Koronawirus: Wiemy, czy pracownik sklepu może odmówić przyjęcia płatności gotówką
Stanowisko NBP jest jednoznaczne
Zakupy to jedna z niewielu aktywności, która zwalnia nas z obowiązku pozostania w domu. Potrzeba uzupełnienia zapasów żywności powinna być jednak uzasadniona i przeprowadzona z zachowaniem wszystkich procedur chroniących nas przed zakażeniem koronawirusa. Do sklepu należy udawać się rzadko, trzeba zachować dystans od innych osób i płacić najlepiej bezdotykowo kartą. A czy sklep może odmówić przyjęcia gotówki?
Narodowy Bank Polski o płaceniu gotówką w czasie epidemii
W sieci pojawiły się przykłady sytuacji, w których sklepy czy restauracje dowożące jedzenie na wynos, odmówiły klientom przyjęcia gotówki, zasłaniając się epidemią koronawirusa. Jasnym jest, że płatności bezgotówkowe i bezdotykowe są całkowicie bezpieczne i lepsze, niż płatności monetami czy pieniędzmi papierowymi. NBP wydało jednak oświadczenie, w którym przypomina, że odmowa przyjęcia gotówki jest niezgodna z prawem.
„Narodowy Bank Polski zwraca się z apelem do wszystkich przedsiębiorców, aby przestrzegali prawa i przy zachowaniu stosownych środków ostrożności nadal, tak jak do tej pory, powszechnie akceptowali banknoty i monety emitowane przez NBP, które są prawnym środkiem płatniczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej”, czytamy na oficjalnej stronie Narodowego Banku Polskiego.
Podobnego zdania jest minister finansów czy konstytucjonaliści. NBP podkreśla też, że zdarzenia, kiedy ktoś nie chce przyjąć płatności z gotówce, utrudniają zakupy wielu osobom starszym. „Osoby te nie mają rachunku płatniczego ani nie posługują się bezgotówkowymi instrumentami płatniczymi, a w codziennym życiu wykorzystują do rozliczeń pieniężnych wyłącznie banknoty i monety. Nieakceptowanie ich w realiach pandemii przez punkty handlowo-usługowe może oznaczać, że osoby te nie będą mogły kupić żywności ani leków”, podkreślili przedstawiciele NBP.