sztuki kulinarnej.
Viva.pl: Jednym z pierwszych symboli ekologicznej rewolucji stały się słomki, z których masowo rezygnowaliśmy lub wymienialiśmy na papierowe. Czy naprawdę słomki robią zauważalną różnicę?
Agnieszka Borczowska, Senior Purchasing Manager McDonald's Polska: Papierowe słomki to tylko pozornie niewielka zmiana. Gdy weźmiemy pod uwagę skalę działalności naszej firmy, ta zmiana ma realny wpływ na środowisko. Obecnie w Polsce jest ponad 460 restauracji McDonald’s, które tylko w 2019 roku obsłużyły ponad 300 mln gości. Wprowadzenie papierowej słomki to mniej plastiku o ponad 120 tysiące kg rocznie. Można to porównać do ponad 3 milionów półtoralitrowych plastikowych butelek!
Zależało nam na odpowiedniej jakości, dlatego zanim wprowadziliśmy papierowe słomki do restauracji, przeprowadziliśmy wiele testów pod kątem wytrzymałości, niezawodności i funkcjonalności. Cały proces zapoczątkowaliśmy dwa lata wcześniej z naszym partnerem strategicznym, firmą Huhtamaki. Postawiliśmy przed nim nie lada wyzwanie technologiczne: słomki nie mogły namakać. Udało się – nasze mogą pozostawać w wodzie nawet przez 5,5 godziny. Co więcej, słomki oraz ich opakowania są wykonane w 100% z papieru certyfikowanego przez PEFC i w 100% nadają się do recyklingu. To umożliwia nam dalsze ich przetwarzanie.
O papierowych słomkach w McDonald’s słyszał chyba każdy klient. Co jeszcze zmieniło się w polskich restauracjach sieci w ciągu ostatniego roku?
Na początku 2020 roku, oprócz słomek, zastąpiliśmy opakowania McFlurry i patyczki do balonów ich papierowymi odpowiednikami. W ciągu roku wykorzystujemy 160 mln słomek, 23 miliony kubeczków do lodów McFlurry i 3,5 mln patyczków do balonów. Wszystkie opakowania papierowe, serwety na tace czy serwetki dla gości wykonane są z papieru z certyfikatem odpowiedzialnej gospodarki leśnej FSC. Jednak, aby zmiana została w pełni wykorzystana nasze restauracje zostały wyposażone w kosze do segregacji odpadów. To rozwiązanie umożliwia właściwą segregację odpadów, które stają się surowcami wtórnymi wykorzystywanymi jako pełnowartościowy materiał w obiegu zamkniętym.
Następny krok to plastikowe sztućce?
Zgadza się. W 2021 roku planujemy wymienić plastikowe sztućce na ich ekologiczne zamienniki, co ograniczy ilość wykorzystywanego plastiku o ponad 200 ton rocznie. Zgodnie z naszym zobowiązaniem, do 2025 roku McDonald's będzie korzystał wyłącznie z opakowań wytworzonych ze źródeł odnawialnych, pochodzących z recyklingu lub certyfikowanych źródeł. Wszystkie opakowania używane w restauracjach będą poddawane recyklingowi i ponownie wykorzystywane.
Do każdej zmiany podchodzimy kompleksowo. Nasz cel to zamknięcie obiegu oraz integracja całego systemu. Ważnymi elementami w tym procesie są: recykler, który odbiera i przetwarza odpady, oraz dostosowanie infrastruktury w restauracjach tak, aby segregacja i odbiór odpadów były nie tylko skuteczne, ale też wygodne dla gości i naszych pracowników. Chcemy przejąć pełną odpowiedzialność za nasze odpady, przetwarzać je, aby wróciły do restauracji w postaci ręczników papierowych czy papieru toaletowego.
Rok 2020 był zdecydowanie rokiem zamawiania jedzenia do domu i nadprodukcji opakowań. Co możemy zrobić, żeby pandemia nie była tak antyekologiczna?
Pandemia była i jest ogromnym wyzwaniem, nie tylko dla branży gastronomicznej. W tej sytuacji priorytetem jest zapewnienie bezpieczeństwa i zdrowia gości oraz pracowników. To nie oznacza jednak, że troska o środowisko zeszła na dalszy plan. Wręcz przeciwnie – badania potwierdzają, że konsumenci jeszcze bardziej oczekują od firm działania w sposób zrównoważony i służący planecie. Pandemia zwiększyła jeszcze bardziej oczekiwania na podjęcie przez firmy konkretnych działań poprawiających stan środowiska i ograniczenia zmian klimatycznych.
W związku z faktem, że zrównoważony rozwój był zawsze ważnym elementem naszych strategii podjęliśmy zobowiązania do podjęcia konkretnych działań w każdym z ważnych elementów dbałości o środowisko. Jako odpowiedzialna marka, wypełnimy nasze zobowiązania, pracujemy nad kolejnymi zmianami, które będą widoczne dla gości restauracji McDonald’s już wkrótce.
Ponad 70% restauracji McDonald’s w Polsce korzysta z zielonej energii. Jak udało się to osiągnąć w kraju, w którym zielona energia wciąż jest raczej wyjątkiem niż normą?
Jesteśmy dumni, że udało się to osiągnąć. Tylko w 2019 roku korzystanie przez 71% naszych restauracji z zielonej energii dało ponad 148 tys. MWh pozyskanej mocy elektrycznej. W kolejnych latach do tych 71% lokali dołączą kolejne. Większość restauracji McDonald’s posiada system monitorowania zużycia energii elektrycznej. Wystarczy komputer z dostępem do internetu, aby z każdego miejsca w kraju móc dokonać analizy i w przypadku nadmiernego zużycia dokonać korekt poboru energii.
Takie rozwiązanie przekłada się na konkretną, mierzalną redukcję poziomu emisji gazów cieplarnianych. W globalnej strategii na rzecz środowiska McDonald’s zobowiązał się, że do 2030 roku zredukuje emisję gazów cieplarnianych o 36% z biur i restauracji. Ta redukcja oznacza, że do atmosfery nie trafi 150 mln ton gazów cieplarnianych – to tyle co roczna emisji gazów wytwarzanych przez 32 mln aut osobowych. Da to efekt równy posadzeniu 3,8 mln drzew, które rosłyby przez kolejne dziesięć lat.
Rozmawiając o ekologii, nie sposób nie wspomnieć o mięsie. Czy da się ograniczyć wpływ hodowli na emisję gazów cieplarnianych?
Wierzymy, że tak, dlatego jednym z naszych celów jest obniżenie do 2030 roku emisji gazów cieplarnianych w całym łańcuchu dostaw o 31 proc. Dlatego współpracujemy z naszymi dostawcami, rolnikami i hodowcami nad rozwiązaniami i technologiami zmniejszającymi ślad węglowy. Nasze działania mają charakter systemowy oparty od wielu lat na normie ISO 14001. McDonald's jest jednym z większych odbiorców wołowiny w kraju, poprzez swojego dostawcę współpracujemy z ponad 70 tysiącami polskich gospodarstw.
Taka skala zobowiązuje do podjęcia działań na rzecz zrównoważonego rolnictwa. Dlatego też byliśmy jednym z inicjatorów i uczestniczymy w pracach Platformy ds. Zrównoważonej Produkcji Wołowiny, której celem jest wypracowanie i upowszechnienie standardów. Łączy ona hodowców, producentów i organizacje branżowe w działaniach na rzecz ograniczenia emisji gazów cieplarnianych i utrzymania dobrostanu zwierząt. W 2019 roku wraz z dostawcą mięsa, firmą OSI z Ostródy, dokonaliśmy audytu w 8,5 tysiącach gospodarstw pod kątem spełniania kryteriów zrównoważonego rozwoju. Do końca przyszłego roku planujemy kontrole w ponad 27 tysiącach gospodarstw.
Zwrot ku środowisku naturalnemu to globalna strategia sieci McDonald’s. Czy w Polsce udało się osiągnąć tyle, co na zachodnich rynkach?
Globalna marka ma swoje zalety. To chociażby możliwość czerpania z doświadczenia i wiedzy kolegów z innych krajów, testowania różnych rozwiązań i wdrożenia sprawdzonych innowacji na wielu rynkach na całym świecie. Nie jest to rywalizacja, ale współpraca. Jednym z elementów długofalowej strategii zrównoważonego rozwoju McDonald’s jest wprowadzenie nowych, ekologicznych opakowań.
Polska była pierwszym rynkiem w Europie, który na tak szeroką skalę wdrożył najnowsze papierowe słomki, przy utrzymaniu wysokiego komfortu użytkowania przez gości. Zdecydowanie nie odstajemy od kolegów z innych, w tym zachodnich rynków!
Materiał powstał z udziałem firmy McDonald's Polska.