Reklama

W dniach 2-8 września 2022 roku w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie odbył się IV Festiwal romantycznych kompozycji: Elsner i jego następcy. Tegoroczna edycja, wpisując się w Rok 200-lecia polskiego romantyzmu, eksponowała postać Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, który obok Fryderyka Chopina uznawany jest za jednego z najwybitniejszych uczniów Józefa Elsnera. Podczas siedmiu festiwalowych wieczorów usłyszeliśmy jego dzieła oraz innych twórców romantycznych w wykonaniu znakomitych polskich artystów i zespołów.

Reklama
beethoven.org.pl/ Bruno Fidrych

W recitalu inauguracyjnym pianista Piotr Sałajczyk przypomniał twórczość fortepianową Juliusza Zarębskiego i zachwycił interpretacją jego nowatorskiego cyklu op. 13 Róże i ciernie. Urszula Kryger z towarzyszeniem pianisty Pawła Cłapińskiego mistrzowsko wykonała wybrane pieśni Stanisława Moniuszki.

W recitalu wokalnym zaprezentowała się utalentowana sopranistka Gabriela Legun, tegoroczna laureatka Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Kompozycje kameralne Dobrzyńskiego zestawione z utworami twórców go inspirujących – Mendelssohna i Hummla – wypełniły koncert wspaniałego Kwartetu Śląskiego i wiolonczelisty Adama Krzeszowca oraz koncert świetnego tria w składzie Maria Machowska (skrzypce), Magdalena Bojanowicz (wiolonczela), Grzegorz Skrobiński (fortepian).

Aleksandra Świgut na fortepianie historycznym intrygująco zinterpretowała utwory Chopina i Dobrzyńskiego – dwóch najwybitniejszych uczniów Elsnera. W koncercie finałowym doskonale zgrany Książek Piano Duo wykonał rzadko wykonywane kompozycje na cztery ręce Elsnera, Chopina i Dobrzyńskiego.

Organizatorami Festiwalu byli Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena oraz Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie, a parterem i patronem medialnym magazyn VIVA!

Reklama

Czytaj także: Fryderyk Chopin i Delfina Potocka. Gdy umierał, śpiewała mu i przygrywała na fortepianie

beethoven.org.pl/ Bruno Fidrych
Reklama
Reklama
Reklama