Nowa Nadzieja w krakowskim Teatrze Słowackiego
Poznajcie szczegóły nowego sezonu artystycznego...
Pierwszą premierą sezonu artystycznego Teatru im. J. Słowackiego ( www.teatrwkrakowie.pl ) zatytułowanego Nowa Nadzieja było „Serce ze Szkła. Musical ZEN” w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego, koprodukowana z STUDIO teatrgalerią z Warszawy. Spektakl łączy motywy z „Królowej Śniegu” Andersena oraz „Naku*wiam zen” Marii Peszek, tworząc wyjątkową, muzyczną podróż. To surrealistyczne, ale pełne emocji spotkanie baśniowego świata z osobistymi historiami Marii i Jana Peszków, które w formie musicalu medytuje nad miłością, ciałem i pustką, z muzyką Andrzeja Smolika. Na krakowskiej scenie Marii i Janowi Peszkom towarzyszą aktorki i aktorzy krakowskiego teatru: Dorota Godzic, Agnieszka Judycka-Cappuccino, Martyna Krzysztofik, Julia Latosińska, Maria Peszek (gościnnie), Anna Syrbu, Wanda Skorny, Alina Szczegielniak, Daniel Malchar, Jan Peszek (gościnnie), Antoni Sztaba, Tomasz Wysocki oraz gościnnie tancerze: Dariusz Kowalewski i Marcel Zawadzki, a także zespół muzyczny: Jacek Kita, Piotr Wróbel i Jakub Szydło.
Reżyseria i ruch sceniczny: Cezary Tomaszewski, libretto: Klaudia Hartung-Wójciak, Maria Peszek, muzyka: Maria Peszek, Andrzej Smolik, choreografia: Barbara Olech, scenografia i kostiumy: Aleksandra Wasilkowska, reżyser światła: Jędrzej Jęcikowski, reżyser dźwięku: Grzegorz Bieńko.
O sezonie Nowa Nadzieja
Nadzieja często bywa niepewna, balansująca między wiarą w lepsze jutro a obawą, że nic się nie zmieni. Mimo wszystko, to właśnie ona dodaje nam sił w trudnych czasach. W nowym sezonie teatralnym 2024/2025 chcemy spojrzeć na nadzieję z nowej perspektywy. Teatr stanie się przestrzenią refleksji nad lepszym światem – wolnym od wykluczeń, pełnym zrozumienia i tolerancji. Nadzieją na koniec wojen, równość i społeczeństwo świadome swoich praw. Może i brzmi to naiwnie, ale w teatrze – nadzieja nigdy nie gaśnie.
Oczekiwane premiery na wszystkich trzech scenach Teatru:
„Justine & Juliette”
25 października 2024 roku na scenie Dom Machin odbędzie się premiera spektaklu „Justine & Juliette” w reżyserii Emmy Hütt. To historia o dwóch siostrach, Justine i Juliette, które zmęczone rutyną codziennego życia, wracają do wspomnień z dzieciństwa. Wśród bajek na dobranoc i dwuznacznych gier odkrywają początki swojej relacji, marząc o świecie poza granicami Dobra i Zła. Spektakl inspirowany dziełami markiza de Sade’a – „Justyna, czyli nieszczęścia cnoty” oraz „Julietta – powodzenie występku” – bada tradycje pornograficzne i historyczne wizerunki kobiecości, przepuszczając je przez pryzmat współczesnej popkultury. Siostry stawiają pytania o jedno z ostatnich tabu seksualności: jak naprawdę chcemy kochać?
„Tak zwana Ludzkość w Obłędzie”
8 i 9 listopada 2024 na Scenie Małopolskiego Ogrodu Sztuki (MOS) przy ul. Rajskiej 12 odbędzie się premiera spektaklu „Tak zwana Ludzkość w Obłędzie” w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego. To nowatorska interpretacja niedokończonego dramatu Stanisława Ignacego Witkiewicza, którego brakujące fragmenty zostaną uzupełnione przez sztuczną inteligencję. Spektakl łączy twórczość Witkacego z nowoczesnymi technologiami, w tym wirtualną rzeczywistością (VR), co nadaje przedstawieniu nowy wymiar. Wydarzenie będzie miało charakter międzynarodowy, odbywając się na żywo w Polsce, Ukrainie i Niemczech, z możliwością oglądania go również w VR.
„Australia”
W styczniu 2025 na Scenie Dom Machin odbędzie się premiera spektaklu „Australia” w reżyserii Tadeusza Pyrczaka. To interaktywne przedstawienie, w którym widzowie będą mieli okazję spotkać bohaterów zmagających się z lękami – zarówno osobistymi fobiami, jak i globalnymi obawami, w tym strachem przed wybuchem wojny atomowej. Spektakl opowiada historię rodziny, która w środku nocy próbuje uciec z kraju, znajdując się na lotnisku. W kameralnej przestrzeni Domu Machin widzowie zostaną zaproszeni do refleksji nad tym, skąd biorą się nasze lęki, jak szybko się rozprzestrzeniają, oraz do jakich skrajnych reakcji mogą prowadzić. Spektakl stawia pytania o granice paranoi, sposoby na zapewnienie bezpieczeństwa i bezradność, która często napędza nasze przerażenie.
„Ulisses” Jamesa Joyce'a
W lutym 2025 na Dużej Scenie Teatru Słowackiego odbędzie się premiera „Ulissesa” w reżyserii Michała Borczucha. Spektakl oparty na monumentalnym dziele Jamesa Joyce'a skupia się na „prostej historii” – spotkaniach i rozchodzących się drogach Leopolda, Molly oraz Stephena. Leopold i Molly, przeżywający kryzys małżeński, zmagają się z utratą syna, a Stephen, młody poeta, próbuje odnaleźć się po śmierci matki. Relacje między bohaterami ukazane są wielowymiarowo, na tle pokoleniowych więzi, gdzie śmierć dziecka i rodzica staje się centralnym, obsesyjnym tematem. Jednak spektakl wykracza poza rodzinny dramat, przeplatając różne techniki narracyjne Joyce’a. Konflikt rozgrywany w realistycznej przestrzeni urasta do kosmicznej skali, gdzie losy bohaterów osadzone są w społecznej, politycznej i historycznej rzeczywistości, nawiązując do mitycznej przeszłości ludzkości.
„Magiczna rana” Doroty Masłowskiej
W marcu 2025 na deskach Teatru Słowackiego odbędzie się prapremiera „Magicznej rany” w reżyserii Pawła Świątka, adaptacji najnowszej powieści Doroty Masłowskiej. Spektakl porusza temat FOMO (strachu przed tym, co nas omija) w kontekście życia mieszkańców nowoczesnych metropolii. To osobiste opowieści o zagubieniu współczesnych ludzi, uwikłanych w komunikaty proste i jednowymiarowe, które nie odpowiadają idealizowanemu wizerunkowi nowoczesnego Europejczyka. „Magiczna rana” bada egzystencjalną samotność w świecie, gdzie relacje międzyludzkie są jedyną realnością, mimo że każdy kontakt przynosi ból. Bohaterowie pragną być wysłuchani, a jednocześnie obawiają się, że nie mają nic wartościowego do powiedzenia. Spektakl staje się terapeutyczną diagnozą naszych wspólnych lęków, w którym kluczowym motywem jest język – tym razem język miłości.
„Zeitverschwendung” Szczepana Twardocha
W maju 2025 na scenie Teatru Słowackiego odbędzie się premiera „Zeitverschwendung” w reżyserii Roberta Talarczyka i Szczepana Twardocha, adaptacji opowiadania o tym samym tytule. „Zeitverschwendung” oznacza po niemiecku stratę czasu, ale z pewnością nie jest nią zanurzenie się w tę poruszającą historię. Twardoch przedstawia losy Ślązaka, który po traumatycznych doświadczeniach wojennych emigruje z Polski do Niemiec, gdzie zostaje chirurgiem, zakłada rodzinę i stara się wieść lepsze życie. Podczas konferencji naukowej w Stanach Zjednoczonych, w trakcie samotnej podróży samochodowej, zabiera autostopowiczów zmierzających na festiwal Woodstock. W ten sposób wkracza w świat pełen muzyki, miłości i wolności, gdzie wspomnienia II wojny światowej zderzają się z wojną w Wietnamie, a przeszłość okupacyjna splata się z energią pokolenia hippisów. To opowieść o straconych latach i pragnieniu przeżycia życia w pełni. A więc, czy to jest „Zeitverschwendung”? Peace, love & music!
„Od nowa” Justyny Arabskiej i Gosi Jakubowskiej Raczkowskiej
W maju 2025 na scenie Dom Machin odbędzie się premiera spektaklu „Od nowa”, reżyserowanego przez Gosię Jakubowską Raczkowską. Przedstawienie opiera się na prawdziwych historiach osób starszych, współcześnie żyjących w Polsce. W toku rozmów przeprowadzonych przez autorki na pierwszy plan wysuwa się temat wolności – zarówno tej odzyskanej w wieku dojrzałym, jak i wolności jako samodzielności, o którą należy walczyć, aby jej nie utracić. Złożona sytuacja związana z starością staje się źródłem nowych miłości, decyzji o zmianie życiowej drogi, przeprowadzce oraz spełnianiu marzeń. Te ważne tematy będą przedmiotem wspólnej pracy twórczej z zespołem Teatru w Krakowie, zachęcając do refleksji nad tym, co oznacza żyć „od nowa”.
„Czerwone i czarne” Stendhala
Wiosną 2025 roku odbędzie się premiera spektaklu „Czerwone i czarne”, opartego na powieści Stendhala i reżyserowanego przez Bartosza Szydłowskiego. Akcja rozgrywa się w Francji, tuż po zakończeniu Rewolucji i epoki napoleońskiej. W obliczu radykalnych zmian społecznych i politycznych, następuje czas restauracji, w którym ludzie próbują odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Spektakl stawia pytania o możliwość powrotu do sprzed rewolucji, a także o to, jak pogodzić osobiste ambicje z pragnieniem miłości i międzyludzkiego zrozumienia. Jest to koprodukcja Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie i Teatru Łaźnia Nowa. Premiera na scenie w Nowej Hucie.
Poiżej przedstawiamy galerię zdjęć z premiery nowego sezonu artystycznego w Teatrze Słowackiego.