Czy dźwięk ma wpływ na doznania smakowe? Tak! Poznaj sekrety Restaurant Week 2023
#FoodSoundsGood...
Jedzenie to złożone doznanie angażujące wszystkie zmysły. To, jak je odbieramy, uzależnione jest nie tylko od samego dania i składników, z których zostało przygotowane, ale także od elementów takich jak sposób podania, miejsce, w którym jemy, dobre towarzystwo, oświetlenie, a także otaczające nas dźwięki. Jak to, co słyszymy, wpływa na nasz smak? W trakcie trwającej edycji Restaurant Week hasłem #FoodSoundsGood warto zwrócić uwagę właśnie na dźwięki... Rezerwacji można dokonywać aż do końca kwietnia.
Restaurant Week - dźwięk a smak, tekstura i zadowolenie z dań
Badania wpływu pozostałych zmysłów na smak prowadzone są od lat. Jednym z ciekawszych jest badanie, które potwierdziło, że ludzie na całym świecie, niezależnie od kultury, kojarzą pewne dźwięki z określonymi smakami.
Dźwięki wysokie kojarzone są ze słodkim i kwaśnym, dźwięki niższe i brzmienia dysonansowe z goryczą, dźwięki staccato – krótkie i „szarpane” z chrupkością, a płynnie płynące dźwięki legato z kremowością. Dzięki tej wiedzy możliwe jest komponowanie utworów muzycznych zaprojektowanych w celu wzmocnienia określonych smaków, a także wykorzystywanie ich np. przy reklamach produktów.
CZYTAJ TAKŻE: Restaurant Week i Breakfast Week wystartowały! Gości tych wydarzeń czeka wiele atrakcji
Dźwięki wpływają nie tylko na smak, ale także na to, jak odbieramy teksturę jedzenia. Każdy wie, jak brzmi ugryzienie świeżego jabłka. Uogólniając, chrupiące produkty spożywcze (świeże warzywa, owoce czy chipsy) wytwarzają dźwięki o wysokiej częstotliwości, gdy je gryziemy (powyżej 5 kHz), podczas gdy kruche produkty spożywcze (takie jak orzeszki ziemne) wydają dźwięki w znacznie niższym zakresie (1-2 kHz). Manipulowanie dźwiękiem – na przykład używanie słuchawek z wygłuszaniem dźwięków tła – może zmienić nasze postrzeganie chrupkości i kruchości jedzenia. Badania nad dźwiękami jabłek i chipsów wykazały, że badani oceniali te produkty jako mniej chrupiące i bardziej miękkie, jeśli zmniejszono głośność i ton odgłosów gryzienia.
Badania dowodzą, że lubimy jedzenie, które „wydaje dźwięki” – to, jak brzmi nasze jedzenie, kiedy je spożywamy (np. chrupanie), wpływa na to, jak myślimy, że smakuje. Dźwięk jest wskaźnikiem tekstury, który może sygnalizować jakość i świeżość produktu. Charles Spence, profesor psychologii eksperymentalnej na Uniwersytecie Oksfordzkim, nazywa dźwięk „zapomnianym poczuciem smaku”.
To niejedyny wpływ dźwięku na percepcję jedzenia. Dźwięki tworzą atmosferę i wpływają na nasz nastrój – łagodna, melodyjna muzyka w tle wprowadza nas w stan odprężenia, a jednocześnie sprawia, że jedzenie będzie sprawiało nam większą przyjemność. Dźwięki mogą zmieniać nasze zachowania wobec jedzenia – sprawić, że zjemy więcej przy określonej muzyce, a także zmniejszyć apetyt, jeśli muzyka jest odpowiednia.
Na czym polega Restaurant Week? Ile kosztuje?
Restaurant Week odbywa się w największych regionach Polski: Warszawie, Łodzi, Lublinie, Rzeszowie, Krakowie, na Śląsku, we Wrocławiu, w Poznaniu, Trójmieście, Szczecinie, Białymstoku, na Warmii i Mazurach, a także w Radomiu. W ramach Festiwalu odwiedzić można niemal 400 Restauracji – wśród nich krakowską Trattoria Sporano, Leśny Dwór w Radomiu, rzeszowski Folwark, Dobre Rzeczy w Szczecinie i Między Bukami Restauracja Jonkowo w warmińsko-mazurskim.
To moment w roku, w którym w promocyjnej cenie możesz spróbować kuchni wybranej przez siebie restauracji. Ile zapłacisz? 69 zł (dodatkowy rabat 15 zł czeka na Gości na końcu rezerwacji) – tylko tyle festiwalowi Goście zapłacą za trzydaniowe, autorskie menu spoza karty składające się z przystawki, dania głównego i deseru. Dodatkowo w ramach zamówienia każdy pełnoletni Gość Festiwalu otrzyma w prezencie festiwalowy cocktail Martini Fiero & Kinley Tonic Water lub mocktail Martini Vibrante. Co więcej – dzięki Klarna po raz kolejny można zapłacić za rezerwację po 30 dniach – dzięki temu Goście będą mogli odkryć więcej Restauracji w trakcie Festiwalu.
Miejsca można już rezerwować na stronie Festiwalu. Zapraszamy.