Zara uruchamia usługę naprawy i odsprzedaży
Jak modowy gigant chce zwiększyć swoje ekologiczne działania?
- Aleksandra Trendak
Zara to jeden z modowych gigantów, którego działalność można określić jako fast fashion. Ten nurt mody ostatnio jest bardzo mocno krytykowany, a coraz większa liczba konsumentów deklaruje, że woli kupować ubrania z drugiego obiegu lepszej jakości, niż inwestować w ubrania dostępne w sieciówkach. Właśnie dlatego Zara postanowiła wprowadzić nową usługę, która ma na celu zachęcać swoich klientów do ekologicznych rozwiązań.
PRZECZYTAJ O: Najnowsza kolekcja Zary przy współpracy z modelką Kaią Gerber
Zara wprowadza specjalną usługę naprawy i odsprzedaży swoich ubrań
Coraz więcej marek luksusowych, takich jak Valentino oraz Balenciaga oferuje swoim klientom specjalne programy, gdzie mogą oni odsprzedać swoje stare ubrania i uzyskać w ten sposób voucher na nowe w ich sklepach. Marka Patagonia poszła o krok dalej i nie tylko przekazała większość swoich udziałów na rzecz organizacji klimatycznych i ekologicznych, ale także oferuje rozbudowany system napraw starych ubrań, które zamiast trafić na śmietnik zyskują drugie życie. Również marka Zara, która ciągle była krytykowana przez ekologów za to, że nie produkuje swoich ubrań ekologicznie i przyczynia się do wyniszczania środowiska naturalnego i zmian klimatu, postanowiła wprowadzić specjalny program napraw ubrań kupionych w ich sklepach, ale także odsprzedaży. Jak na razie sieć Zara PreOwned będzie działać od 3 listopada w Wielkiej Brytanii, gdzie klienci za pośrednictwem aplikacji będą mogli sprzedawać swoje niechciane ubrania. Będzie tam również funkcja, która da możliwość poproszenia o odbiór ubrań z domu w celu przekazania ich na rzecz Czerwonego Krzyża oraz użytkownicy będą mogli zażądać naprawy zniszczonych ubrań o każdej porze roku.
Czy jest to rewolucyjny krok, który przyniesie ulgę planecie? Nie do końca. Jest to zdecydowanie bardzo dobra decyzja, jednak trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, na ile są to szczere intencje, a ile to zagranie pr-owe, które ma ocieplić wizerunek firmy i pokazać, że jej działania są przyjazne dla środowiska. Dopóki Zara i inne sklepy z sieci Inditex nie zmienią sposobu, ilości oraz jakości swojej produkcji, żadna aplikacja ani program odsprzedaży i naprawy ubrań nie wpłynie realnie na ilość szkód jakie wyrządzają środowisku. W tym wypadku można jedynie liczyć na to, że zdecydowana część konsumentów postanowi częściej kupować w aplikacji Zara PreOwned niż na tej z “nowymi” ubraniami. Jak oceniacie działania Zary?