Reklama

Mood Food, Zero Heroes, Fuzja kultur, Viral na talerzu – to cztery kulinarne trendy, o których w Raporcie Food Trendów 2023/24 mówi Pyszne.pl. Komentują je eksperci – dziennikarka Basia Starecka oraz autor książek i twórca internetowy Michał Korkosz, znany jako „Rozkoszny”.

Reklama

„Mood food” – odkryj moc jedzenia dla duszy i ciała

Jednym z kluczowych trendów wyróżnionych przez Pyszne.pl jest „mood food” – to nie tylko forma konkretnych dań, lecz także cały zestaw zachowań związanych z jedzeniem, które korzystnie wpływają na nasze emocje.

Zaczynamy bardziej zwracać uwagę na naszą kondycję psychiczną, szukając sposobów na jej poprawę. Jednym z popularnych rozwiązań jest sięganie po comfort food, czyli jedzenie, które przywołuje pozytywne emocje i wspomnienia. Niemal połowa z nas (48%) często lub bardzo często sięga po takie posiłki.

Pierwsze miejsca w rankingu potraw, które najbardziej uszczęśliwiają zajmują dania tradycyjne, takie jak pierogi czy rosół... Magiczne działanie na nasz nastrój mają również pizza i sernik a wielu z nas sięga po zdrowe opcje - np. owoce i warzywa.

Coraz lepiej rozumiemy, że jedzenie to zarówno przyjemność dla podniebienia, jak i sposób na dbanie o zdrowie. Z tego powodu, w ramach przekąsek coraz częściej wprowadzamy do diety innowacyjne produkty, takie jak olejki funkcjonalne (pełne zdrowych składników) czy superfoods. Gdy potrzebujemy ekstra zastrzyku energii, sięgamy po batony mocy lub napoje wzbogacone o witaminy.

Informacje z raportu potwierdzają eksperci – Basia Starecka z bloga „Nakarmiona Starecka” i Michał Korkosz, znany jako „Rozkoszny”. Influencerka podkreśla, że dzisiaj szukamy potraw, które nam służą – nie chcemy już poddawać się dietetycznemu reżimowi. Michał zaznacza, że obecnie jedzenie ma nie tylko dodawać nam sił, lecz także dbać o nasz dobrostan psychiczny.

Mat. prasowe

Eko-styl życia – od trendu do świadomej codzienności

„Bycie eko” już dawno przestało być jedynie modą – stało się nieodłączną częścią naszej codzienności. Według badań Pyszne.pl Polakom naprawdę nieźle idzie wyrabianie w sobie proekologicznych nawyków. Odpowiedzialne podejście do konsumpcji staje się dla nas normą, a liczby nie kłamią – 85% ankietowanych deklaruje, że segreguje śmieci po zamówionym jedzeniu, 83% wielokrotnie wykorzystuje torby i opakowania, a 60% rezygnuje z jednorazowych sztućców przy zamówieniach z dostawą.

W duchu zero waste podejmujemy różnorodne działania, takie jak mrożenie nadmiaru jedzenia (68%) czy korzystanie z wielorazowych woreczków na owoce i warzywa (51%). Nawet nasza codzienna kawa staje się eko – 9% z nas już teraz przychodzi do kawiarni z własnym kubkiem. Nawyki te, pozornie proste, nie tylko korzystnie wpływają na nasze środowisko, lecz także pozytywnie oddziałują na domowy budżet.

Warto zauważyć, że „eko-życie” nie musi oznaczać znaczącego obciążenia finansowego. Wbrew powszechnym przekonaniom, niewymagające nawyki ekologiczne wprowadzają pozytywne zmiany zarówno dla planety, jak i dla naszych portfeli.

Fuzja kultur – smakowy festiwal świata na polskim talerzu

Jednym z efektów kulinarno-kulturowej rewolucji jest trend fuzji kultur. To nie tylko mieszanie tradycji kulinarnych, ale także wykorzystywanie lokalnych składników do przyrządzania potraw z różnych zakątków świata. Orientalne gołąbki, sushi burrito czy ramen żurek – to tylko kilka zaskakujących miksów smakowych, które w ostatnim czasie pojawiły się w polskich restauracjach.

Najbardziej uwielbianą kulinarną kombinacją w Polsce jest kuchnia polsko-włoska, która zdobyła serca aż 65% ankietowanych w badaniu Pyszne.pl. Pizza z oscypkiem czy pierogi z ricottą to przykłady dań, które znajdziemy dziś w menu restauracji w całym kraju. Na drugim miejscu znalazła się kuchnia polsko-azjatycka, a na trzecim – połączenie kuchni indyjskiej i brytyjskiej.

Mat. prasowe

Chętnie otwieramy się jednak na nowe smaki. W obliczu tego kulinarnego rozkwitu, już co piąty badany zastępuje tradycyjne polskie potrawy alternatywami inspirowanymi innymi kuchniami. Potrawy te częściej zamawiamy z restauracji, niż przygotowujemy samodzielnie, głównie z powodu trudności w odtworzeniu ich autentycznego smaku lub braku niezbędnych składników.

Wiele polskich przepisów „zazjatyzowała” Basia Starecka. Receptury te cieszą się dużą popularnością w Internecie. Z wynikami raportu Pyszne.pl zdecydowanie zgadza się także Michał Korkosz. – Żyjemy w zglobalizowanym świecie bez granic, gdzie kultury kulinarne migrują wraz z ludźmi. Mamy Internet, który stał się oknem na wcześniej nieznane. Łatwość zmiany miejsca zamieszkania, podróże, wyzwania współczesnego świata i dostępność do wiedzy spowodowały powstanie nowych kultur, które integrują różnorodne elementy wiedzy i tradycji, zarówno lokalne, jak i z różnych zakątków świata – podkreśla. A wy kiedy ostatnio wzbogaciliście smak polskiej zupy azjatyckimi przyprawami? Warto eksperymentować!

Kulinarny świat na ekranie – jak media społecznościowe kształtują nasze smaki

Od viralowych przepisów po kulinarną rozrywkę na Instagramie, Pintereście i TikToku – świat kulinarnych inspiracji przeniósł się do cyfrowego świata. Klasyczne książki kucharskie ustąpiły miejsca dynamicznym treściom w Internecie, a o tym, co ląduje na naszych talerzach, coraz częściej decydują media społecznościowe.

Dla Polaków głównym źródłem inspiracji kulinarnych stały się strony i blogi internetowe, z których korzysta już niemal połowa z nas. Dalej w kolejności znajdują się YouTube (40%), rekomendacje od znajomych i rodziny (32% i 30%) oraz media społecznościowe (29%). Co ciekawe, te proporcje wyglądają całkowicie inaczej wśród młodych ludzi. W grupie wiekowej 18–24 lata co druga osoba poszukuje inspiracji kulinarnych na TikToku, YouTube i Instagramie! Można więc zauważyć tu prawdziwą zmianę pokoleniową.

Niektóre przepisy wybijają się w Internecie błyskawicznie. Określenia „makaron z TikTtoka” czy „ciasto z Instagrama” już nikogo nie dziwią. Niemal połowa ankietowanych w badaniu Pyszne.pl potwierdziła, że zna przepis na kanapkę, w której pieczywo zastąpiono tortillą (tortilla sandwich). Równie popularny jest sernik a’la Kinder Bueno czy sernik baskijski (ten z przepisu Rozkosznego). Makaron z zapiekaną fetą i pomidorami oraz burrata z pomidorami to kolejne viralowe hity, które zdobywają nasze serca i talerze, a niektóre z nich już trwale zagościły w menu wielu restauracji.

Chętnie obserwujemy także internetowych twórców przepisów oraz osoby polecające restauracje i testujące jedzenie (23%). Według Stareckiej najbardziej podatną na wpływ mediów społecznościowych grupą jest pokolenie Z. Młodzi są krytyczni i wymagający, ale chętnie dzielą się swoim zdaniem w social mediach, skracając dystans między twórcą a odbiorcą.

Reklama
Mat. prasowe

Jak smakuje kulinarna przyszłość?

W świetle zmian w świecie kulinariów, jedno staje się pewne – nasze smaki i nawyki żywieniowe ulegają ciągłej, fascynującej ewolucji. Kulinarne trendy roku 2023/24 to nie tylko smakowe eksperymenty, lecz także świadome wybory i społeczna odpowiedzialność. Co jeszcze nas czeka przyszłości? Przyszłoroczny raport od Pyszne.pl na pewno podsumuje nasze kolejne, kulinarne wybory. Tymczasem pełny raport z tego roku dostępny jest tutaj.

Reklama
Reklama
Reklama