Weekend premier w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Poznaj szczegóły
Ten czas był naprawdę wyjątkowy...
Nadal nie cichną echa prawdopodobnie najważniejszej premiery teatralnej sezonu – „Dziadów” w reżyserii Mai Kleczewskiej, a Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie w miniony weekend zaprezentował widzom kolejne dwa wyjątkowe wydarzenia.
Premiery w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
Teatr przygotował dwie premiery, które odbyły się dzień po dniu. W piątek, 3 grudnia na deskach powołanej rok temu, wspólnie z Krakowskim Salonem Ekonomicznym NBP, Scenie Bank Opowieści miała miejsce premiera spektaklu dla dzieci: „Opowieść wigilijna” Charlesa Dickensa w reżyserii Marii Wojtyszko i Jakuba Krofty, natomiast dzień później, w sobotę, 4 grudnia na Scenie Domu Machin odbyła się premiera spektaklu „Pani Bovary. Możliwa historia” na podstawie Gustave’a Flauberta, w reżyserii Małgorzaty Jakubowskiej Raczkowskiej. Kolejny weekend przyniesie otwarcie wystawy na trzecim piętrze gmachu głównego budynku Archiwum Opowieści Teatralnych – Paradyz – powstałej z pamiątek pasierba Stanisława Wyspiańskiego – Teodora.
Czytaj także: Wojciech Malajkat o dzieciach: „Można je uszczęśliwiać tym, że nie czyni się ich nieszczęśliwymi”
Charles Dickens „Opowieść wigilijna” Reżyseria: Maria Wojtyszko i Jakub Krofta.
Premiera: 3 grudnia 2021. Scena Bank Opowieści w Krakowskim Salonie Ekonomicznym NBP, ul. Basztowa 20. (Po nowym roku spektakl będzie można zobaczyć na Scenie MOS przy ul. Rajskiej 12)
Wiktoriańska historia o skąpcu nawiedzanym przez duchy, staje się dla twórców spektaklu punktem wyjścia do opowiedzenia o nieszczęściu człowieka i jego przemianie. A ta nie jest tylko przejściem od egoizmu do empatii, ale staje się też uwolnieniem się od stereotypowego postrzegania własnej roli w świecie.
„Opowieść wigilijna” jest dziś równie aktualna jak w czasach Dickensa. Świat, w którym brakuje współczucia i solidarności, w którym nieczuły bogacz decyduje o życiu całych rodzin nie skończył się wraz z wejściem ludzkości w epokę ponowoczesną. Autorzy spektaklu nie chcą jednak zatrzymać się na tej ponurej diagnozie. Ich celem jest przyjrzenie się - ze współczuciem i zrozumieniem – postaci Ebeneezera Scrooge’a i danie, jak to w bajkach bywa – nadziei.
Spektaklom będą towarzyszyły warsztaty edukacji ekonomicznej dla najmłodszych. Spektakl polecany jest dla dzieci powyżej 7 roku życia.
Na scenie aktorki i aktorzy teatru w Krakowie: Agnieszka Judycka, Magdalena Osińska, Daniel Malchar, Antoni Milancej, Tomasz Wysocki oraz gościnnie Katarzyna Kiziorek.
Pozostali twórcy spektaklu: scenografia i kostiumy: Matylda Kotlińska, muzyka: Daniel Malchar, Kamil Malchar, reżyseria światła: Damian Pawella.
Spektakl to efekt współpracy Teatru im. J. Słowackiego z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej.
Czytaj także: Michał Bajor był w szpitalu psychiatrycznym. Wszystko przez jedną z ról
Gustave Flaubert „Pani Bovary. Możliwa historia” Reżyseria: Małgorzata Jakubowska Raczkowska
Premiera: 4 grudnia 2021. Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie | Dom Machin, pl. Św. Ducha 2.
Kim jest dzisiaj Pani Bovary? Czy w ogóle jest? Jest. Żoną, matką, kobietą, człowiekiem o wysokim potencjale twórczym, osobą realizującą cudze potrzeby, potrzeby społeczeństwa, nierzadko wierząc, że to jej własne potrzeby.
Emma Bovary jest bohaterką tragedii, osobą chcącą zachować swoje życie, a jednocześnie chcącą to życie opuścić, matką rozdartą między miłością do córki a rozczarowaniem macierzyństwem. Emma powoli dostrzega własne położenie i własną tragedię. Kameralna inscenizacja w reżyserii Małgorzaty Jakubowskiej Raczkowskiej rewiduje flaubertowską historię o poszukiwaniu tożsamości w obrębie kobiecych ról, rewiduje rozczarowanie Emmy dotychczasowymi wyborami i stawia pytania o status wyborów podejmowanych przez kobiety w kontekście oczekiwań i schematów społecznych.
Obsada: Alina Szczegielniak, Marta Waldera, Mateusz Bieryt, Jerzy Światłoń, Apolonia Leśniak (gościnnie w wideo).
Tekst powstał na podstawie powieści Pani Bovary Gustave’a Flauberta w tłumaczeniu Anieli Micińskiej. Dramaturgia: Zdenka Pszczołowska, multimedia: Adam A. Zduńczyk, scenografia i kostiumy: Julia Basista, ruch sceniczny: Aleksander Kopański, muzyka: Kamil Tuszyński.
Bilety dostępne są na www.teatrwkrakowie.pl