Reklama

Nie od dziś wiadomo, że moda lubi wracać. Tym razem do podobnej konkluzji doszedł Marc Jacobs, który po raz drugi w karierze zaprezentował swoją kolekcję Grunge. W latach 90. odniosła ona sromotną porażkę. Teraz również wzbudziła wiele kontrowersji. Dlaczego?

Reklama

Grunge według Marca Jacobsa

W 1993 roku Jacobs zaprojektował kolekcję zainspirowaną grungową muzyką dla Perry Ellis. Przeważały w niej oversize'owe płaszcze, martensy, rozpięte koszule i spódnice w kratę. Wówczas określono ją jako zbyt mroczną, a samego projektanta powszechnie skrytykowano i zwolniono z Perry Ellis. Okazało się jednak, że Marc tą linią wyprzedził swoją epokę, ponieważ wkrótce potem był to styl dominujący na ulicach. Ludzie inspirowali się lookiem członków zespołu Nirvana, a przede wszystkim Kurtem Cobainem.

Teraz designer doszedł do wniosku, że świat mody ponownie potrzebuje grunge'u, więc wznowił swoją kolekcję z lat 90. i nazwał ją „Redux Grunge”. Wśród jego projektów znalazły się elementy garderoby z tzw. „smiley face”, symbolem stworzonym przez Kurta Cobaina w 1991 roku na potrzeby promocji płyty „Nevermind”. Między dwoma projektami jest jedynie drobna różnica - Marc Jacobs zamiast oczu w postaci dwóch X, na grafice umieścił swoje inicjały, a napis zamienił na HEAVEN, czyli niebo.

Nirvana pozywa Marca Jacobsa

Członkowie zespołu stwierdzili, że projektant użył znaku bezprawnie i dodali, iż cała sytuacja oraz zachowanie projektanta są „opresyjne, fałszywe i złośliwe” oraz zagrażają wartości Nirvany. Dodatkowo Jacobsa oskarżono także o użycie w kampanii tytułu piosenki zespołu, „Come as you are”. Sam designer na razie nie odniósł się do całej sytuacji.

Poniżej zobaczycie oba projekty. Która ze stron ma według Was rację?

Projekt Marca Jacobsa

Materiały prasowe

Logo NIRVANY

Reklama

Materiały prasowe

Reklama
Reklama
Reklama